להציל את אירופה: כל ה"בזוקות" האפשריות של הבנק האירופי

בשבועות האחרונים עולים השווקים המרכזיים בעולם בציפייה עיקרית לדבר אחד: מהלך מוניטארי משמעותי של הבנק המרכזי האירופי ■ מהן האפשרויות העומדות בפני יו"ר ה-ECB דרגי?

בשבועות האחרונים עולים השווקים המרכזיים בעולם בציפייה עיקרית לדבר אחד: מהלך מוניטארי משמעותי של הבנק המרכזי האירופי (ECB), אשר ישיב את אמון המשקיעים ביבשת ויוריד את תשואות האג"ח של איטליה וספרד, וכך למעשה יקטין את עלויות גיוס ההון שלהם.

האפשרות הראשונה והבולטת מכולן, היא רכישות אג"ח ממשלתיות באופן ישיר על ידי ה-ECB, בשוק המשני. באפשרות זו תומכים דיווחים עדכניים של ה"דר שפיגל" ו"הטלגרף" כי הבנק המרכזי צפוי להציב רף עליון למרווחי האג"ח הממשלתיות באירופה - קרי, במידה והמשקיעים ימשיכו למכור איגרות איטלקיות וספרדיות והתשואות ימשיכו לעלות - ה-ECB יתערב בשוק ויבצע רכישות אג"ח ממשלתיות בעצמו.

אולם, ישנן גם אפשרויות אחרות עבור ה-ECB, כאשר דירקטוריון הבנק יתכנס בספטמבר לפגישה בה תימסר החלטת הריבית המרכזית בגוש האירו (עומדת כעת על 0.75%). אפשרות נוספת בולטת, היא תוכנית להגברת נזילות שלישית, לאור שתי התוכניות הקודמות (LTRO מספר 1 ומספר 2), במסגרתן הזרים ה-ECB כחצי טריליון אירו, למאות מוסדות פיננסיים שונים.

המטרה: להגביר את אמון המשקיעים בבנקים, ולקוות כי האחרונים ישתמשו באשראי שקיבלו, בין היתר, כדי לרכוש אג"ח ממשלתיות. הלכה למעשה, ה-ECB מקווה כך לרכוש איגרות חוב "בדלת האחורית", מבלי לבצע שינויים באמנת האיחוד האירופי - המונעת ממנו לעשות כן, בינתיים.

וכמובן, ל-ECB אפשרויות נוספות, כמו הורדה נוספת של הריבית - לסביבה אפסית - בדומה לריבית בארה"ב, שנמצאת בסביבה זו (0-0.25%) מאז משבר הסאב-פריים של 2008; ולחלופין, להעניק קווי אשראי מסוגים שונים לבנקים לחברות ביבשת, כפי שהתעתד לעשות במהלך שנת 2011 (בעת החרפת המשבר, בסביבות יולי).

ומהן הערכות האנליסטים? "התערבות בלתי מוגבלת של ה-ECB בשוק האג"ח, אשר עשויה להיות מוכרזת בספטמבר, תופסת את תשומת הלב של השווקים. אם זה יקרה - זה יהיה 'מהלך משנה כללי משחק דרמטי' במשבר החוב", סבור סטפן מייג'ור, אסטרטג השקעות ב-HSBC. "לא רק שתשואות האג"ח יירדו מיידיות, הן גם יישארו למטה".

"היה לנו ראלי חזק בשבועות האחרונים שהתבסס בעיקר על ההצהרות המילוליות של ראשי הבנקים המרכזיים, שנראה כאילו הם מאוחדים יותר עכשיו", אומר נאדר נאימי, מנהל השקעות ב-AMP Capital Investors. "כולם מצפים עכשיו למהלך שלהם".