"יוון, פורטוגל, איטליה וספרד יעזבו. גוש האירו יתמוטט"

פרופ' טיילר קוון, כלכלן המוכר בזכות הנבואות השחורות שלו, משדר אופטימיות: "ארה"ב תצמח מהר יותר מרוב המדינות המפותחות האחרות" ■ על המשבר באירופה: "גוש האירו יקטן ובטווח הקצר זו תהיה קטסטרופה"

פרופ' טיילר קוון, מי שהוכתר ב-2011 על ידי המגזין "אקונומיסט" כאחד הכלכלנים המשפיעים ביותר בעשור האחרון ועל ידי כתב העת Foreign Policy לאחד מ-80 הוגי הדעות החשובים בזמננו, ידוע בנבואות השחורות שהוא נוהג לפזר לגבי הכלכלה העולמית. אבל הוא עצמו מסרב לקבל על עצמו את התואר "פסימי". נהפוך הוא, הוא מבקש שיראו בו "אופטימי", אפילו ביחס לכלכלת ארה"ב.

"אני סבור שארה''ב תצמח מהר יותר מרוב המדינות המפותחות האחרות, אז בהקשר הזה אני ממש אופטימי", אומר קוון, שהפך כלכלן פופולרי גם בזכות הבלוג שהוא מתחזק, "מהפכה שולית" (Marginal Revolution). "אנחנו אומה עשירה, יש אצלנו המון טאלנטים. התנהגנו בטיפשות בכמה תחומים, אבל אני בטוח שנוכל להמציא את עצמנו מחדש. הוכחנו לאורך ההיסטוריה שיש לנו יכולת לתקן את עצמנו, אז אי אפשר להגיד עליי שאני פסימי לגבי ארה''ב בטווח הארוך, להיפך".

בראיון מיוחד ל"גלובס", לקראת בואו לישראל כאורח מרכזי של ועידת ישראל לעסקים 2012, משרטט פרופ' קוון את האיומים על הכלכלה העולמית. "בשנה הקרובה ניאלץ להתמודד עם שני איומים גדולים", הוא אומר, "הראשון הוא המשבר בגוש האירו, שעלול להדביק את הכלכלה ואת המערכת הפיננסית האמריקנית בגלל רמת יחסי הגומלין הגבוהה והפחד וחוסר הוודאות שהמשבר הזה מעורר".

- עד כמה אירופה בצרות?

"אירופה היא מקום גדול: מדינות הפריפריה כבר כעת נמצאות במשבר עמוק ולא רק במיתון, אבל מדינות כמו שוודיה או גרמניה הן במצב טוב".

- גוש האירו ישרוד?

"הוא חייב להצטמק, וכמה חברות ייאלצו לפרוש. הגוש יהיה קטן יותר ובטווח הקצר זו תהיה קטסטרופה".

- קטסטרופה?

"בטווח הקצר. אחרי שכל מדינה תחזור למטבע המקומי שלה והפאניקה בשווקים תחלוף, הן ישובו לצמוח. אני לא פסימי לטווח הארוך. אחרי תקופת המעבר הדברים יסתדרו שוב. אך תקופת המעבר נראית מפחידה".

- אילו מדינות יעזבו?

"יוון, פורטוגל, איטליה וספרד. האירו יתמוטט ויהפוך למשהו הרבה יותר קטן, המורכב ממדינות שהרבה יותר דומות זו לזו. גוש קטן כמו שאני מתאר יכול לעבוד. אני יכול להבין שאוסטריה והולנד יחיו בגוש אחד כי יש להן אותם אינטרסים, אבל לא 27 מדינות שונות - אין מצב".

קוון רואה התפרקות גם של הכלכלה בסין, אך טוען שהיא לא תשפיע על כלכלת ארה''ב באופן מהותי. "ההתמוטטות תפגע בכמה כלכלות מרכזיות כמו דרום קוריאה, טייוואן ויפן", הוא אומר.

טיפשות פוליטית ו"מצוק פיסקאלי"

אז מהו בכל זאת אותו איום גדול נוסף על הכלכלה האמריקנית? "הטיפשות הפוליטית שהביאה אותנו למה שמכונה 'המצוק הפיסקאלי', שכעת מעורר אימה. שני האיומים הללו ידחפו אותנו להאטה נוספת", אומר קוון.

קוון מתייחס למושג שטבע נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי, המתייחס לשני מהלכים שעומדים להתרחש בסוף 2012: תוקפן של הוראות השעה בעניין הפחתת מסים עומד לפוג, ובמקביל ייכנס לתוקף החוק לריסון פיסקאלי, הקובע קיצוצים בהוצאות. המהלכים הללו צפויים לצמצם את הגירעון הממשלתי, המאיים לטפס לכ-1.1 טריליון דולר (כ-9% תמ''ג) אך גם לפגוע בצמיחת הכלכלה האמריקנית. "ארה''ב חייבת להתארגן מחדש מהבחינה הפיסקאלית ואנו לא נצליח לעשות זאת, זה ייצור אי-ודאות רבה", מזהיר קוון.

לדברי קוון, אין הבדל מהותי בין שני המועמדים לנשיאות ארה"ב, ברק אובמה ומיט רומני. "הם די דומים", הוא אומר, "מה שחשוב זה לגבש חבילה פיסקאלית חדשה במהרה ושני המועמדים יתקשו להשיג זאת מפני ששניהם מתבססים על תחזיות והנחות בלתי סבירות.

- נראה שלשניים אג'נדות הפוכות ואידיאולוגיות מאוד.

"אם בודקים את היקף התקצוב המתוכנן לתוכניות חשובות כמו מדיקר (ביטוח הבריאות הממלכתי), מגלים ששני המועמדים מדברים על סכומים די דומים. אם בודקים מהי הרמה הרצויה של המס ביחס לתוצר הפער בין המועמדים הוא של נקודת אחוז אחת. אז בדיונים ובתקשורת הם נראים הרבה יותר מקוטבים, אבל זה מוגזם".

- כלומר, כך או כך, אין לתלות הרבה תקוות בנשיא הבא?

"שניהם עשויים להיות נשיאים חכמים ולהביא לשינוי, אך זה לא אומר שהם יצליחו לספק את הסחורה. הבעיה טמונה במצביעים ובקונגרס. גם עכשיו, הבעיות לא כל כך קשורות לזהות הנשיא".

המרשם של קוון הוא להפחית את הגירעון באמצעות קיצוצים חדים בהוצאות והעלאת מסים, לא רק לעשירים. "אלו מהלכים לא פופולריים. אף אחד לא מוכן לעשות זאת כרגע. הם לא מקבלים החלטות בתקווה שהבעיה תיעלם או שמישהו אחר יקבל אותן. אפשר לעשות זאת לתקופה מוגבלת אבל לא לנצח. בקרוב נגיע לרגע האמת". עוד הוא מוסיף: "לשני המועמדים אין תוכניות ברורות והגיוניות אךי לעשות את שני המהלכים הללו".

- חייבים להעלות מסים?

"ודאי, ושני המועמדים מעמידים פנים כאילו אין צורך בכך. אובמה מסביר שניתן להעלות את המסים רק לעשירים, דבר שהוא לא נכון בעליל, כלומר, לא מספיק. רומני אפילו אומר שניתן להפחית מסים, ואפילו הוא לא מאמין במה שהוא אומר".