סקר: יזמים של חברות היי-טק צעירות מעדיפים משקיעים פרטיים

כך עולה מסקר שביצעה לאחרונה פירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton ישראל' בקרב יותר מ-100 יזמים

יזמים של חברות היי-טק צעירות מעדיפים לגייס הון ממשקיעים פרטיים ולא מקרנות סיכון. רוב היזמים מעדיפים לבצע אקזיט על-ידי מיזוג או מכירה של החברה ולא בהנפקה. כך עולה מסקר שביצעה לאחרונה פירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton ישראל' בקרב יותר מ-100 יזמים.

51% מהיזמים ציינו כי לחברה כדאי לגייס הון ראשון ממשקיע פרטי ו-29% טענו כי כדאי לגייס ממשקיע אסטרטגי. 16% מעדיפים לגייס מהמדען הראשי ורק 4% טענו כי כדאי לגייס מקרן.

הרצוי במקרה הזה קרוב באופן חשוד למצוי - קרנות ההון סיכון התכווצו בשנים האחרונות ואין להן יכולת לממן את כל החברות בשוק. המשבר הכלכלי גורם לכך שהבורסות הולכות וננעלות בפני חברות היי-טק, ולעומת זאת מיזוגים נותרו עדיין אפיק אקזיט אפשרי. בפאהן קנה מציינים כי היזמים מעריכים שהסיכוי לגייס הון לשלב הראשוני מקרנות, קטן יחסית.

עוד עולה מן הסקר כי כ-60.4% מן היזמים עדיין רואים בשוק האמריקני את שוק היעד העיקרי, למרות קולות שמצביעים על ההזדמנויות במדינות המתפתחות. 24% רואים באירופה שוק יעד עיקרי, 11.6% רואים באסיה שוק יעד עיקרי ואילו ל-14% יש רעיונות אחרים - למשל אמריקה הלטינית או ישראל.

תחזית פסימית

יזמים נוטים להיות אופטימיים באופיים ולכן מדאיג כי 48% מהנשאלים מאמינים כי עד סוף 2012 יהיה קשה יותר לגייס הון לחברות סטארט אפ מאשר ב-2011 וכי ב-2013 יהיה אף קשה יותר. 73% מהנשאלים טענו כי ממשלת ישראל אינה עושה די לקידום ההיי-טק.

רו"ח אילנית הלפרין, שותפה ומנהלת מחלקת ההיי-טק ומדעי החיים בפירמת פאהן קנה Grant Thornton ישראל, אומרת כי "היזמים בישראל עברו כברת דרך ארוכה בעשור האחרון. מדובר ביזמים מגובשים יותר, רבים מהם בעלי ניסיון רב ביזמות. היום היזמים מקימים חברה בפחות כסף, ומכוונים לבניית חברה שתוכל להימכר תוך שנים ספורות לאחת החברות הבינלאומיות".

למרות הביקורת על כך שחברות ההיי-טק בישראל ממהרות להימכר לחברות בינלאומיות, היזמים הישראליים עדיין רואים בערוץ המיזוגים והרכישות את אסטרטגיית האקזיט המועדפת עליהם.

49% מהנשאלים אמרו כי החברה שהם מנהלים מחזיקה באסטרטגיית אקזיט של מכירה או מיזוג, בעוד ש-11% בלבד ציינו הנפקה בנאסד"ק כיעד למימוש. 33% ענו כי לחברה אין אסטרטגיה כזו ורק 7% מתכוונים להנפיק בתל אביב.