ראלי או "רע-לי"? נאום ברננקי בג'קסון הול יכריע את הכף

עיניהם של משקיעים וכלכלנים מכל העולם נשואות היום לעבר כנס הבנקאות בג'קסון הול ■ יו"ר הפדרל ריזרב ברננקי ינאם מחר - האם ירמוז על תוכנית רכישות אג"ח שלישית?

עיניהם של משקיעים וכלכלנים מכל העולם נשואות היום (ה') לעבר כנס הבנקאות בג'קסון הול, בעוד רבים מצפים כי יו"ר הפדרל ריזרב, בן שלום ברננקי, ירמוז בנאומו (ביום ו', מחר) בכנס באשר להקלה כמותית נוספת מצד הבנק המרכזי - כפי שעשה כן, בשנים 2009 ו-2010.

מזה מספר חודשים מתרוצצות שמועות ומתפרסמים דיווחים בדבר האפשרות כי ה'פד' ישיק בקרוב תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3), אשר בניגוד לתוכניות ההקלה הכמותית הקודמות - תתמקד ברכישות אג"ח מגובות-משכנתאות (MBS), וזאת במטרה ללחוץ כלפי מטה את הריביות על המשכנתאות, בניסיון לתמרץ מעט את שוק הדיור המקרטע בארה"ב.

מרבית הציפיות מתנקזות לעבר נאומו של ברננקי מחר, וכן לפגישת ועידת השוק הפתוח של ה'פד' ב-12-13 בספטמבר, בסיומה יכריז גם הבנק המרכזי על החלטת הריבית המרכזית בארה"ב (אשר רבים מצפים כי תוארך המדיניות להותרתה ברמה אפסית, עד שנת 2015 במקום 2014 כיום).

במקביל לציפיות מברננקי, שטף דיווחים וחדשות מאירופה מחזקים את התחושה כי גם הבנק המרכזי האירופי, ה-ECB, עובד על תוכנית מוניטארית משלו - אשר עשויה לכלול רכישות אג"ח ממשלתיות (הרחבה כמותית, כמו ה'פד', למעשה).

הציפייה כי ה-ECB יפעל מעלה ספוקלציות, עם כן, לגבי האפשרות למהלך מוניטארי משולב של שני הנגידים הבולטים והמדוברים בעולם כיום - במטרה להאיץ את התאוששות הכלכלה בארה"ב ובניסיון לחלץ את אירופה ממשבר החובות הריבוניים.

ינווט את השווקים

בין אם ברננקי "יספק את הסחורה" או יאכזב בג'קסון הול, אנליסטים רבים סבורים כי דבריו ינווטו את כיוון השווקים - למעלה או למטה. דאריל גופי, מנכ"ל בית ההשקעות Guppy Traders, סבור כי על המשקיעים להתכונן לתגובה חדה בשווקים לדבריו של ברננקי.

"מבחינה טכנית, ה-S&P500, הדאו והנאסד"ק יושבים על נקודות התנגדות. זה אומר שחדשות טובות יהוו נקודת שבירה למדדים, ולמעשה יזניקו את השוק", אמר גופי בריאיון ל-CNBC. "אנו צופים תנודתיות גדולה לקראת נאומו של היו"ר".

האם ברננקי אכן ישלוף שפן נוסף מהכובע, או לחלופין יאכזב את המשקיעים? דון האנה, מנהל השקעות ב-Fortress Investment Group, מזהיר שכדאי להוריד ציפיות: "אני לא חושב שנראה הכרזה על הקלה כמותית מצד ה'פד' בפגישתם הבאה, אולי מאוחר יותר השנה", אמר.

מנגד, מיקיו קומדה, אסטרטג השקעות ב-LGT קפיטל, סבור כי "זה לא הזמן להמר נגד יכולתם של הבנקים המרכזיים להתערב באופן משמעותי בשווקים". אולם, במידה וברננקי יאכזב, אומר קומדה, יש לצפות "למכירות של נכסים מסוכנים בשווקים".