גזפרום וענקיות גז אחרות במגעים לשותפות ב"לוויתן"

(עדכון) - מורכבותו של פרויקט "לוויתן" מחייבת כניסה של שותפה בינלאומית גדולה ■ גזפרום הרוסית מעוניינת להמשיך את שליטתה בשוק באירופה, אך תשיג זאת גם אם הקידוח יתעכב ■ עוד מתעניינות פוטנציאליות: Woodside האוסטרלית וטוטאל הצרפתית

אחרי המכה שחטף סקטור חיפושי הגז והנפט המקומי בסוף השבוע האחרון, בעקבות כישלון קידוח "מירה", הוא זכה היום לזריקת עידוד משמעותית, בעקבות הדיווח שהעבירו השותפות הישראליות בתגלית הגז "לוויתן" - רציו (15%) אבנר ודלק קידוחים (22.67% כ"א).

הללו דיווחו כי הן בוחנות אפשרויות לכניסת שותף אסטרטגי בתגלית, ועדכנו כי "במסגרת התהליך האסטרטגי, התקבלו ביום 7.9.2012 הצעות לרכישה של עד 30% מהזכויות ברישיונות מחברות בינלאומיות מובילות העוסקות בתחום חיפושי גז טבעי והפקתו, אשר לקחו חלק בתהליך האסטרטגי". השותפות הוסיפו כי ההצעות עשויות להוות בסיס למשא ומתן, והן יבחנו את האפשרות להתחיל במו"מ כזה עם המציעים, או חלק מהם.

התגובות בשוק להודעות של השותפות ב"לוויתן" הובילו לעליות שערים חדות. רציו, שבשליטת משפחת לנדאו ורוטלוי, זינקה ב-7.9%, והיא נסחרת לפי שווי שוק של 2.1 מיליארד שקל; ושותפויות החיפושים שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, אבנר ודלק קידוחים, טיפסו ב-6.1% ו-7% בהתאמה, וסחפו גם את מניית הקבוצה, שעלתה היום ב-5.9%. על פי מחירה של רציו, מתומחר מאגר "לוויתן" בשוק לפי שווי של כ-3.5 מיליארד דולר.

האינטרס של חברת גזפרום

כבר תקופה ארוכה מבקשים השותפים ב"לוויתן" להכניס שותף אסטרטגי בתגלית, הממוקמת 120 ק"מ מערבית לחדרה. אולם, רק לאחר שפורסם, לפני שבועות אחדים, תסקיר המנהלים של דוח ועדת צמח (לא מדובר עדיין בדוח הסופי), אשר תומך בייצוא גז מישראל וכפועל יוצא בהשקעות זרות בתחום, עלו המגעים מדרגה.

השותפים בתגלית "לוויתן", שבהם גם נובל אנרג'י האמריקנית (39.66%), הקימו בשבועות האחרונים מעין "חדר מידע", והזמינו חברות בינלאומיות בתחום להציע הצעות כדי להיכנס כשותפות בפרויקט, אשר מכיל 16 TCF (טריליון רגל מעוקב) - כמעט כפול מתגלית "תמר". מדובר בפרויקט הנדסי מורכב אשר עשוי לכלול גם הקמת מתקן הנזלת הגז (LNG), ועלות הפיתוח הכוללת שלו יכולה להגיע אל יותר מ-10 מיליארד דולר.

על פי ההערכות, אחת החברות אשר הגישה הצעה לשותפות ב"לוויתן" היא גזפרום הרוסית - חברת ענק ומפיקת הגז הטבעי הגדולה בעולם. גזפרום היא ספקית הגז הגדולה ביותר של יבשת אירופה ומדינות ברית המועצות לשעבר.

האינטרס של גזפרום להיכנס כשותפה ל"לוויתן" ברור. היא תרצה למנוע אלטרנטיבה למדינות אירופה לרכוש גז מגוף אחר שלא קשור אליה. המשמעות מבחינת השותפות בפרויקט היא שגזפרום תצטרך לייצא את הגז שיופק מ"לוויתן" לאזור אסיה. זה לא בהכרח רע עבור השותפויות, כיוון שמחירי המכירה של הגז הטבעי הנוזלי (LNG) באסיה גבוהים יותר ביחס לאירופה. מנגד, חשוב לזכור כי בניגוד לשותפות הישראליות, מצב שבו פיתוח "לוויתן" מתעכב יכול לשרת את האינטרס של גזפרום, אשר תוכל לשמור על ההגמוניה שלה באירופה.

חברה נוספת שייתכן שהגישה הצעה לרכישת זכויות ב"לוויתן" היא חברת Woodside האוסטרלית. Woodside היא שותפתה של קבוצת דלק בקונסורציום שמתמודד על קבלת רישיונות חיפוש במים הכלכליים של קפריסין. זוהי חברת האנרגיה הגדולה באוסטרליה, אשר מתמחה במיזמי ייצוא גז ומתפעלת לא מעט פרויקטים של LNG, שחלקם אף גדולים ומורכבים יותר מ"לוויתן".

"שחקנית גדולה זה עדיין לא מספיק"

חברה פוטנציאלית נוספת היא חברת Total הצרפתית - חברת ענק שהינה השנייה בגודלה בעולם בתחום ה-LNG. עם זאת חשוב לציין כי לטוטאל יש פעילות בחלק ממדינות ערב, ולא ברור אם עובדה זו עשויה להוות מחסום מהשתתפותה במכרז בשל סיבות גיאו-פוליטיות.

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, אמר היום ל"גלובס" כי על מנת ש"לוויתן" יפותח ויוכל לייצא גז בעוד 4-5 שנים, צריכים להתקיים שני תנאים מרכזיים: הראשון הוא שחקן בינלאומי גדול כיוון שלנובל אין ניסיון ב-LNG, והשני הוא שהמדינה תאשר שטח קרקע שבו יהיה אפשר לבנות את המתקן בישראל.

"כניסה של שחקן גדול עדיין לא פותרת את כל הבעיה. המאגר חייב על בסיס ועדת צמח לספק גז למשק הישראלי על מנת לקבל אישור לייצוא גז. אמנם כניסה של שחקן כזה תפחית את אי הוודאות, אבל זו תישאר גבוהה כל עוד המדינה לא שמה יעדים לגבי המועד שבו היא מתכוונת לאשר קרקע למתקן LNG לשוק המקומי".

בהתייחס להשפעת ההודעה על מניות הסקטור, אומר זר כי "כניסתו של שחקן גדול מצדיקה את העלייה, ותיתכן עלייה גבוהה יותר אם המהלך אכן יבשיל. עם זאת, מדובר בהודעה ראשונית אשר אינה מפרטת את שמות המציעים ומרכיבי ההצעות שהם קיבלו, ולכן כרגע זה בגדר ספקולציה".