ה'פד': "הרחבה מוניטרית נוספת תהיה מוצדקת בקרוב"

על פי הנוסח שעולה מדיוני הפדרל ריזרב בחודש שעבר, נראה כי יותר חברים בבנק מחזיקים בדעה כי יש להשיק QE3 בקרוב - "אלא אם הנתונים שיגיעו יצביעו על התחזקות רצינית בקצב ההתאששות" ■ הדולר נחלש, המדדים מתאוששים

חברי הפדרל ריזרב תמכו באופן ברור יותר בנוגע לסבב נוסף של רכישת אג"ח, כך עולה מפרוטוקול דיוני הריבית של ועדת השוק הפתוח מסוף יולי ותחילת אוגוסט שפורסמו היום (ד').

"חברים רבים החזיקו בדעה כי הרחבה מוניטרית נוספת תהיה מוצדקת בקרוב, אלא אם הנתונים שיגיעו יצביעו על התחזקות רצינית ובת-קיימא בקצב ההתאששות הכלכלית", כך נאמר בהודעה שיצאה היום. יש לשים לב לנוסח שמצביע על כך כי יותר חברים ב'פד' מחזיקים בדעה הזו.

החלופות לפעולה של רכישת אג"ח רגילות שהועלו הן שינוי תאריך היעד בו תופסק מדיניות הריבית האפסית (כיום שלהי 2014), וכמובן QE3, או במילים של הפרוטוקול: "תוכנית חדשה ורחבה לרכישות אג"ח".

לפי הפרוטוקול, "חברים רבים" אמרו שתוכנית כזו תוכל לספק תמיכה נוספת לכלכלה על ידי הורדת הלחץ על שיעורי הריבית לטווח ארוך ושיפור התנאים הכלכליים.

הגורם העיקרי לציפייה הגוברת להשקה של תוכנית חדשה להקלה כמותית הוא ההבדל בין התבטאויות בכירי ה'פד' בחודשים האחרונים, בין אם במסגרת נאומים וראיונות ובין אם במסגרת פרוטוקלים קודמים של דיוני הבנק.

בין היתר אמר בחודש יולי יו"ר ה'פד' בן ברננקי כי אם ההתאוששות תמשיך להיות איטית הבנק יתערב, מה שגרם לציפייה כי בספטמבר תושק תוכנית QE3. בתוך כך, מספר החברים המצביעים בדיוני הריבית שתומכים בהתערבות מוניטרית נוספת גדל מפרוטוקול לפרוטוקול.

אולם, הנתונים הכלכליים האחרונים הצביעו על שיפור כלשהו, גם אם איטי, במצב הכלכלה, בין היתר בנתוני הצריכה ושוק העבודה. כאשר מדד ה-S&P500 נמצא מעל רף ה-1,400 נקודות, מרבית האנליסטים מסכימים כי אין כרגע סיבה להתערבות חריגה של ה'פד' בשווקים.

"כמה חברים ב'פד' רוצים יותר, כמה חברים לא רוצים יותר", אמר פיטר בוקוואר ממילר טבק לפני פרסום הפרוטוקול. "יש בלבול כללי, וזה בדיוק מה שנראה בפרטוקול, מה שאומר שגם בשבוע הבא ברננקי לא יהיה בטוח בנאום בג'קסון הול, והוא ירצה להשאיר את האפשרויות פתוחות".