היקף המשכנתאות זינק לשיא של 5.8 מיליארד שקל באוגוסט

מאז השפל האחרון באוקטובר 2011 עלה היקף המשכנתאות באופן עקבי כמעט מדי חודש, אך בבנק ישראל מתעקשים: לא בטוח שמדובר במגמה, לא ממהרים לפעול ■ 4.3 מיליארד שקל מהמשכנתאות באוגוסט - בריבית משתנה

כפי שנחשף ב"גלובס": בחודש אוגוסט עלה היקף המשכנתאות לשיא של 5.8 מיליארד שקל, לעומת 5 מיליארד שקל בחודש יולי. מדובר בשיא של כל הזמנים ובסכום הגבוה בכ-65% לעומת הממוצע ב-12 החודשים האחרונים.

4.3 מיליארד שקל מתוכן היו בריבית משתנה (לעומת 3.6 מיליארד שקל ביולי) ו-1.5 מיליארד שקל בריבית קבועה (לעומת 1.26 מיליארד שקל ביולי). כזכור, בנק ישראל הטיל מגבלה על משכנתאות בריבית משתנה בשנה שעברה.

מדובר בחודש שלישי ברציפות של עלייה בהיקף המשכנתאות. מאז השפל האחרון שנרשם באוקטובר, זינק היקף המשכנתאות ב-146%, אם כי אוקטובר היה חודש חלש במיוחד בשל חג סוכות. בהשוואה לנובמבר 2011, אז עמד היקף המשכנתאות על כ-2.8 מיליארד שקל בצל התקררות שוק הנדל"ן, זינק ההיקף פי 2.

הסיבות לנהירת הרוכשים לדירות הן העלאת המע"מ שנכנסה לתוקפה ב-1 בספטמבר, מה שגרם לרוכשים לסגור עסקאות מוקדם יותר ולחסוך 1% ממחיר הדירה, והורדת הריבית של בנק ישראל.

נראה כי לפי שעה בבנק ישראל לא מתכוונים להתערב בשוק המשכנתאות ולהטיל מגבלות נוספות אלא להמתין לנתונים הבאים, כאשר מהפרוטוקולים האחרונים של ישיבת הריבית, עלה כי בנק ישראל אמר שלא בטוח שמדובר במגמה.

הבנק העריך כי ייתכן שחודשים יולי-אוגוסט היו חמים במיוחד כי אנשים מיהרו לקנות דירות לפני שהמע"מ עולה ב-1% בספטמבר, מה שמייקר את הדירות החדשות. עם זאת, מאז חודש אוקטובר עלה היקף המשכנתאות באופן עקבי כמעט מדי חודש.

הטלת מגבלה נוספת צפויה לפגוע בצורה קשה בחלשים ביותר (זוגות צעירים), ולכן בדיקת נחיצותה חשובה לבנק ישראל.