מה עושים בסביבת ריבית נמוכה? קונים קרן של מניות בכורה

מניות בכורה משלבות יתרונות מהאפיקים הסולידי והמנייתי ■ קרן הסל שלהן מתאימה לסביבת הריבית כעת

סביבה הנוכחית של ריביות נמוכות היסטורית, מובילה את קהל המשקיעים לחיפוש אלטרנטיבות לאפיקי אג"ח ממשלתיות. האפיקים הפופולריים, המהווים חלופה לתשואות הנמוכות של האג"ח הממשלתיות, הם אג"ח שאינן בדירוג השקעה (המכונות "High Yield" או "אג"ח זבל") או מניות. האפיק המנייתי כולל גם את אפיק הנדל"ן המניב (REIT), המספק תשואת דיבידנד גבוהה יחסית לשוק המניות הכללי. אפיק אחד נעדר בדרך כלל מעיני המשקיעים - מניות בכורה.

מניות בכורה משתייכות לענף ניירות הערך ההיברידיים, המשלבים יתרונות של האפיק הסולידי עם האפיק המנייתי. בעלי מניות בכורה עומדים לפני בעלי המניות הרגילות (אם כי אחרי בעלי אג"ח של אותה חברה) מבחינת סדר תשלומי החברה, וזכאים לתשלומי דיבידנד קבועים שאינם ניתנים לביטול. כך נהנים בעלי מניות הבכורה מביטחון גבוה יותר מאשר בעלי מניות רגילות, ובמקביל מקבלים דיבידנדים בשיעור גבוה משמעותית בהשוואה לתשואת האג"ח ולדיבידנדים על מניות רגילות.

חשיפת המשקיע למגוון רחב של מניות בכורה הנסחרות בשוק האמריקני מתאפשרת באמצעות קרן סל iShares S&P US Preferred Stock Index Fund (סימול: PFF), שהושקה לפני למעלה מ-5 שנים ומאז צברה נכסים של כ-9 מיליארד דולר.

חשיפה גבוהה לתחום הפיננסי

קרן הסל PFF מתאפיינת ברמת סיכון נמוכה משוק המניות, עם בטא של 0.52 (כלומר התנודתיות שלה עומדת על כמחצית מזו של שוק המניות), והיא מניבה תשואת דיבידנד שנתית ברוטו של כ-6.3%; בהשוואה ל-1.5% של אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים; תשואת דיבידנד של כ-2% במדד המניות S&P 500; פחות מ-4% באג"ח בדירוג השקעה; ותשואה של כ-6.5% ב"אג"ח זבל".

קרן סל PFF הציגה ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500, וכן מול מדד "אג"ח זבל" (קרן סל HYG) - הן מהשפל של שנת 2009 והן מתחילת השנה הנוכחית. מתחילת 2009 הניבה קרן PFF תשואה נאה של כ-79% (כולל הדיבידנד) - כ-10% מעל תשואת ה-S&P 500 וכ-14% לעומת אפיק האג"ח High Yield.

מתחילת השנה הנוכחית רשמה קרן מניות הבכורה תשואה נאה של כ-15.5% - כ-2% מעל תשואת שוק המניות האמריקני (ברמת הסיכון של חצי משוק המניות כאמור), וכפול מתשואת האג"ח (ממשלתיות, קונצרניות או High Yield). הדבר בא לידי ביטוי גם במבט על זרימת כספי הציבור לקרנות סל - PFF עמדה בראש היצירות בקרנות, הן מתחילת השנה והן בחודשים האחרונים.

כדאי לציין את החשיפה הגבוהה של אפיק מניות הבכורה לתחום הפיננסי, אשר השתמש בכלי זה במידה רבה במהלך המשבר הפיננסי לשם הורדת יחסי מינוף ושיפור הלימות הון. בהרכב הקרן PFF, כ-45% הם מניות בכורה של הבנקים האמריקניים, כ-20% נוספים חברות פיננסיות (לדוגמה בנקי השקעות), כ-13% חברות ביטוח, ועוד כ-9% חברות נדל"ן מניב (REIT).

חשיפה גבוהה לתחום הפיננסי מהווה אולי גורם סיכון, אך השיפור בכלכלת ארה"ב ותהליכי הורדת מינוף שבוצעו בענף הפיננסים בארה"ב בחמש השנים האחרונות, עשויים לספק רוח גבית למשקיעי הקרן. יתרה מזו, ההשקעה בקרן PFF התבררה כעדיפה בהחלט מול ההשקעה במניות הגופים הפיננסיים, מבחינת התשואה והסיכון.

קרן הסל של מניות
 קרן הסל של מניות

*** הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם