הפיגוע בגבול מצרים: לוחמת זיהתה המחבלים - וברחה

בזמן שבצה"ל מתגאים בלוחמת "קרקל" שחיסלה את אחד המחבלים בתקרית הירי בגבול מצרים, מתברר כי לוחמת אחרת, זו שדיווחה ראשונה על המחבלים, הסתתרה בשיחים ■ גורמי ביטחון: "אם היא הייתה חותרת למגע היה יכול להימנע האסון"

בצה"ל משבחים את תפקודה של לוחמת גדוד "קרקל" שהסתערה על המחבלים והרגה אחד מהם, במהלך ניסיון הפיגוע בגבול מצרים ביום שישי בו נהרג רב"ט נתנאל יהלומי, אך כעת מתברר שחברתה ליחידה שזיהתה אותם ראשונה ברחה והסתתרה. את הידיעה פרסמה לראשונה הבוקר כתבת קול ישראל כרמלה מנשה.

מהתחקיר הצה"לי של תקרית הירי עולה, כי במהלך חילופי האש בין צה"ל למחבלים חיפשו לוחמי גדוד "קרקל" אחר חברתם ליחידה - במשך יותר משעה. התברר, כי החיילת שדיווחה על הירי נעלמה, ונמצאה כשהיא מסתתרת בשיחים. במהלך החיפושים אחריה עלה החשד שנפצעה או נחטפה.

"נבהלת, ברחת ולא חתרת למגע", נזף מפקד החטיבה בחיילת במהלך תחקיר האירוע. בתגובה ענתה לו החיילת: "לא היה לי סיכוי נגד המחבלים".

"היא תתאפס. לא קרה שום דבר" בעקבות הדברים, מתחו חבריה לגדוד ביקורת על התנהלותם של המפקדים בתחקור האירוע. הם ציינו כי יש לתמוך בלוחמת ולא לביישה. הלוחמים אף ציינו, כי אחד הקצינים ציין שהלוחמת "לא צריכה טיפול, אלא שתי 'כאפות' והיא תתאפס. לא קרה שום דבר".

מנגד, גורמי ביטחון המעורים בתחקיר מתחו ביקורת נוקבת על תפקודה של החיילת. "אם החיילת הייתה חותרת למגע היה יכול להימנע האסון", אמרו. "בצה"ל היו צריכים לתחקר את זה לפני שהם מתפארים בלוחמת שחיסלה מחבל, אבל הם העדיפו להתרכז בה. מדובר במשהו מרכזי מאוד לתחקיר - לא ייתכן שחיילת בורחת מהאזור ואף אחד לא יודע למה".

תחילה היה מדובר בשמועות, אך ככל שעבר הזמן יותר ויותר גורמים שהיו מעורבים בתקרית הבינו שמדובר במקרה אמיתי. החיילת עצמה הרגישה שלא בנוח לאחר מכן ובתדרוך של צה"ל שנערך לכתבים לאחר האירוע היא לא הוזכרה.