דיווח: ניסוי של ה"חץ 3" נדחה עד סוף השנה בגלל תקלה

לפי דיווח בשבועון המקצועי "ספייס ניוז" ניסוי טיסה של חץ 3, החודש, נדחה בגלל "בעיה" לסוף שנה ■ הבעיה חייבה החזרת הטיל מכן השילוח למתקן של תע"א לתיקונים ■ ישראל דיווחה לארה"ב על הבעיה

זו בשורה בלתי רצויה, בעיקר בעיצומו של השיח הציבורי הקולני על התבונה בהתקפת מנע ישראלית על איראן: ניסוי טיסה של "חץ 3", הנדבך המרכזי העתידי במערכת ההגנה מפני טילים של ישראל, נדחה בגלל בעיה שמהותה לא הוסברה. כך מדווח השבועון המקצועי האמריקני "ספייס ניוז" בגליונו שייתפרסם מחר (ב').

לפי לוח הזמנים של תכנית ה"חץ", כבר נמצא פיתוח "חץ 3" בפיגור של כמעט שנה. "ספייס ניוז" אומר, כי ניסוי הטיסה עמד להיערך החודש, אך הוא נדחה עד סוף השנה. אנשי תכנית ה"חץ" סרבו לומר מה מהות הבעיה, אך יש אפשרות שהיא חמורה דיה, מפני שהיא חייבה החזרת הטיל מכן השילוח, בבסיס צבאי, למתקן של תע"א, הקבלנית הראשית של התכנית, לצורך תיקונים.

מקור בפנטגון אמר, כי ניסוי הטיסה, שהיה אמור להיות הראשון במסכת הפיתוח של "חץ 3", נדחה "בגלל עבודה נוספת שנחוצה לפתרון הבעיה". יאיר רמתי, ראש מנהלת חומה, גוף של משרד הביטחון שאחראי לתכנית ההגנה מפני טילים, מסר ללייטנאט גנרל פטריק אוראיילי, מקבילו בפנטגון, מידע מעודכן על הבעיה בשבוע שעבר, בכנס מקצועי בברלין.

חבר במשלחת האמריקנית לכנס אמר ל"ספייס ניוז", כי יש לשבח את משרד הביטחון על החלטתו ה"שקולה" לדחות את הניסוי, למרות שהסיכוי לכישלון היה "נמוך במידה סבירה". "קרוב לוודאי שהניסוי היה מסתיים בהצלחה, אך מוטב תמיד לבדוק סיכונים פוטנציאליים", אמר המקור. הוא ציין, שהזמן שנוסף לתכנית בגלל הדחיה ינוצל לקביעת התקיפות של ניסוי המערכות הקרקעיות, כדי למנוע מצב שבו הדחיות שאירעו עד עתה לא יביאו לדחיית הפרישה של סוללות חץ 3, שעודה מתוכננת לתאריך המקורי, סוף 2015.

"חץ 3" הוא הגרסה המתקדמת ביותר בתכנית ה"חץ", שנועדה לתת מענה לטילים הבליסטיים מסדרת שאהאב של איראן, ולאיומים עתידיים. שתי היכולות החשובות ביותר של "חץ 3" הן יכולתו להתמודד עם מטחים של טילי אויב, לא רק עם טיל בודד, ולפגוע במטרותיו ברום גבוה הרבה יותר מקו האטמוספירה.

"חץ 3", שתוכנן בתע"א, הוא טיל דו-שלבי, שמסוגל לפעול מחוץ לאטמוספירה. הוא מוזן בנתוני חיישנים אופטיים והשלב השני שלו מצויד במנוע עצמאי שיאפשר לו להתביית על המטרה המתוכננת. הוא מתוכנן לטוס ברום גבוה כמעט פי שניים מזה של "חץ 2" ומשקלו כמחצית מזה של אחיו הוותיק יותר. הוא אמור לספק למפעיליו אפשרויות רבות ליירוט טילי אויב מתקדמים, לרבות, אולי, טילים שמצוידים בראש חץ גרעיני.

לפי מסמכים תקציביים של הפנטגון, שנועדו לשכנע מחוקקים מדוע כדאי להשקיע כספי משלם המיסים האמריקני בפרוייקט, "חץ 3" יגדיל את יכולות המערכת בכך שהוא יוכל "לכסות" זירה שגדלה פי ארבע מזו שמסוגל לכסות "חץ 2".

לדברי מאמר ב"אוויאיישן וויק", גורסים מומחים רבים, בישראל ובארה"ב, ש"חץ 3" הוא מערכת יירוט הטילים הטובה ביותר בעולם.