ברננקי לא מתחייב: "פתוח לשימוש נוסף בהקלה כמותית"

יו"ר ה'פד' נאם אחה"צ בכנס הבנקאות בג'קסון הול ■ "הפדרל ריזרב יספק עוד הרחבה במקרה הצורך על מנת לקדם התאוששות כלכלית חזקה יותר ושיפור מתמיד בתנאי שוק העבודה" ■ הריבית האפסית צפויה להמשך עד 2015

הקפאון בשוק העבודה וההתאוששות האיטית של כלכלת ארה"ב מהווים דאגה גדולה, כך אמר יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, והוסיף כי הוא פתוח לשימוש נוסף של כלי ההקלה הכמותית. את הדברים אמר בכנס הבנקאות בג'קסון הול היום (ו'), בו הכריז בעבר על התוכניות הקודמות להקלה כמותית.

עם זאת, ברננקי לא התחייב במהלך הנאום לנקיטת פעולה שכזו, אך הוא כן חיזק את ההערכה כי יש צורך ברכישות אג"ח נוספות. ברננקי ציין כי הכלכלה יכולה לעמוד בעלויות של תוכנית שכזו, ואמר כי היא "סיפקה תמיכה רצינית" להתאוששות בעבר.

עוד אמר ברננקי כי קצב ההתאוששות כעת הוא פושר וכי מצב הכלכלה רחוק מלספק. "תוך התחשבות בחוסר הודאות ובגבולות של כלי המדיניות שלנו, הפדרל ריזרב יספק עוד הרחבה במקרה הצורך על מנת לקדם התאוששות כלכלית חזקה יותר ושיפור מתמיד בתנאי שוק העבודה, תוך שמירה על יציבות מחירים", כך דברי יו"ר ה'פד'. בנוסף, רמז ברננקי כי מדיניות הריבית האפסית צפויה להמשיך עד אמצע 2015.

כאמור, מזה מספר חודשים מתרוצצות שמועות ומתפרסמים דיווחים בדבר האפשרות כי ה'פד' ישיק בקרוב תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3), אשר בניגוד לתוכניות ההקלה הכמותית הקודמות - תתמקד ברכישות אג"ח מגובות-משכנתאות (MBS), וזאת במטרה ללחוץ כלפי מטה את הריביות על המשכנתאות, בניסיון לתמרץ מעט את שוק הדיור המקרטע בארה"ב.

בפרוטוקולים האחרונים של פגישות הפדרל ריזרב, כמו גם בנאומים שנשאו ברננקי ובכירים אחרים בבנק חזרה המנטרה בלשון "אם ההתאוששות תמשיך להיות איטית - נתערב", אולם, לאחרונה התפרסמו נתונים חיוביים, שייתכן ומטים את הכף לטובת המשך המדיניות של ה'פד' עד כה.