בנק לאומי מסביר: מי ירוויח מכישלון קידוח "מירה"?

הכשרה אנרגיה ומודיעין צונחות לאחר שהודיעו כי לא נמצאו סימני גז משמעותיים ב"מירה" ■ אלה פריד: "קשה לעורר תקוות גדולות אצל בעלי הרישיון" ■ מעריכה: התוצאות יעוררו ביקורת על הנחת רזרבות הגז של ועדת צמח

"הנהנות העיקריות מהתוצאות בטווח הקצר מההודעה על קידוח 'מירה' הן כמובן השותפות הקבועות במאגרי תמר ולוויתן, קרי: נובל, דלק וחברות בנות, ישראמקו וחברות הקבוצה - אלון גז ורציו", כך מעריכה היום (ה') אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, בהמשך לפרסום תוצאות הקידוח ב"מירה".

מניות הכשרה אנרגיה ומודיעין צוללות היום בעקבות כישלון בקידוח "מירה", זאת לאחר החברות הודיעו היום שלא נמצאו סימני גז משמעותיים בקידוח, אחרי שבחודש שעבר חשף זאת "גלובס". (לסיפור המלא)

באשר לשותפויות "תמר" ו"לוויתן" בראי תוצאות הקידוח, מציין פריד כי "אמנם הדומיננטיות שלהן בהיעדר מתחרים מתגברת, ועלולה למקד אף יותר את תשומת ליבו של הממונה על ההגבלים, אך כך או אחרת, מדובר במאגר שעלול להיות מוכרז כמונופול בתחום אספקת הגז למדינת ישראל, וחשיבותן האסטרטגית של השותפות בו עולה".

לבגי ההודעה של השותפויות ב"מירה", מציינים בלאומי: "ההודעה נשמעת ברורה וחד-משמעית, כך שקשה להעיר דבר מה נוסף לגבי הקידוח עצמו - שלא ספק עורר תקוות גדולות אצל בעלי הרישיון".

עוד מציינת פריד כי הממצאים שאותרו ב"מירה" יגבירו את הביקורת על הנחת הרזרבות "הנדיבה" של ועדת צמח, על בסיסן התבססה מדיניות הייצוא של הוועדה (הוועדה הניחה כי בישראל מאגרי גז בהיקף של כ-950 מיליארד מטר מעוקב, לעומת הערכות עדכניות ל-650 מיליארד מטר מעוקב בסך הכל).

"תוצאה מאכזבת בקידוח משמעותי של בעלי רישיון, שאינם נמנים עם קבוצת נובל-דלק ושותפיהם, ואשר ריכז תשומת לב מקומית ובינלאומית לא מעטה - אינו מעודד השקעה", מסכמת פריד. "התוצאות בקידוח מירה מדגישות את חשיבות מסקנות ועדת צמח, התומכות בהשקעה זרה בענף. מדיניות ממשלתית תומכת ביצוא הינה בעלת חשיבות, בייחוד לאחר אימוץ מרבית מסקנות ועדת שישינסקי, והיא מרככת ללא ספק את המכה - ומעודדת המשך השקעה בסקטור".