בנק ישראל: מחירי הדירות עולים? לא בטוח שזו מגמה

הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה: "החודש נרשמה עלייה בביצועי המשכנתאות אך מוקדם לקבוע האם מדובר בשינוי מגמה בשוק הדיור"

בנק ישראל עדיין לא ממהר לקבוע כי עליית מחירי הדירות הינה מגמה. בפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה, שפורסמו היום (ב') כתב הבנק כי "החודש נרשמה עלייה בביצועי המשכנתאות אך מוקדם לקבוע האם מדובר בשינוי מגמה בשוק הדיור". יש לציין כי ביולי הגיע היקף המשכנתאות לשיא של 5 מיליארד שקל ולפי חשיפת "גלובס" באוגוסט נשבר שיא זה וההיקף נסק ל-6 מיליארד שקל.

מחירי הדירות עלו ב-1.2% השנה, לפי מדד מחירי הדירות של הלמ"ס. בפרוטוקולים נכתב כי "לאור העלייה במספר המשכנתאות החדשות שניתנו, חברי הוועדה הסכימו כי עדיין קיים סיכון להתחדשות מגמת עליית המחירים".

נתוני הלמ"ס, השמאי הממשלתי והאוצר מעידים לאחרונה על התחממות שוק הדיור, בין אם מדובר בעלייה בהיקף העסקאות ובין אם בעלייה במחירי הדירות. גם סעיף הדירות במדד המחירים לצרכן, המשקף בעיקר את מחירי השכירויות, עלה בחודש יולי ב-1% ובשנה האחרונה ב-4%.

אך בבנק ישראל מעריכים כי הרמה הגבוהה של התחלות הבנייה תוביל לעלייה בהיצע הדירות: "הפעילות בענף הבנייה מצויה ברמה גבוהה ביחס לרמות בעשור האחרון. אמנם רמת התחלות הבנייה מצויה מתחת לשיא שנרשם בה באמצע 2011, אולם רמתן עדיין גבוהה וצפויה להמשיך לבוא לידי ביטוי בגידול בהיצע הדירות; מספר התחלות הבנייה ב-12 החודשים האחרונים עמד בחודש מאי על 42,319 יח"ד לעומת 43,927 יח"ד בחודש הקודם. בחודש יוני עמד מלאי הדירות הפנויות למכירה על רמה של 20.6 אלף דירות. מלאי זה שמר על יציבות בשנה האחרונה".

כאמור, בבנק ישראל לא ממהרים להכריז על התחדשות מגמת עליית מחירי הדירות למרות נתוני הקיץ האחרון, ומציינים כי ייתכן שמדובר מהצפי לעליית המע"מ בספטמבר שגרם לרוכשי דירות רבים להקדים את הרכישה.

בישיבת הריבית האחרונה החליטו חברי הוועדה המוניטרית להותיר את הריבית במשק ברמה של 2.25%. בין היתר, חברי הוועדה דנו בהתפתחויות האחרונות במשבר החוב באירופה ובפרוטוקולים נכתב כי "קיימת אי ודאות גבוהה סביב אופן התפתחות המשבר באירופה, ואין לפסול את האפשרות שלא ימצא פתרון למשבר. יחד עם זאת, העריכו חברי הועדה כי ישנה מחויבות גבוהה למציאת פתרון למשבר, הערכה המשתקפת גם בביצועים החיוביים בשווקים הפיננסים בעולם בתקופה האחרונה. המצב הגיאופוליטי במזרח התיכון מוסיף נדבך נוסף לאי הוודאות במשק".

חברי הוועדה הביעו דאגה מהעלייה בציפיות האינפלציה, בעיקר בשל התייקרות הדלקים, המזון ועליית המע"מ.