"'מירה' ו'שרה' מעצימים תפיסת נשים כאובייקטים לחדירה"

בארגוני הנשים סבורים כי מי שהמציא את שמות הקידוחים "דימו בראשם נשים בעת שחשבו על קרקע לקידוחים" ■ "שמותנו וגופינו אינם נתונים לקידוח" ■ מהו באמת המקור לשמות של הקידוחים שבארגוני הנשים לא ידעו?

על רקע התחלת הקידוח של מודיעין והכשרה אנרגיה ברישיון "שרה 1", שבא לאחר כשלון קידוח "מירה" שהוביל להפסדים כבדים למשקיעים שמחזיקים ביחידות השתתפות של החברות בבורסה, בארגוני הנשים בחרו לצאת דווקא נגד שמות הקידוחים.

"צר לנו שאלה שהמציאו את השמות 'מירה' ו'שרה' דימו בראשם נשים בעת שחשבו על קרקע לקידוחים. צר לנו להפתיעם - אך שמותנו וגופינו אינם נתונים לקידוח, ודווקא מתן כינויים כמו אלה, מעצים את תפיסת הנשים כאובייקטים לחדירה וקידוח".

לדברי ארגוני הנשים: שדולת הנשים, מרכז אדווה, אחותי, רוח נשית, העמותה להעצמה כלכלית לנשים, מרכז מהות, איתך מעכי, סביבה תומכת - "טוב יעשו אותם הוגי שמות, אם יסירו לאלתר שמות של נשים מקידוחי מחשבותיהם, ויבינו כי מדעת או שלא, הם נתנו יד לסוג השיח המחפיץ והמזלזל ביותר בנשים".

עוד הוסיפו בארגונים: "צר לנו כי בעת שעסוקים בסוגיות מרכזיות כמו קידוח גז, אנו נאלצות להתמודד עם המסרים השוביניסטים החבויים של סוגיות אלה".

מה שכנראה לא ידעו בארגוני הנשים, הוא שקריאת הקידוחים בשמות כאלה מבחינה מסורתית והיסטורית בד"כ ע"ש בנות המשפחה של הגיאולוגים שאחראים על התגליות. זה התחיל ב"תמר" - על שם נכדתו של הגיאולוג יוסי לנגוצקי. באשר ל"מירה" ו"שרה" - מדובר פשוט בשמותיהן של שתי בנותיו של הגיאולוג דיוויד פיס מפטרומד - שעמד מאחורי התגליות.

דבר נוסף שבארגוני הנשים התעלמו ממנו הוא הקידוחים הרבים שנושאים דווקא שמות של גברים, כמו למשל קידוח "שמשון" של ישראמקו, קידוח "גל" של רציו, קידוח "ישי" של הזדמנות ישראלית, ועוד. וזה עוד מבלי להזכיר שמות קידוחים של בעלי חיים, כגון "לוויתן" או "תנין"...