פול קרוגמן מבקר את ההתלהבות מהשקת האייפון

פול קרוגמן, זוכה פרס נובל בכלכלה, פרסם תגובה נזעמת לדוח של מייקל פרולי, הכלכלן הראשי של בנק ג'יי פי מורגן. פרולי טען שהשקת האייפון 5 תעלה את התוצר הלאומי הגולמי האמריקני ברבעון הרביעי של השנה ב-0.25%-0.5%

קרוגמן השתמש בבלוג שלו, שמתפרסם באתר האינטרנט של העיתון ניו יורק טיימס, כדי לנגח את התקוות המופרכות, לדעתו, שתולה פרולי באייפון 5. "השורה התחתונה היא שהאופטימיות סביב ההשפעה של אייפון 5 לא קשורה בכלל לאיכות המשוערות של הטלפון או לדרכים בהם הוא עשוי לעשות אנשים שמחים יותר או יצרניים יותר", כתב קרוגמן.

"במקום זאת, הרווחיים בטווח הקצר ייגרמו מפני שאנשים ימהרו לזרוק את הטלפונים הישנים שלהם כדי להחליף אותם" המשיך קרוגמן, לפני שפנה לפרולי, "אם אתה מאמין שאייפון חדש באמת יעודד את הכלכלה, אתה - בין אם אתה מבין זאת או לא - שבוי בתיאוריית 'החלון השבור', לפיה השחתה לריק של הון עשויה להיות דבר טוב בתנאי מיתון כלכלי", טען קרוגמן. בסיום הפוסט ציין קרוגמן שזה יהיה נחמד אם יותר הוצאות יוקדשו לבניית תשתיות מועילות שגם יעניקו תעסוקה לאנשים.

קרוגמן, בן 59, ידוע כחסיד של התיאוריה הכלכלית הקיינסיאנית, שתומכת בהגדלת הוצאות הממשלה בזמן מיתון מחד וריסון ההוצאות על מוצרי צריכה מאידך ולכן הביקורת שהוא מותח בפוסט על דבריו של פרולי אינה מפתיעה.