מניות הביומד: מי מצליחה ומי תלויה על חוט השערה מסגירה?

חברות מכשור רפואי סבלו במחצית ממצוקת מזומנים ודשדוש במכירות ■ במקביל לא מעט חברות בתחום הראו שעם המוצר, הניהול והמימון הנכונים, אפשר להצליח גם בשוק אכזר

המחצית הראשונה של 2012 בסקטור הביומד ממשיכה את אווירת המשבר שאפיינה את שנת 2011.

בתחום המכשור הרפואי אף אחת מן החברות שנקלעו לקשיים במהלך 2011 לא הצליחה להתאושש באופן עצמאי במחצית הראשונה של השנה הנוכחית. חלקן נכנעו ונמצאות בתהליכי גסיסה מתקדמים; למספר קטן של חברות הגיעו מושיעים מבחוץ; ואחרות פיתחו שיטות שונות של צמצום.

לעומת זאת, כמה חברות שציינו ב"גלובס" ב-2011 כבולטות לטובה המשיכו במגמה חיובית ב-2012, והראו כי לפעמים גם בשוק קשה מי שמגיעה עם ההצעה והניהול הנכונים ומצליחה להשיג את המימון הדרוש, יכולה לשגשג. לרשימת המצטיינות הזו לא היו מצטרפות חדשות, וכמה מן החברות שסימנו כמי שעומדות בנקודות מבחן לא הצליחו לבצע פריצה משמעותית לשוק.

בתחום הפארמה החברות ממשיכות להתקדם, אך במימון הולך ומתכווץ. חברות אלה חיות במנותק מעט מהשוק. הן מסתמכות על מימון שיספיק להן עד סוף הניסוי הבא והתוצאות יקבעו את עתידן, במידה רבה יותר מאשר מצב השוק. חברה שמצליחה להגיע לתוצאה טובה בניסוי קליני יכולה ליהנות מנסיקה במניותיה גם ביום אדום לשוק ההון כולו. שלא כמו בשווקים אחרים, בשוק הישראלי חברת פארמה יכולה ליהנות מנסיקה פתאומית במניותיה גם אם לא פרסמה תוצאות מניסוי משמעותי. לעיתים מספיקה הודעה שגורמת לשוק להאמין שהיא בכיוון הנכון, למשל קבלת אישור תרופת יתום, טיפול חמלה, רישום פטנט, או רכישת טכנולוגיה חדשה.

ה"נכנעות" והמדשדשות

ה"נכנעות" החדשות של המחצית בתחום המכשור הרפואי הן טי.אר.די שנמחקה מן המסחר לאחר שלא עמדה בכללי השימור, וריל אימג'ינג שעמדה להימחק ובסוף הסכימה להצעת רכש. ללייפווייב, שמנסה כבר חודשים לגבות מבעלי השליטה שלה השקעה שהבטיחו לה, אין כרגע פעילות והיא נמצאת כחוט השערה מגורל דומה.

כמה חברות ממשיכות לדשדש עם מכירות זעומות. חלקן חוו ירידה במכירותיהן, וגם אלה שהגדילו מכירות בעשרות אחוזים עשו זאת ברף של 0.5-2 מיליון שקל למחצית או פחות מכך. אף אחת מהחברות הללו לא הצליחה לייצר רווחיות תפעולית. בין השאר נציין את ET View, ITGI, די מדיקל, ויידמד, סיאלו, פלואוסנס ופרוקוגניה.

קצב הגיוסים מן הציבור של החברות המדשדשות גם פחת השנה משמעותית, ונראה כי המשקיעים אינם ממהרים להשתתף בהנפקות הללו, גם אם הן מוצעות בדיסקאונטים עמוקים.

לרשימת המדשדשות התווספו, למרבה הצער, שתי חברות שבשנה שעברה סימנו כעומדות לפני נקודת מבחן. גלייקומינדס ואייסקיור לא מצליחות בינתיים לבנות מכירות משמעותיות בשוק האמריקני שאליו הן פונות, ולשתיהן צורפה הערת "עסק חי". גלייקומינדס כבר הודיעה על תוכנית לצמצום הוצאות, ואייסקיור בינתיים מקווה לטוב.

כמה חברות הציגו מכירות נמוכות, באופן שמקשה עליהן להצדיק את היותן ציבוריות. עם זאת הן מצליחות לרשום צמיחה במכירות, או לכל הפחות רווחיות גולמית ולכן עשויות לשרוד עוד זמן מה, אולי אפילו לפרוץ קדימה אם השוק ישתפר לפתע. כאלה הן אקסלנז, די.אן.אי עם החברה הבת ביממד, ופלייט מדיקל שבשליטת מדטכניקה.

אלה שניצלו ואלה שהצליחו

חברות נוספות היו עלולות להיקלע לבעיית מימון, אך קיבלו עזרה מבחוץ. בהן נמצאות אינטרקיור, מדיקל קומפריישן (MCS) ואינסוליין. השתיים האחרונות קיבלו השקעה מקרן פונטיפקס. חוב האג"ח של אינטרקיור הוסדר והיא נרכשה על ידי XTL. החברה סבלה ממצוקת מזומנים שהקשתה עליה לבצע מהלכי שיווק, ולכן מכירות המוצר שלה ירדו. יהיה מעניין לראות אותה מתנהלת עם אוויר, ולבדוק אם היא יכולה לחזור לכל הפחות לרף המכירות ההיסטורי שלה.

MCS, שבה מושקע גם מורי ארקין, מצליחה לבנות בהדרגה מכירות בארה"ב, והיא אחת מן החברות שציינו לטובה בסקירת 2011. כעת נראה כי אקזיט שאליו כיוונה הולך ומתרחק ממנה, והיא זקוקה להשקעה כדי לעשות את הצעד הבא ולבנות מכירות משמעותיות בשוק האמריקני.

אינסוליין טרם החלה למכור את מוצריה, שכן היא מחכה לסיום של ניסוי שהתנדבה לעשות כדי לשכנע את חברות הביטוח בגרמניה לשפות את המוצר שלה.

חברות המכשור הרפואי שהצליחו השנה למרות מצב השוק הן גיוון אימג'ינג, מזור, איתמר מדיקל, אינסייטק מקבוצת אלביט מדיקל, אפליסוניקס. גם פוטומדקס שפועלת בשוק מוצרי הצריכה בארה"ב שאינו אמור להיות כרגע בשיאו; וביו ויו, שמראה יציבות ורווחיות כבר כמה רבעונים.

חברת הפארמה קמהדע מצטרפת לרשימה כי בניגוד לרוב חברות הפארמה הנסחרות בתל אביב, היא כבר רושמת מכירות יפות וצמיחה, ולולא ההשקעות במו"פ שאמורות להניב פירות בשנים הבאות, היא גם הייתה רושמת רווחיות.

תקופה מכריעה עבור חברות התרופות

בתחום פיתוח התרופות כמה חברות מתקרבות להכרעות בניסויים הקליניים, שהם הדבר העיקרי שיקבע את עתידן. גמידה סל, חברה בת של אלביט מדיקל וכת"ב, אמורה לקבל את תוצאות הניסוי האחרון לפני שיווק עד סוף השנה, ובאחרונה ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) העלתה לה את הרף לניסוי, דבר שהגביר את אי הוודאות; גיוון אימג'ינג תפרסם ככל הנראה בשבועות הקרובים תוצאות הרות הגורל במוצר לאבחון גידולים במעי הגס; במהלך נובמבר אמורה אפוסנס לפרסם תוצאות מן הניסוי שלב IIb במוצר שלה לניטור תגובות גידולים סטרניים לתרופות; וכן פייט תפרסם בקרוב תוצאות ביניים בניסוי בפסוריאזיס.

עסק חי
 עסק חי