סטארט אפ בשבוע: כך יידעו כבדי שמיעה מתי מסמסים להם

המוצר של דרים זון, שנקרא LightON, הוא מעמד לטלפון סלולרי שמתאים לכל טלפון ומגיב לרטט של הטלפון בתאורה חזקה

הרקע: בדומה ללא מעט סטארט-אפים רפואיים, גם dreamZon נולד כמענה לבעיה שממנה סבל בן משפחה של היזם, אלי פדן. הוריו, כבדי שמיעה, נהגו לתקשר איתו באמצעות מסרונים. היו רגעים שבהם ההורים הניחו את המכשיר בצד ולא ראו שהגיע מסרון חדשים. "הוא היה מתקשר אליהם לומר להם שהוא באזור וישמח לקפוץ, וכשהם היו עונים הוא כבר לא היה בסביבה", מספר אלון שוורצמן, ממייסדי החברה והיום סמנכ"ל השיווק.

לפדן יש רזומה שכולל ניהול ועיסוק בפיננסים בחברות היי-טק ותקשורת והוא אף ניהל בעבר את חברת אודיודנט שעוסקת בתחום מכשירי השמיעה. שוורצמן מגיע מתחום התוכנה. השניים החלו את הדרך בסקר שוק מקיף בקרב קהילת החרשים ובהמשך החלו לאפיין את המוצר.

השוק: כ-250 מיליון בני אדם בעולם הם לקויי שמיעה ברמה זו או אחרת. שכיחות בעיות השמיעה מחריפה עם הגיל, כאשר בקרב בני 55 ומעלה, לפחות 15% מוגדרים ככבדי שמיעה ומעל גיל 65 - כ-30%.

סוגיית פספוס צלצולי הטלפון או צפצופי המסרון הנכנס, כשנמצאים בבית, רלוונטית לא רק עבור חרשים ממש. גם מי שסובלים מאובדן שמיעה חלקי, אפילו כאלה שיכולים לנהל שיחת טלפון, לא בהכרח ישמעו מכשיר שמצלצל כשהם בבית, למשל כאשר הם יושבים מול הטלוויזיה שפועלת בקול רם. כמו כן, חלק מכבדי השמיעה מסירים את מכשיר השמיעה כשהם מגיעים הביתה, ולכן לא ישמעו את הצלצול של המכשיר.

המוצר: את מכשירי הטלפון הקווי ניתן להתאים ללקויי שמיעה על-ידי הוספה של מנורה מהבהבת. אותו עיקרון פועל גם במקרה של פעמון הדלת, שחשמלאי יכול לחבר אותו לתאורה מיוחדת. המטרה של דרים זון היא לפתח מוצר שיתאים לכל טלפון סלולרי, ללא צורך בהתקנה מיוחדת. נכון להיום אין מכשירים כאלה בשוק.

המוצר של דרים זון, שנקרא LightON, הוא מעמד לטלפון סלולרי שמתאים כאמור לכל טלפון ומגיב לרטט של הטלפון בתאורה חזקה. כך הוא מודיע על שיחה נכנסת (אצל חרשים זו תהיה לרוב שיחת וידאו), על מסרון נכנס או אפילו על מייל אם מדובר בטלפון חכם - בהתאם להגדרות המשתמש.

"המוצר הוא מאוד פשוט, עם מינימום של מתגים. לא חייבים לחבר אותו לחשמל, והוא קל לנשיאה. אנשים לוקחים אותו איתם לחו"ל, למשל", אומר שוורצמן.

ניתן לכוון את הטלפון כך שיפעל כשעון מעורר - האור שהוא מפיץ חזק מספיק כדי להעיר את הנמים. כיום, חלק מכבדי השמיעה מניחים את הטלפון מתחת לכרית, אולם הרטט לא תמיד מספיק חזק כדי להעיר אותם, מעבר לעובדה שלא מומלץ לישון על גבי טלפון.

אי אפשר פשוט להוסיף לטלפון אפליקציה שתדליק ותכבה את האור שמובנה בטלפון?

שוורצמן: "האור של הטלפון הסלולרי רחוק מלהיות מספיק חזק כדי להתריע על שיחה גם כשהאדם אינו מביט בכיוון הטלפון, או אפילו נמצא בחדר אחר. התאורה של המכשיר שלנו הרבה יותר עוצמתית".

שלב בפעילות: בשנה האחרונה גייסה החברה מפיצים למוצר, בעיקר דרך השתתפות בתערוכות. שוורצמן: "קיימות תערוכות גדולות שכל עיסוקן הוא בגאדג'טים ללקויי שמיעה. אנחנו היינו החברה הישראלית היחידה שם".

גיוסי ההון: החברה גייסה כמה מאות אלפי דולרים ממשקיעים פרטיים, ביניהם אורי לוין, נשיא waze ואריק גילון, שהיה סמנכ"ל בכיר באמדוקס. כעת היא מחפשת סבב שני.

השלב הבא: החברה מגלגלת כיום מחזור מכירות שנתי של כמה מאות אלפי דולרים, כאשר חלק מקופות החולים בישראל כבר מכסות את המכשיר. בעתיד תנסה החברה להשתלב בסלי בריאות בעולם. "כל כבד שמיעה בישראל מקבל תקציב לרכישת מוצרי תקשורת על-פי בחירתו והמוצר שלנו מוגדר כאחד המוצרים שניתן לקבל עליהם החזר כזה", אומר שוורצמן. במדינות שונות ניתן לקבל סבסוד של 50%-100%.

dreamZon

שנת הקמה: 2010

תחום פעילות: מוצר המתריע באור על צלצול טלפון או קבלת מסרון

מייסדים: אלי פדן ואלון שוורצמן

שלב בפעילות: מכירות

גיוסי הון: מאות אלפי דולרים

משקיעים: אריק גילון, אורי לוין ומשקיעים פרטיים נוספים