נובל אנרג'י מתחילה לטפל בדליפה ב"לוויתן 2"

משרד האנרגיה: עלות הטיפול בדליפה תגיע ל-300 מיליון דולר ■ קידוח האטימה צפוי להימשך 6 שבועות ■ גורמים במשרד אף השוו את התקלה בקידוח לתקלה שגרמה לאסון האקולוגי במפרץ מכסיקו, ב-2010

הניסיון לאטום את הדליפה בלוויתן יוצא לדרך. חברת נובל אנרג'י תתחיל בימים הקרובים בביצוע קידוח האטימה של "לוויתן 2", הקידוח שננטש לפני שנה ושלושה חודשים כתוצאה מדליפת מים חמורה. השותפויות ינסו לעצור את הדליפה בעלות של 60 מיליון דולר, פתרון זול בהרבה מהאומדן של משרד האנרגיה והמים, שבו העריכו כי עלות האטימה עשויה להגיע ל-200-300 מיליון דולר. זאת, כשתקרת הכיסוי הביטוחי של הקידוח מוגבלת ל-200 מיליון דולר. קידוח האטימה צפוי להימשך שישה שבועות.

גורמים במשרד אף השוו את התקלה בקידוח לתקלה שגרמה לאסון האקולוגי במפרץ מקסיקו, ב-2010. אם ניסיון האטימה הנוכחי ייכשל צפויות השותפות בלוויתן להיקלע לעימות משפטי עם המדינה. הזכויות בלוויתן מוחזקות על ידי נובל אנרג'י (39.66%), דלק קידוחים ואבנר (22.67% כל אחת) ורציו (15%).

את ניסיון האטימה של הדליפה תבצע אסדת הקידוח Ensco 5006 של חברת פרייד. מדובר באותה אסדה שביצעה את התקלה שהביאה לדליפה בקידוח בשנה שעברה, אלא שבעקבות אותו אירוע שינתה האסדה את שמה המקורי, נורת' אמריקה. נובל האריכה לאחרונה את הסכם החכירה עם האסדה עד לדצמבר 2013 למרות שעלות החכירה עלתה ל-450 אלף דולר ליום.

קידוח "לוויתן 2" החל ב-15 במארס 2011 כקידוח אימות שנועד לאפשר לאמוד במדויק את גודלו של מאגר הגז "לוויתן", שהתגלה ארבעה חודשים קודם לכן על ידי אסדת סדקו אקספרס. הקידוח הופסק ב-8 במאי בעומק של 4,548 מטר, לאחר שהמקדח נתקל בכיס מים שקיומו לא היה ידוע לקודחים. כל הניסיונות לעצור את חדירת המים לפיר הקידוח נכשלו והוא הופסק.

המעורבים בקידוח ציינו כי מדובר במים נקיים וכי האירוע התרחש כמה מאות מטרים מעל שכבת הגז, אך במשרד האנרגיה טענו כי אילו במקום מים היה פורץ לקידוח נפט הייתה ישראל עומדת בפני אסון אקולוגי בממדים של אסון המקונדו שהתרחש באסדת קידוח של BP במפרץ מכסיקו. האירוע חידד את הצורך בהחמרת משטר הפיקוח על קידוחי הנפט והגז הימיים. למרות זאת, בכנס שערכו משרדי האנרגיה והמים והגנת הסביבה בנושא לפני חודשיים, אמר ראש אגף החופים במשרד להגנת הסביבה רני עמיר כי אין למדינה אין עדין יכולת להתמודד עם אירועי דליפות מסוג זה.

למרות שהקידוח הופסק לפני יותר משנה, מבחינת המדינה הקידוח נמשך כל עוד נמשכת הדליפה. מאז הפסקת הקידוח דרש משרד האנרגיה מהשותפים בלוויתן להציג לו תוכנית נטישה מפורטת של הקידוח, והיועצת המשפטית של משרד האנרגיה עו"ד דרורה ליפשיץ חייבה את השותפים להפקיד ערבות על סך 30 מיליון דולר. אם יצליח ניסיון האטימה הנוכחי יוכלו בחברת הביטוח המבטחת את השותפים ב"לווייתן" לנשום לרווחה.