"הרבי מלובביץ' אמר שההשקעה הכי טובה היא בישראל"

מחזיקי האג"ח של חברת BGI שנמכרה באחרונה לאלכסנדר גרנובסקי, תורם לחב"ד המייעד את רווחיו לצדקה, זכו להיפגש עימו ■ "לא באנו ליום אחד, אלא להקים חברה גדולה וטובה שבסופו של דבר תהיה עם נכסים טובים ותייצר רווחים"

שבועיים לאחר שמחזיקי האג"ח של חברת BGI הופתעו לגלות כי בעל השליטה בחברה, צביקה בארינבוים, מכר את מניותיו למיליונר מסתורי בשם אלכסנדר גרנובסקי, הם זכו לפגוש שלשום (א') את בעל הבית החדש. איש העסקים היהודי אוקראיני ניסה להרגיע את הנושים, וסיפר להם שכבר חמש שנים הוא מחפש "איזראלסקיה קומפניה".

לצדו של גרנובסקי באסיפה ישבו הרב של אודסה, אברהם וולף, שמונה ליו"ר החדש של BGI; המנכ"ל החדש יוסי שניאורסון; ועו"ד ישראל שמעונוב המייצג את גרנובסקי, אשר האסיפה התקיימה במשרדו בר"ג. אסיפת אג"ח המתנהלת מול חבורה של רבנים איננה מחזה שבשגרה. המילה "אמונה" הייתה מוטיב חוזר בדבריהם של בעל השליטה החדש וצוות מנהליו.

האסיפה התנהלה בעברית ורוסית, כאשר הרב וולף מתרגם לגרנובסקי את שאלות מחזיקי האג"ח המוסדיים, המיוצגים על ידי עו"ד גיא גיסין, שמצדו ניסה לתהות על קנקנו של המשקיע המסתורי. "בן לילה נעלם לנו בעל שליטה בעסקה גדולה, וזה יוצר אי נוחות מסוימת", אומר גיסין. "אנחנו לא מכירים את בעל השליטה החדש ולא יודעים מי החברים שלו, וצריכים לסמוך על זה שהעסקים המתוכננים של החברה בארה"ב יהיו עם אנשים שהם לא החברים שלו".

עו"ד שמעונוב, שניהל את הפגישה, הסביר כי כל עוד יש אג"ח במחזור (החוב של BGI למחזיקי האג"ח הוא 145 מיליון שקל) - אין כוונה לחלק דיבידנד מיוחד (שלא מרווחי החברה), והדגיש כי אין למחזיקים סיבה לדאגה. לגבי אופי ההשקעות המתוכננות, לדבריו, "הן יהיו כאלה שיאפשרו לחברה לעמוד בתשלומי האג"ח במלואם ובמועדם". עו"ד שמעונוב העריך כי למרות שבעלת השליטה החדשה הינה קרן צדקה, החברה תתנהל כחברה עסקית לכל דבר.

גרנובסקי עצמו אמר: "שמחתי מאוד שרציתם להכיר אותי, כדי לראות שאני לא דמות ערטילאית אלא איש עסקים אמיתי. בשבילי חברה ציבורית בישראל זה דבר חדש לחלוטין. אנו רוצים להמשיך ללמוד את החוקים בישראל, ונעשה זאת בדרך שכולם יהיו מרוצים. כל עסקה תיעשה לאחר בדיקות מעמיקות, ושום שקל לא ייצא מהקופה בלי בדיקה כזאת.

"לא באנו ליום אחד, אלא להקים חברה גדולה וטובה שבסופו של דבר תהיה עם נכסים טובים ותייצר רווחים", הוסיף גרנובסקי. "יהיו השקעות אבל עדיין אין החלטה במה בדיוק. כל הצעה להשקעה תובא להחלטת הדירקטוריון, ורק אם זה יהיה טוב למחזיקי האג"ח ולבעלי המניות, זה יצא לפועל. הרווחים הם לצדקה, ולכן חשוב לי שזה ייעשה נכון".

אל אסיפת האג"ח הגיע גרנובסקי לבוש בחליפה, אם כי בלי עניבה. אין לו גינונים בולטים של מיליונר, ולמרות שמחזיקי האג"ח התישו אותו בשאלות נוקבות ואישיות, הוא השתדל לשמור על קור רוח במהלך האסיפה.

בוריס שניידמן ממגדל שוקי הון ניסה לדלות בשפה הרוסית תשובות לגבי ניסיונו של גרנובסקי ותוכניותיו לעתיד. בעל השליטה החדש ענה כי "זאת חברה ציבורית ראשונה שלי. יש לי הרבה עסקים פרטיים, ואני לא צריך לתת לכם כאן הצהרת הון. יש לי ניסיון רב בעסקים בארה"ב ובמקומות אחרים בעולם".

שניידמן: מה יש ב-BGI שבחרת דווקא בה?

גרנובסקי: "לפני חמש שנים הגעתי לכפר חב"ד של הרבי מלובביץ', והוא אמר שההשקעה הכי טובה היא בישראל, וזה מה שאני עושה. תמיד חלמתי על זה".

"לאמונתו, החברה תשרוד שנים רבות"

כאמור לפני כשבועיים מכר צביקה בארינבוים את השליטה ב-ZBI, החברה האם של BGI, תמורת 128 מיליון שקל. רוכשת המניות היא קרן צדקה בשליטת גרנובסקי, הפועל בשורת תחומים כמו נדל"ן, מלונאות, בנקאות וחומרי גלם לבניין ותעשייה (ראו מסגרת). במסגרת העסקה העניק בארינבוים לרוכש אופציה למכור לו חזרה תיק אשראי של 72 מיליון שקל, המתנהל כיום בחברה הבת BGI.

בהודעת הרוכשת, קרן הצדקה "חב"ד 770 BV" (מאין הקדש המאוגד בהולנד) לתקשורת, נמסר במועד הרכישה כי "רווחי הקרן מיועדים למטרות צדקה למוסדות יהודיים ברחבי העולם". ZBI, כך נאמר, מתכוונת לבצע השקעות בעיקר בארה"ב, בתחומי הנדל"ן והמסחר. נכון להיום הנכס היחיד של ZBI הוא שליטה בחברה הבת BGI, אשר לה קופת מזומנים של כרבע מיליארד שקל. זו נובעת מסדרת מימושים שבארינבוים ביצע ערב המשבר בשווקים ב-2008, וכן מרכישה במחיר הזדמנותי של הבנק לפיתוח התעשייה, שנמכר לאחרונה למנורה מבטחים.

עו"ד שמעונוב, שניסה לאורך כל האסיפה להרגיע את החששות, סיכם באומרו כי "גרנובסקי תורם סכומי עתק לעם היהודי בעולם, ואני מקווה שהוא לא יצטער על כך. החברה תשרוד לפי האמונה שלו הרבה מאוד שנים אחרי שהאג"ח ייפרעו".

השיפוצניק שהפך למיליונר

שמו של אלכסנדר (סשה) גרנובסקי אמנם חדש למשקיעים בשוק ההון המקומי, אך מסתבר שהוא מוכר היטב לקהילת חסידי חב"ד באוקראינה. גרנובסקי (40), נשוי ואב לשתי בנות, נולד בעיר אומן שבאוקראינה. הוא גדל במשפחה חילונית ובשנים האחרונות התקרב לדת והפך להיות תורם גדול של תנועת חב"ד.

הוא למד משפטים באוניברסיטת אודסה, אך פנה לתחום העסקים, תחילה כשיפוצניק ובהמשך התרחבו עסקיו לתחומים המגוונים של נדל"ן, מלונאות, מכירת חומרי גלם ועוד.

בעברו של גרנובסקי גם התנסות פוליטית, כאשר כיהן כחבר בפרלמנט האוקראיני מטעם המפלגה הסוציאל דמוקרטית, משנת 2002 ועד 2006. כיום הוא משמש כנשיא הקהילה היהודית באודסה.

בראיון לתקשורת בארצו אמר גרנובסקי בעבר כי העיסוק הפוליטי אינו שאיפת חייו, אך כדי להצליח בעסקים, זה יכול לעזור. פעילותו נעשית בין השאר תחת ארגון הקהילות היהודיות במדינות ברית המועצות לשעבר, הנקרא "אור אבנר", יוזמה של לב לבייב, המשמש כנשיא הארגון.

בזמנו הפנוי, אחד מתחביביו הוא כדורגל, ובעבר אף כיהן כסגן נשיא ההתאחדות לכדורגל של אוקראינה.

לפי התקשורת האוקראינית, העסיקו בעבר חברות שבשליטת גרנובסקי כ-20 אלף עובדים ברחבי המדינה. למרות זאת, גרנובסקי מעולם לא נכלל בדירוג 100 עשירי אוקראינה.

האם זה בגלל שעסקיו פרטיים, או מאחר שמדובר במיליונר בסדר גודל של כמה עשרות מיליונים בלבד? את זה גם מחזיקי האג"ח של BGI היו שמחים לדעת...

אלכסנדר גרנובסקי:

■ גיל: 40

■ מצב משפחתי: נשוי ואב לשתי בנות

■ השכלה: לימודי משפטים באוניברסיטת אודסה

■ עסקים: נדל"ן, מלונאות, בנקאות, חומרי גלם לבנייה ולתעשיות, בעיקר באוקראינה

■ עוד משהו: חובב כדורגל וכיהן בעבר בתפקיד רשמי בהתאחדות הכדורגל של אוקראינה