פישר ל"גלובס": "אנחנו לא רוצים להרוג את שוק הנדל"ן"

צפו בנגיד בנק ישראל מתראיין לחגי גולן לרגל ראש השנה ■ בין היתר, פישר מספר על הפחד הגדול שלו מתרחיש שלא התקיים כאן בארץ מזה 20 שנה

פרופ' סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, לא מודאג מהשפעת עליות המחירים במשק על האינפלציה, לא סבור ששוק הנדל"ן בועתי ולא חושב שגוש האירו התפרק. בראיון מיוחד של פישר לעורך "גלובס" חגי גולן, הוא שוב שם על השולחן את האפשרות שבנק ישראל יגביל את המשכנתאות, אך לא ממהר לנקוט בשום צעד וטוען שהבעיה המרכזית בנדל"ן היא ההיצע.

- המשכנתאות שוברות שיא מדי חודש, שוק הנדל"ן שוב בנקודת רתיחה. אתה לא מודאג?

פישר: "יש צורך בארץ לבנות יותר דירות. אנחנו לא רוצים להרוג את השוק ולכן מנסים להגיע לאיזון בין מחירים ורמת הפעילות ועד כאן זה היה בסדר אבל אם המחירים יעלו בקצב מהיר מדי נצטרך לטפל בזה".

- איזה דברים תעשו?

"המגבלות על המשכנתאות כבר השפיעו על השוק, אין לי ספק. ב-12 החודשים האחרונים מחירי הדירות עלו בקצת יותר מ-1%, זה פחות או יותר יציבות. עכשיו יש שינוי ונבדוק מה לעשות".

- יש כאלה שאומרים שבנק ישראל לא רוצה לראות ירידות במחירי הדירות מחשש ליציבות הבנקים...

"זה לא יהיה בריא אם יהיו ירידות מהירות מדי אבל אנחנו כן רוצים לראות ירידות מדודות ונקווה שנגיע למצב הזה... קשה להגיד שיש פה בועה. ב-12 החודשים האחרונים ראינו יציבות. רעיון הבועה זה טוב לעיתונים ולא להבנת המציאות".

פישר גם התייחס למתיחות בנושא איראן וטען שזה גורם למשקיעים להתרחק מהשקעה במשק הישראלי. ״אי הוודאות גרמה לירידה ברצון של משקיעים להשקיע במשק הישראלי, במיוחד משקיעים ישראלים", אמר פישר. "חשבתי שאי הוודאות קטנה בימים האחרונים, עכשיו אני לא בטוח״.

צפו בראיון המלא בו מתייחס פישר ליוקר המחיה והאינפלציה, מסביר מדוע לא תתרחש קטסטרופה באירופה, מדבר על התקציב לשנה הבאה ומספר על הפחד הגדול שלו מתרחיש שלא התקיים כאן בארץ מזה 20 שנה.