תע"א תשיק מטוס מנהלים סילוני חדש; המחיר: 25 מיליון דולר

המטוס החדש, 280-G, קיבל רישוי בארה"ב וכעת תיסלל הדרך להשגת רישוי באירופה, בקנדה ובסין ■ מנכ"ל תע"א: "התאוששות איטית בענף"

רשות התעופה האמריקנית FAA (Federal Aviation Administration) העניקה רישוי אזרחי למטוס המנהלים הסילוני החדש G-280, שפותח ומיוצר בתעשייה האווירית, ומשווק בידי חברת גלפסטרים אירוספייס האמריקנית. הפיתוח והליכי הרישוי של המטוס, שהתקיימו במקביל, נמשכו כשש שנים, שבהן נבחנו כל מערכות המטוס במסגרת ניסויי טיסה רבים ונבדקה עמידותו במתארי טיסה קיצוניים.

מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס, אמר היום (ד') ל"גלובס" כי קבלת הרישוי האזרחי מרשות התעופה האמריקנית תסלול לתע"א את הדרך להשגת רישויים דומים באירופה, בקנדה ובסין - והדבר יאפשר להרחיב את מעגל השיווק של המטוס החדש.

מומחים בתחום התעופה מעריכים את מחיר המטוס החדש בכ-15-25 מיליון דולר. הוא מסוגל לטוס מלונדון עד ניו יורק בלי עצירת ביניים לתדלוק, ולשאת עד עשרה נוסעים בתנאים נוחים. בתוקף ההסכם שבין תע"א לגלפסטרים, המטוס מיוצר בישראל ומועבר כפלטפורמה למתקני החברה האמריקנית בטקסס, שבהם הוא מעוצב מבפנים בהתאם להזמנת הלקוחות. לדברי וייס, מדובר במטוס ראשון בתחום מטוסי המנהלים בסדר גודל בינוני-גדול, שמכיל מערכות אוויוניקה מתקדמות.

את הליכי הרישוי ב-FAA, שיאפשרו לגפלסטרים האמריקנית להתחיל בהספקת המטוס ללקוחות ראשונים כבר בתוך כשנה, ליוותה רשות התעופה האזרחית הישראלית (רת"א), בראשות גיורא רום. לדברי רום, תהליך הרישוי חייב השקעה של כ-60 אלף שעות עבודה מצד רת"א וכ-150 שעות טיסה שבהן נבחנו כל מערכות המטוס: "טיסות הניסוי והרישוי הוכיחו שהמטוס מבצע את כל המצופה ממנו ואף מעבר לזה", אמר רום.

גורמים שמעורבים בתוכנית ה-G-280 העריכו בימים האחרונים כי בשנים הקרובות התעשייה האווירית וגלפסטרים ייצרו וימכרו כמה עשרות מטוסים מסוג זה. קהל היעד הוא עשירי תבל וחברות ענק ברחבי העולם. חברת גלפסטרים ממקדת כיום את עיקר מאמציה בשיווק המטוס בסין, שם עוד קיימת התעניינות ואיתנות פיננסית מסוימת מצד בעלי הון שיכולים להרשות לעצמם להחזיק מטוס פרטי.

ענף בקיפאון

שוק מטוסי המנהלים בעולם ספג חבטה קשה עם פרוץ המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008: חלק מבעלי ההון שניסו לצלוח את המשבר נאלצו לוותר על החלום של מטוס פרטי משלהם ואחרים מכרו את המטוסים שהיו בבעלותם. הירידה בביקוש הובילה לקיפאון בענף מטוסי המנהלים בכל החברות שעוסקות בתחום, והורגשה היטב גם בחטיבת כלי הטיס האזרחיים של התעשייה האווירית. הקיפאון בענף השפיע באופן ניכר גם על הביצועים הכספיים של תע"א.

"שוק בצמיחה תמידית"

בתע"א אמרו היום כי שוק מטוסי המנהלים עדיין רחוק מיציאה מהמשבר, אך ניכרת בו התאוששות "אנחנו מתאוששים מהמשבר באיטיות", אמר היום וייס: "על-פי הערכות של אנליסטים נצליח להגיע למספר המכירות של מטוסי המנהלים מלפני המשבר של 2008, רק בשנים 2016 או 2017. ועדיין, היה חשוב לנו להמשיך לפתח ולפעול בתחום זה כי לפי כל התחזיות מדובר בשוק שרק יגדל והצמיחה בו תמידית. העולם הוא כפר גלובלי ומנהלים רוצים לקצר את הטווחים בין אזורי הפעילות שלהם באמצעות מטוסים טובים, אמינים ובטוחים, ויש לנו המון מה להציע שם".