רוצים שורט על האירו? הנה דרך פשוטה לעשות זאת

החל מחודש יוני, באמצעות קרן הסל EUFX, ניתן לקבל חשיפה הפוכה לתשואה היומית של האירו מול הדולר האמריקני ■ במה המכשיר יעיל ממוצר דומה קודם, ומהם הסיכונים הגלומים בו

כל מי שעוקב אחר השווקים יודע כי אחד התרחישים המפחידים הוא פירוק גוש האירו, ובדרך לשם התחזיות לכלכלת האזור הן פסימיות מאוד, כך על פי הקונצנזוס. הדבר מביא משקיעים רבים ליצור פוזיציות שורט על המטבע האירופי, למקרה שתרחישים אלו אכן יתממשו. לפיכך, מוזר היה מאוד לראות כי עולם קרנות הסל (ETFs) לא נתן אפשרות פשוטה ליצור פוזיציית שורט על המטבע האירופי עד 27 ביוני השנה - אז החל להיסחר ה-EUFX.

חברת Proshares, המתמחה בתעודות עם חשיפת שורט וחשיפה ממונפת, הוסיפה למאגר המוצרים הגדול שלה את ה-EUFX שמאפשר למשקיעים, כאמור, ליצור פוזיציית שורט ולקבל תמונת ראי של התשואה היומית של המטבע (100%-) מול הדולר האמריקני.

נציין כי ביחס לקרן סל חדשה, נראה כי היה צורך במוצר זה, והמחזור היומי הממוצע של הנייר עומד כבר על כרבע מיליון דולר ביום - לא רע בכלל ביחס לקרן סל בת פחות מחודשיים.

עוד נציין, כי לחברת Proshares יש כבר תעודה עם חשיפה הפוכה לאירו מול הדולר, אך מדובר בתעודה ממונפת פי שניים, מה שמביא לתופעות לוואי לא רצויות מבחינת המשקיע. כעת, עם המוצר החדש, וכאשר הוא יצבור נכסים ויגדיל סחירות, נמצא ככל הנראה כלי יעיל יותר ומסוכן פחות בכדי ליישם השקעה של חשיפה הפוכה למטבע האירו.

עוד נוכל לספר על התעודה, כי היא יוצרת את החשיפה שלה באמצעות חוזים עתידיים על המטבע, וכי דמי הניהול שהיא גובה בהחלט לא נמוכים - 0.95% לשנה.

שער חליפין הוא ריקוד זוגי

כאשר אנו מתארים את האפשרות לעשות את החשיפה ההפוכה על האירו, חשוב לזכור כי מדובר במהלך שנשמע הגיוני, אך הוא בהחלט רווי סיכון. השורט על האירו הפך לאחד המהלכים הפופולריים והנפוצים בקרב מנהלי השקעות בכל רחבי העולם, וניתן לראות זאת בהיקף השורט שקיים היום על המטבע. התממשות של תרחיש, גם אם לא צפוי, שירחיק את סכנת פירוק הגוש, יכולה להתבטא בזינוק של האירו - מהלך שיסב הפסד הון למשקיעים בפוזיציית שורט.

דוגמאות נוספות לסיכון שעלול לאיים על המשקיעים, ניתן למצוא במהלך של הרחבה כמותית בארה"ב, או כניסה של ארה"ב למיתון בשנה הקרובה לאחר הבחירות. זכרו כי שער חליפין אינו ריקוד סולו אלא ריקוד זוגי. לפיכך, כל מהלך שיתמוך בהיחלשות הדולר (בדומה לדוגמאות שהוזכרו), עלול להביא להתחזקות האירו גם ללא שיפור דרמטי במצב הכלכלי או בציפיות של השוק לגבי גוש האירו.

בינתיים, הנה לפניכם גרף של מטבע האירו מול התעודה החדשה בחודש האחרון, שממחיש כי למרות הצעירות של קרן הסל, היא בסך-הכול עושה עבודתה נאמנה.

הכותב הוא אנליסט המאקרו הבכיר של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

eufx
 eufx