נמשכת הגסיסה: עוד עיתונים בארה"ב זונחים את הנייר

קבוצת ניוהאוז, אחת מהמו"לים הגדולים בעולם העיתונות האמריקני, תדפיס שני עיתונים עירוניים גדולים 3 פעמים בשבוע ■ "המודל הכלכלי שוב אינו בר-קיימא"

הגסיסה האיטית של העיתונות המודפסת נמשכת. קבוצת ניוהאוז, אחת מחברות העיתונים הגדולות בארה"ב, הודיעה כי שני עיתונים יומיים נוספים שבבעלותה ייאלצו להיפרד מהתואר יומון. החל בינואר 2013 יודפסו "פוסט סטאנדארד", העיתון הגדול בסיראקיוז, ניו-יורק, ו"פטריוט ניוז", העיתון הגדול בהאריסברג, בירת פנסילבניה, רק 3 פעמים בשבוע, בימים א', ג' ו-ה'.

במאי הודיעה החברה, בשליטתה של משפחת ניוהאוז, על הפחתת תדירות ההדפסה של "ניו-אורלינס טיימס פיקאיון", אחד מהעיתונים הגדולים בדרום ארה"ב, ושל כל עיתוניה במדינת אלבמה, אחת מהמדינות העניות ביותר בארה"ב.

ניוהאוז מתכננת לשלב את התכנים של העיתונים המודפסים באתרי אינטרנט בערים הרלוונטיות. סטיוון ניוהאוז, יו"ר אדוואנס.נט, הזרוע הדיגיטלית של אדוואנס פאבליקיישנס, חברה-בת של ניוהאוז, אמר כי הקיצוצים בתדירות ההדפסה בעיתונים בסיראקיוז ובהאריסברג הם הדרך היחידה לשמר את איכותם המקצועית הגבוהה.

"פטריוט ניוז" זכה בפרס פוליצר על סיקור שערוריית המין באוניברסיטת פן סטייט השנה. "טיימס פיקאיון" קיבל פוליצר על סיקור סופת ההוריקאן קטרינה שעשתה שמות בניו-אורלינס ב-2005.

לפי ניוהאוז, התירה החברה לעיתונאיה בסיראקיוז ובהאריסברג למצוא פתרונות לשמירה על רווחיות עיתוניהם בשנים שחלפו, והסכימה לנסות בפועל את היזמות, אך הן לא הניבו את התוצאות המקוות.

עובדה ראויה לציון היא שלפחות חלק מהעיתונים קצוצי-הכנפיים עדיין רווחיים, וחברת ניוהאוז אינה ששה להיפטר מהם. לפי טור לענייני תקשורת ב"ניו-יורק פוסט", פנו כמה קונים פוטנציאליים לניוהאוז ולחצו עליה למכור להם את "טיימס פיקאיון", מותג מוערך מאוד בארה"ב. בין הלוחצים היה טום בנסון, הבעלים של קבוצת הפוטבול ניו-אורלנס סיינטס מליגת NFL וקבוצת הכדורסל הורנטס מליגת NBA.

ניוהאוז הודיעה כי העיתון אינו עומד למכירה. לפי הטור, העיתון הזה עדין רווחי, אם כי נרשמה ירידה בהכנסותיו בגלל שחיקה בכמות המודעות.

סטיוון רוג'רס, המו"ל של "פוסט סטאנדארד" בסיראקיוז, הסתפק בהודעה קצרה לעובדיו: "המודל הכלכלי שתמך ב'פוסט סטאנדארד' ובעיתונים אחרים ברחבי ארה"ב שוב אינו בר-קיימא".

יש הערכות כי המגמה תתפשט לעיתונים נוספים בחוף המזרחי, ובכללם לאחד מעיתוני הדגל של ניוהאוז, "סטאר לדג'ר" בעיר נוארק, ניו-ג'רזי, באזור המטרופוליטני של ניו-יורק. לפי "ניו-יורק פוסט", המכשול לשינוי המתכונת ב"לדג'ר" הוא חוזים עם האיגודים המקצועיים של עובדי הדפוס ונהגי משאיות ההפצה. לפי מקור ב"לדג'ר", ניוהאוז תצליח לנהל משא-ומתן חדש עם האיגודים האלה ותתחיל להדפיס את ה"לדג'ר" ועיתונים אחרים בצפון מזרח בארה"ב 3 פעמים בשבוע.

הקיצוצים בעיתוני ניוהאוז יהיו מהגדולים יותר בתולדות העיתונות בארה"ב. ב"טייימס פיקאיון" פוטרו כ-20% מהעיתונאים, ובכללם הצלם שזכה בתהילה עולמית בגלל צילומי הנזקים שחוללה קטרינה בניו-אורלינס. שיעורים דומים יפוטרו בעיתונים אחרים של החברה.