כמעט חינם מאשרת: רני צים במו"מ לרכישת מניות אחיו

המו"מ מגיע לאחר שהעסקה למכירת השליטה בכמעט חינם ליינות ביתן נתקלה בקשיים ■ עפ"י הדיווח לבורסה, עסקת המכירה ליינות ביתן לא ירדה מהפרק‏

‎‎רשת המזון מחסני כמעט חינם אישרה את חשיפת "גלובס" מהשבוע שעבר: רני צים (37) מנהל משא-ומתן לרכישת מניותיו של אחיו עדי צים (42) בחברת צים שיווק , המחזיקה ברשת.

המשא-ומתן בין השניים מגיע לאחר שהעסקה למכירת השליטה בכמעט חינם לרשת המתחרה, יינות ביתן, נתקלה בקשיים. עם זאת, על-פי הדיווח עסקת המכירה ליינות ביתן לא ירדה מהפרק. ‏‏

‏ביולי האחרון חשף "גלובס" את דבר המשא-ומתן שמנהלת יינות ביתן, שבשליטת הזוג נורית ונחום ביתן, לרכישת 75% ממניות צים שיווק תמורת 265 מיליון שקל, סכום המשקף לחברה שווי של 353 מיליון שקל. ‏על-פי הערכות, אם המשא-ומתן הנוכחי בין האחים צים יבשיל לידי עסקה, הוא ישקף שווי נמוך משמעותית לרשת.

‏‏נזכיר כי בתחילת 2010 הפרידו האחים צים את פעילות הנדל"ן המשותפת, כאשר עדי קיבל לידיו את מבנה החברה ברמלה, ורני קיבל 5 פרויקטים יזמיים (שניים נוספים נותרו בידי הרשת). ‏

המשא-ומתן המתקיים כעת להפרדת כוחות גם בעסקי המזון עשוי להביא לקיצה של השותפות העסקית בין האחים, שבשנים האחרונות שלשלו לכיסם כ-100 מיליון שקל באמצעות משיכת דיבידנד ומכירת מניות.

‏‏‎‎קיפאון ברווח התפעולי

‏רשת מחסני כמעט חינם פועלת זה 13 שנה בתחום הקמעונאות בשוק ה-‏Heavy Discount‏, ומפעילה 35 סניפים עם כ-750 מוצרים תחת המותג הפרטי "כמעט חינם". הרשת מחזיקה גם בחברת "תנובות הדרום", המשווקת פירות וירקות גם לרשתות אחרות, ובסך-הכול מעסיקה כ-2,000 עובדים. ‏

‏בשנת 2010 הונפקה החברה בבורסה, ובשיאה, בתחילת 2011, הגיעה לשווי של 646 מיליון שקל. אלא שהמחאה החברתית שפרצה בקיץ הקודם, והתחרות המתגברת בין רשתות הקמעונאות, הביאו להרעה בתוצאות, והיום נסחרת כמעט חינם בשווי של כ-258 מיליון שקל. ‏

‏במחצית הראשונה של השנה רשמה הרשת עלייה של 10.8% במכירות, שהסתכמו ב-675.4 מיליון שקל. הרווח הגולמי עמד בתקופה זו על 151 מיליון שקל והיווה 22.4% מהמכירות. הרשת לא הצליחה לתרגם את העלייה במכירות לשורת הרווח התפעולי, שנותר יציב על 27 מיליון שקל. ‏

‏שיעור הרווח התפעולי - הפרמטר החשוב ביותר לבחינה של רשת שיווק - נשחק מ-4.5% במחצית הראשונה של 2011 לשיעור של 4% בלבד במחצית הראשונה השנה.

בשורה התחתונה, הרשת חתמה את המחצית הראשונה של 2012 עם רווח נקי של 20 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 18.8 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד. ‏‏‏‎‎‏