הערכות: ב"י יתנגד לפוליגרף של הדירקטורים במזרחי-טפחות

בבנק ישראל לא מרוצים מכוונת יו"ר הבנק מזרחי-טפחות, יעקב פרי, לבקש מחברי דירקטוריון לעבור פוליגרף כדי לגלות מי הדליף את המכתב של יונס לשוחט

בבנק ישראל לא מרוצים מכוונת יו"ר בנק מזרחי-טפחות, יעקב פרי, לבקש מחברי דירקטוריון הבנק לעבור בדיקת פוליגרף. ל"גלובס" נודע כי בבנק ישראל בוחנים את הסוגיה, ועשויים לבקש מהנהלת הבנק לסגת מהעניין.

במערכת הבנקאית הגדירו את ההצעה לשלוח את חברי דירקטוריון מזרחי-טפחות לפוליגרף כצעד חריג וכוחני, שאינו מוסיף כבוד לצדדים. מקורבים לבנק העריכו כי קיים סיכוי נמוך שאכן בדיקה שכזו תצא לפועל, מכיוון שעל-פי הערכות, לא כל חברי הדירקטוריון יסכימו לכך.

בסוף השבוע נודע כי במסגרת ישיבת הדירקטוריון של הבנק שאמורה להתקיים מחר (ב'), מתכוון פרי לבקש מחברי הדירקטוריון לעבור בדיקת פוליגרף בכדי לגלות מי הדליף את המכתב החריף שכתב המנכ"ל, אלי יונס, לאברהם (בייגה) שוחט, המכהן כדירקטור בבנק, ושהופץ לכל חברי הדירקטוריון.

בכוונת פרי להציע כי כל מי שנחשף למכתב - הן מבין עובדי הבנק, הן דירקטורים - יעבור בדיקה במכון פוליגרף, כדי לבדוק האם הדליף את המכתב לתקשורת.

מה הסיבה האמיתית?

במכתב זה, שפורסם לפני כ-10 ימים, מבקר יונס בחריפות את העובדה ששוחט ממשיך לכהן כדירקטור בבנק בד בבד עם היותו דירקטור בקרסו מוטרוס, יבואנית רנו, בטענה כי הכהונה הכפולה מונעת מהבנק להעניק אשראי לקרסו מוטרוס. המכתב כונה על-ידי שוחט "אלים".

כמו כן, שבועיים לפני שליחת המכתב הודיע שוחט כי לא יתמודד על תפקיד דירקטור בבנק בבחירות הקרובות שייתקיימו בחודש הבא, מה שמעלה את השאלה מדוע יונס שלח את המכתב, כשידע שממילא שוחט צפוי לעזוב בקרוב את הבנק.

הפרשה התפוצצה כשהמכתב הודלף לתקשורת, מה שעורר את זעמו של שוחט שתקף וביקר את התנהלותו של יונס בפומבי, ואמר בין היתר כי הוא מצר על כך שזו הדרך שבה מתנהל מנכ"ל בנק בישראל. בעקבות התפוצצות הפרשה נכנס גם בנק ישראל לתמונה, וביקש פרוטוקולים של ישיבות הדירקטוריון. כמו כן, הבנק המרכזי צפוי לזמן לתשאול גורמים שונים בבנק.

השאלה המרכזית שבבנק ישראל מתכוונים לבדוק היא האם הייתה בעיה בהתנהלות הממשל התאגידי של הבנק, שבו הדירקטוריון אמור לפקח על ההנהלה, ולא להיפך. במזרחי-טפחות מאמינים כי התנהלות הממשל התאגידי של הבנק תקינה, וכי מחובתו של המנכ"ל להתריע אם כהונה של דירקטור פוגעת בהתנהלות העסקית של הבנק.

ואולם, השאלה המרכזית שיצטרכו לבדוק בבנק ישראל היא מה הסיבה האמיתית לכך ששוחט עוזב את מזרחי-טפחות: מדוע הודיע לו אייל עופר, מבעלי השליטה, כי לא יתמוך בו לתפקיד הדירקטור; האם בגלל סוגיית קרסו? האם בגלל התנגדותו של שוחט לתוכנית תגמול בכירי הבנק, שעליה שוקדים במזרחי-טפחות בימים אלה? על-פי הערכות, הסיבה אינה קשורה לשכר או לקרסו.

בכל אופן, במזרחי-טפחות מאוד לא אוהבים את כל ההתגלגלות של הפרשה הזו, וממקדים אנרגיות במציאת המדליף, שלטענת מקורות בבנק גרם לכך שהפרשה הגיעה לממדים שאליהם הגיעה. ואולם כלל לא בטוח ששליחת הדירקטורים לפוליגרף היא הפתרון להרגעת הרוחות; ייתכן כי צעד זה עלול לגרום דווקא לתוצאה הפוכה.

מבנק ישראל וממזרחי-טפחות לא נמסרה תגובה לידיעה.