"שופרסל היא 'כסף על הרצפה' - אך בשוק סבורים אחרת"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "הערכת השווי של שופרסל גורמת להרמת גבה באשר לפער האדיר בן שווי השוק של החברה לבין שוויה הכלכלי"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון התייחס להודעתה של חברת דיסקונט השקעות מיום חמישי האחרון ואמר כי "טיוטת הערכת השווי של שופרסל בהודעת דסק"ש לבורסה ביום חמישי האחרון גורמת להרמת גבה באשר לפער האדיר בן שווי השוק של החברה לבין שוויה הכלכלי, על פניו פערי שווי שכאלה מגדירים את ההשקעה בשופרסל "ככסף על הרצפה", בשוק סבורים אחרת ולראייה מחיר המניה הנמוך".

עוד אמר פגוט כי "מכיוון שמדובר בטיוטה הערכת שווי בלבד אותה אף אחד עדיין לא ראה, יש להמתין ולבחון את הנחות העבודה עליהן מתבססת הערכת השווי המדוברת וללמוד מהיכן מגיע הדיסקאונט האדיר, האם מהפעילות הקמעונאית או מפעילות הנדל"ן. הניסיון המר בשנים האחרונות בכל האמור בהסתמכות על הערכות שווי כבסיס לשערוכי נכסים במאזן, מחייב לבחון את הנחות הבסיס של העבודה האמורה בקפידה".

"בהקשר זה ניתן רק להרהר בכל רם מה הייתה התוצאה, לו צמד מעריכי שווי שונים ובלתי תלויים פעם מטעם דיסקונט השקעות ופעם מטעם חברת ישראלום היו מנפקים הערכות שווי עצמאיות, יתכן כי אז היינו מקבלים מידע רב יותר ומאוזן יותר על השווי הכלכלי החבוי בשופרסל, שווי כלכלי שהפעילים בשוק ההון מחמיצים לכאורה", המשיך פגוט.

פגוט הדגיש את הפער בין הערכת השווי הגבוהה להערכת השווי הנמוכה ואמר כי" יצוין כי הפער בין המחיר שננקב בטווח העליון לטווח התחתון של הערכת השווי הכלכלית הנתונה משמעותה כ-230 מיליון שקל עבור דיסקונט השקעות וכ-100 מיליון שקל עבור חברת ישראלום ולפיכך מעניין יהא לראות איזו הערכת שווי יבחרו הדירקטוריונים לאמץ בסופו של יום".

"אנו סבורים כי הנפקת נכסי הנדל"ן של החברה או מכירתם למשקיע חיצוני במתכונת של מכור וחכור תוכל לפזר הרבה מן הערפל בכל האמור לאנומליה בין השווי הכלכלי של חברת שופרסל לבין שווי השוק שלה, אנומליה הנמשכת מזה זמן רב ורק מעמיקה נוכח ההתפתחויות הקשות בזירת הקימעונאות. במידה ולנדל"ן יקבע תג מחיר בין קונה למוכר, יהיה אפשר לגרוע את שוויו מהערכת השווי המאוחדת של הקימעונאות והנדל"ן, ליחס לו את החוב הרלוונטי ולבצע הערכת שווי ספציפית לפעילות הקמעונאית ואז נוכל לדעת סוף כל סוף מה שוויה הכלכלי התיאורטי של פעילות הקימעונאות של שופרסל ביחס לשווי השוק", אמר.

פגוט ציין בנוסף כי "למען ההגינות ראוי לציין כי חברת דיסקונט השקעות לא המציאה את שיטת הערכות השווי, אולם אין צל של ספק כי בסיטואציה הכלכלית אליה נקלעה דסק"ש - בה שוק ההון חסום עבורה ובמקביל היא נאלצת לעמוד ביחסים פיננסיים ונדרשת לזרם דיבידנדים מוגבר היא הופכת לשבויה של השיטה האמורה".