ישראל הידרדרה למקום 26 בדירוג התחרותיות העולמי

זאת לעומת מקום 22 בשנה שחלפה ■ המשק המקומי הגיע גם השנה למקום ה-1 בתת-קטגוריה "איכות מוסדות המחקר המדעי" ■ המכשולים העיקריים לעשיית עסקים: הבירוקרטיה, מצוקת האשראי ורמת המיסוי

המשק הישראלי הידרדר 4 מקומות והגיע רק למקום ה-26 בדירוג התחרותיות הגלובלית לשנים 2013-2012 שעורך, כמדי שנה, הפורום הכלכלי העולמי (World Economic Forum). זאת לעומת המקום ה-22 שהשיגה ישראל רק בשנה שחלפה. גם השנה, שוויץ השיגה את המקום הראשון מתוך 144 מדינות שנבדקו.

נזכיר כי הדירוג, הנחשב לחשוב בעולם בתחומי תחרותיות, מיועד לבדוק באיזה מידה של יעילות משתמשות המדינות במשאביה על מנת להשיג צמיחה ושגשוג לאזרחיה. הדירוג בודק כ-12 קטגוריות ומשמש מפת דרכים למשקיעים בעולם בעת החלטת באיזה מדינה כדאי להשקיע. נזכיר כי שר האוצר יובל שטייניץ הכריז על שנת 2012 כשנת ההשקעות במשק הישראלי והוא מתכנן כנס גדול בניו יורק המיועד למשוך משקיעים.

בסך הכול, ציונה של ישראל עמד על 5, רק עשירית נקודה פחות משנה שעברה, המצביע על כך שהיא לא הצליחה להשתפר, דבר שאפשר ל-4 מדינות (2 מוסלמיות) להתקדם על חשבונה: לוקסמבורג, ניו זילנד, איחוד האמירויות ומלזיה.

"ישראל יורדת 4 מקומות, בניגוד למגמת העלייה של השנים האחרונות", כותבים מחברי הדוח. "החוזק העיקרי נותר היכולת היוצאת דופן לחדשנות, הנשענת בחברות בעלות חדשנות גבוהה שנהנות מהנוכחות של מוסדות המחקר והפיתוח הטובות בעולם". עוד כותבים כלכלני הפורום כי "האווירה הפיננסית הטובה והנגישות הגבוהה לקרנות הון סיכון תמכו בהפיכת ישראל למעצמת חדשנות".

מנגד, נכתב בדוח, "האתגרים העומדים בפני ישראל לשיפור התחרותיות קשורים לשיפור במוסדות המדינה ובעיקר במערכת החינוך. ללא התייחסות לבעיות הללו, איכות חינוך נמוכה, לרבות בתחומי המתמטיקה והמדעים, עלולים לפגוע ברמת התחרותיות מוטת החדשנות של המדינה בטווח הארוך".

ב-WEF מתייחסים גם למצב הפיסקאלי הבעייתית של הממשלה הטוענים כי ישנו מקום ל"שיפור במשמעת התקציבית, תוך דגש בהפחתת החוב, יסייעו לישראל לשמור על יציבות ויתמוך בצמיחה כלכלית בעתיד".

גם השנה בוחנים בפורום את "הגורמים הבעייתיים לעשיית עסקים" בכל מדינה ומדינה (על מבוסס על סקר). מהדוח עולה כי כרבע מהנשאלים (23.2%) סברו כי הבירוקרטיה הממשלתית מהווה המכשול העיקרי לעשיית עסקים; כ-11.5% דווחו על "גישה למקורת מימון" (מצוקת האשראי) ו-11.5% נוספים ציינו את "רמת המיסוי" כמכשול העיקרי לעשיית עסקים בארץ. הדבר משתקף בנתון הבא: בתת-קטגוריה "זמן נדרש כדי לפתוח עסק" ישראל ממשיכה להידרדר והגיעה השנה למקום ה-109 לעומת 102 לפני שנתיים.

גם השנה מצטיינת ישראל בקטגוריה השלישית, "חדשנות", ובה הגיע ישראל למקום ה-8 מכל ה-144 מדינות המשתתפות. יתרה מזו, ישראל הגיעה למקום הראשון בעולם בתת-קטגוריה "איכות מוסדות המחקר המדעי"- זו השנה השלישית ברציפות. עוד תת-קטגוריות בתחום החדשנות בהן הצטיינה ישראל: נגישות לקרנות הון סיכון (מקום 3); מספר פטנטים השימושיות למיליון איש (מקום 4);הגנה על משקיעים (מקום 5); נגישות לטכנולוגיות מתקדמות (מקום 6); יכולת חדשנית (מקום 6).