בכירים בירושלים: "אין מדיניות כלכלית ל-2013"

ל"גלובס" נודע כי תחזית הצמיחה ל-2013 תהיה נמוכה מ-3% ■ הערכה: המסים יעלו שוב ב-3-5 מיליארד שקל ■ בכירים באוצר: "העובדים הוותיקים ביותר באוצר מספרים כי המצב הזה חסר תקדים. הספינה שטה ללא כיוון"

הביקורת כלפי פעולותיהם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, בסוגיית תקציב המדינה והמדיניות הכלכלית לשנת 2013 עולה מדרגה. בכירים מאוד בירושלים אמרו ל"גלובס" כי נכון לעכשיו "אין מדיניות כלכלית ל-2013. הספינה שטה ללא כיוון".

במסגרת התקציב ל-2013 יש צורך בקיצוצים של 11-12 מיליארד שקל - קיצוץ חסר תקדים במונחים היסטוריים - על מנת לעמוד במסגרת ההוצאה, שכבר גדלה בכ-5%.

על אף שעדיין לא הוגשה תחזית רשמית של צמיחה והכנסות ממסים, ל"גלובס" נודע כי תחזית הצמיחה ל-2013 תהיה נמוכה מ-3%. ההכנסות הצפויות ממסים, ובתוכן אלו שצפויות מהרווחים הכלואים, ישאירו עדיין בור שהיקפו נאמד בין 3 ל-5 מיליארד שקל. נזכיר כי בבנק ישראל סבורים כי ללא תוספות מסים, הגירעון יעמוד על כ-3.5% תמ''ג, וגם לפי תחזית זו נוצר מחסור של 5 מיליארד שקל. "יש צורך בהגשת חבילת מסים נוספת ב-2013, גם אם נקבל את כל הכסף של הרווחים הכלואים והעמקת הגבייה", אמר בכיר באוצר. עם זאת, באוצר מוטרדים יותר מהטיפול בצד ההוצאות ובדרך לקצץ 11 מיליארד שקל.

לדברי בכירים באוצר, מעבר לעובדה שאין מדיניות כלכלית ל-2013, המשק הישראלי נכנס לשנה הפיסקאלית המאתגרת ביותר עם גירעון ממשלתי של 4.1% תמ''ג, גירעון שמאפיין שנות מיתון של ממש, כאשר הצמיחה במשק נעה סביב 3.5% - הרחק מאוד ממצב של מיתון; זהו שיעור צמיחה מהגבוהים ביותר בעולם המערבי.

"הנתונים לא טובים, ויתרת השנה נראה ורודה פחות. הנתונים המאקרו כלכליים לא מצדיקים גירעון כה גבוה ב-2012. זאת נקודת פתיחה גרועה ל-2013", אמר בכיר באוצר.

בד בבד מתעוררת בעיה נוספת: לפי קצב ההתקדמות, גם אם יגובש תקציב ל-2013, הוא לא יוגש לכנסת ב-1 בנובמבר, כפי שמחייב החוק. לפיכך, ממשלת נתניהו לא תעמוד בחוק יסוד: משק המדינה, המחייב הגשת תקציב במועד זה. דיוני התקציב מתנהלים באופן לא מסודר, ולא נקבעה ישיבת ממשלה שתדון בתקציב 2013. "העובדים הוותיקים ביותר באוצר מספרים כי המצב הזה חסר תקדים. לא היה דבר כזה, שבאמצע ספטמבר אין תקציב", אמר בכיר אחר באוצר, שהדגיש כי המשרד הכין את כל התשתית הנדרשת לגיבוש תקציב המדינה.

אין סנקציות

ל"גלובס" נודע, כי האפשרות של התנגשות לכאורה עם החוק עוררה גם את דאגתו של היועץ המשפטי לממשלה, שכבר החל במגעים עם ראש הממשלה סביב הסוגיה. בכירים בירושלים הסבירו היום (ב') ל"גלובס" כי אכן יש חובה חוקית להגיש תקציב עד 1 לנובמבר, אך אין סנקציות לגבי אי-עמידה בחוק הזה.

גם נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, מוטרד מהמצב הנוכחי. "הנגיד מכיר את תמונת המצב. זה שהוא לא נואם נאום כמו בכנס קיסריה, לא אומר שהוא לא מודאג ולא אומר שהוא אינו אומר את מה שיש לו לומר לאנשים הרלוונטיים", אמר מקור בסביבתו של פישר.

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "רה"מ, מנכ"ל המשרד וראש המועצה הלאומית לכלכלה עוסקים באופן אינטנסיבי בתקציב, ומי שטוען אחרת אינו מכיר את העובדות. הנגיד שותף למהלכים, להתייעצויות ולהחלטות שמתקבלות בהתאם".

החמצת הגירעון
 החמצת הגירעון