דרגי הכריז: נרכוש אגרות חוב ממשלתיות בשוק המשני

(עדכון) - נגיד הבנק המרכזי מבטיח: נרכוש אגרות חוב לטווחים של 1-3 שנים, ללא הגבלת זמן וכמות - עד שיושגו היעדים ■ "החששות מפירוק גוש האירו אינם מבוססים" ■ תשואות האג"ח של ספרד ואיטליה יורדות

הבנק המרכזי האירופי (ECB) החליט להותיר את הריבית ללא שינוי על 0.75%. זאת, כאשר מרבית ההערכות היו כי יו"ר ה-ECB מריו דרגי יוריד את הריבית בכ-0.25% לרמה של 0.5% - שפל כל הזמנים בגוש האירו. באנגליה הותיר הבנק המרכזי את הריבית ברמה של 0.5%.

במסיבת העיתונאים שלאחר החלטת הריבית, אליה הצטרף (באופן חריג) ראש ועידת שרי האוצר של גוש האירו ז'אן-קלוד יונקר, אמר דרגי כי "האינפלציה צפויה להישאר מעל 2% במהלך 2012 ולרדת מתחת לרמה זו במהלך 2013. הצמיחה בגוש האירו צפויה להישאר חלשה. על רקע המצב החלטנו לנקוט בצעדים ישירים בשוקי האג"ח באירופה ולדאוג שהצעדים ישפיעו על המצב בכלכלה האירופאית".

דרגי המשיך: "אנו בהחלט עצמאיים בקביעת המדיניות המוניטארית. האירו לא ניתן לפירוק. החששות לפירוק גוש האירו אינם מבוססים". בניגוד לפעם הקודמת, הפעם קרא דרגי לממשלות אירופה להתכונן להפעיל את קרנות החילוץ ESM ו-EFSF.

הצפי של ה-ECB הוא לצמיחה שלילית של 0.2%-0.6% וצמיחה שלילית של 0.2%-0.8% ב-2013 (עדכון כלי מטה).

בהסתכלות קדימה, אמר דרגי, "על הבנקים להמשיך לחזק את המאזנים שלהם על מנת להשפיע בצורה חיובית על הכלכלה. הצורך ברפורמות כלכליות מבניות במדינות רמות באירופה נותר גבוה. חיוני מאוד שהממשלות באירופה יעשו הכל על מנת לעמוד ביעדים הפיסקליים שלהן בעתיד".

יקנה אג"חים במח"מ של 1-3 שנים

דרגי הציג למעשה את ה"בזוקה" שהמשקיעים חיכו לה - פעולה גדולה ללא הגבלת זמן לייצב את שוקי האג"ח. התוכנית החדשה נקראת MOT. "נקנה אגרות חוב ממשלתיות בטווח זמן פקיעה של 1-3 שנים. אנחנו נחליט מתי להתחיל ומתי לסיים את התוכנית ומה יהיה היקפה. נדאג לשקיפות מלאה ונפרסם את הרכישות שלנו מידי חודש".

בינתיים נרשמות ירידות בתשואות על האג"חים של ספרד ואיטליה. אג"ח איטליה ל-10 שנים נסחרות בתשואה של 5.32% ואג"ח ספרד צונחת ל-6.07%.

בתשובה לשאלה אמר דרגי כי "אנחנו נעשה כל מה שנדרש, בתוך גבולות המנדט שלנו, בכדי לייצב את כלכלת גוש האירו. והתכנית שהכרזנו עליה היום היא בגבולות המנדט שלנו".

דרגי נשאל עם בכוונת ה-ECB לרכוש גם אגרות חוב ל-10 שנים שמועד הפדיון שלהן הוא עד 3 שנים. "כן, נרכוש את כל סוגי האג"ח שנותרו להן 3 שנים לפדיון".

"עיוותים בשוקי האג"ח"

לגבי מעורבות קרן המטבע הבינלאומית (IMF) אמר דרגי כי "אנחנו לא יכולים להכתיב ל-IMF אם להצטרף לפעולה או לא. כך שייתכן שהם יצטרפו אבל לא בטוח, ברור שאנחנו מעדיפים שהם יצטרפו".

"אין לנו גבולות בנוגע לכמויות או משך זמן הפעולה של התוכנית", אמר דרגי. "יש לנו תוכנית טובה. כעת זה בידיים של ממשלת ספרד ושאר ממשלות אירופה להחליט בנוגע לתחילת הפעלתה".

"שוקי האג"ח באירופה מעוותים בכל מיני כיוונים. וזו מטרת התוכנית למעשה - לתקן את ההשפעות של המדיניות המוניטארית באירופה. יש לנו מגוון של אינדיקטורים שאנחנו מתחשבים בהם - כמו למשל תנודתיות".

דרגי נשאל: מדוע שהתוכנית הזאת תעבוד לאחר שהתוכניות הקודמות לא עבדו? "אני לא מסכים שהתוכניות הקודמות לא עבדו. בכל אופן, התוכנית הזאת שונה מאוד מהתוכניות הקודמות מכיוון שהיא משלבת התקדמות של המדינה המסויימת ורכישות אג"ח שלה על ידינו. תהיה שקיפות גבוהה יותר. וגם יש שוני בהיקפים ובסוגי האג"ח שנרכוש".

היום דווח כי התוצר המקומי הגולמי של גוש האירו רשם ברבעון השני של השנה צמיחה שלילית של 0.2%, לעומת הרבעון הקודם שגם הציג צמיחה שלילית של 0.2%. הנתון הזה הינו בהתאם להערכות של האנליסטים ושל היורוסטאט, משרד הסטטיסטיקה הרשמי של גוש האירו. בחישוב שנתי, גוש האירו הציג צמיחה שלילית של 0.5% ברבעון השני של השנה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כשהצפי של האנליסטים היה לצמיחה שלילית של 0.4%.

לכל הכתבות על התוכנית המקיפה של דרגי:

דרגי: "נעשה הכול כדי לשמור על האירו; תאמינו לי - זה יספיק"

להציל את אירופה: מהן האפשרויות של דרגי?

דיווח: בכירים בבנק האירופי מאשרים את רכישות האג"ח

דרגי מבהיר: "המשבר באירופה דורש צעדים יוצאי דופן"

אנליסטים: האם דרגי יהפוך המומנטום באירופה?

ב-12 בספטמבר יקבע ביהמ"ש בגרמניה את גורל השווקים

מריו דרגי סיפק רמז ענק על התוכנית הסודית שהוא מכין

סיטי: אתם תתאכזבו מהתוכנית של הבנק המרכזי האירופי

לפי דיווחים בסוכנויות הזרות, נזכיר, ביניהם הדלפות ומסמכים שהגיעו לידי ה"וול סטריט ג'ורנל" ו"הגרדיאן", היה צפוי הבנק המרכזי האירופי להשיק תוכנית רכישות אג"ח ממשלתיות - וזאת, במטרה ללחוץ כלפי מטה את תשואות האג"ח של הממשלות ה"חייבות" באירופה, וביניהן ספרד ואיטליה.

ההערכות גרסו כי תוכנית הרכישות תתמקד באיגרות ממשלתיות ל-3 שנים, או לחלופין כי במסגרת התוכנית יציב ה-ECB רף עליון או "רצועת ניוד" למרווחי האג"ח הממשלתיות באירופה (כאשר תשואות אג"ח גרמניה מהוות בנצ'מארק ליעד).

אולם, ישנן גם אפשרויות נוספות עבור ה-ECB לפעולה, אשר הבולטת מביניהן היא תוכנית להגברת נזילות שלישית, לאור שתי התוכניות הקודמות (LTRO מספר 1 ומספר 2), במסגרתן הזרים ה-ECB כחצי טריליון אירו, למאות מוסדות פיננסיים שונים.

מטרת ה-LTRO, נזכיר: להגביר את אמון המשקיעים בבנקים, ולקוות כי האחרונים ישתמשו באשראי שקיבלו, בין היתר, כדי לרכוש אג"ח ממשלתיות. הלכה למעשה, ה-ECB מקווה כך לרכוש איגרות חוב "בדלת האחורית", מבלי לבצע שינויים באמנת האיחוד האירופי - המונעת ממנו לרכוש אג"ח, לבינתיים.

הציפיות לקראת תוכנית רכישות משמעותית מטעם ה-ECB בספטמבר, התגברו לאחר שהיו"ר דרגי הכריז ב-26 ביולי כי "יעשה הכל" כדי לשמור על שלמות גוש האירו, ואף הבהיר: "אל תדאגו - זה יספיק", באמירה שהציתה ראלי בשווקים. 3 שבועות לאחר מכן, הצטרפה קנצלרית גרמניה לאמירותיו של דרגי, כשציינה ברטוריקה זהה כי גרמניה "תעשה הכל" לרסן את המשבר.

בשבוע שעבר, נזכיר, חזר דרגי על אמירותיו, והבהיר כי המשבר באירופה "דורש טיפול באמצעות צעדים יוצאי דופן".

מנגד, אנליסטים וכלכלנים אחרים גרסו כי ה-ECB יאכזב היום ולא יכריז על התוכנית לה מייחלים המשקיעים, ויעדיף להמתין לנתוני מאקרו נוספים, גם כמו לפסיקת ביהמ"ש העליון בגרמניה בדבר הקמת מנגנון הייצוב האירופי, ב-12 בספטמבר. החלטה, אשר אם תאושר - ייתכן ותייתר את הצורך ברכישות אג"ח על ידי ה-ECB עצמו.

באשר להחלטת הריבית עצמה, כ-30 מתוך 58 כלכלנים בסקר "בלומברג" סברו כי דרגי יוריד היום את הריבית בעוד כ-0.25%, כאמור, בעוד היתר סבורים כי הריבית בגוש האירו תיוותר ללא שינוי. גם הבנק המרכזי של אנגליה פרסם כאמור את החלטת הריבית שלו, שנותרה על כנה (0.5%) בד בבד עם תוכנית ההרחבה הכמותית של הבנק, אשר רוכש אג"ח בכ-375 מיליארד ליט"ש (597 מיליארד דולר).