סוכנות הדירוג S&P אישררה את הדירוג של ישראל: A+ יציב

בהודעה שמסרה החברה למשרד האוצר ציינו כלכלני החברה כי אישרור הדירוג נובע בין היתר מה"ניהול המקרו כלכלי הזהיר של המשק" ■ שטייניץ: "זוהי עדות ליציבות הכלכלית של ישראל לנוכח המשבר הכלכלי העולמי"

אומנם כלכלני בנק HSBC יצאו אמש בתחזית פושרת לגבי עתיד הכלכלה הישראלית בטווח של השנתיים הקרובות, (על כך בהמשך) אך זה לא מנע מחברת דירוג האשראי S&P לאשרר את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A+ יציב.

האישרור ניתן בהמשך לביקור השנתי שערכו נציגי החברה בישראל לפני מספר חודשים שבמהלכו נפגשו עם שר האוצר, נגיד בנק ישראל, ובכירים נוספים במגזר הציבורי והעסקי. בהודעה שמסרה החברה למשרד האוצר ציינו כלכלני החברה כי אישרור הדירוג נובע בין היתר מה"ניהול המקרו כלכלי הזהיר של המשק".

עוד נמסר בהודעה כי חרף החולשה המתמשכת בכלכלה הגלובלית, יחס החוב תוצר של המשק הישראלי צפוי לרדת לכיוון ה-70% עד לשנת 2015. החברה התייחסה בהודעתה גם להכנסות הצפויות לזרום ממשק הגז הטבעי, שייסייעו להגדיל את היקף הנכסים הזרים נטו של המשק.

"החוזק הכלכלי, המוסדי והשלטוני של ישראל, תומכים בדירוג האשראי. יחד עם זאת, אתגרים גאו-פוליטיים משפיעים על דירוג האשראי של ישראל ומגבילים אותו", נכתב בהודעה. בהקשר זה ציינו כלכלני החברה את היחסים עם הפלסטינים, האיום האיראני וה"אביב הערבי" המתחולל במדינות השכנות. "כל מאבק מזוין עם ישראל, יכול להשפיע באופן שלילי על הדירוג ועל כלכלת ישראל".

בתגובה להודעה זו אמר שר האוצר יובל שטייניץ: "אשרור דירוג האשראי של ישראל, עם תחזית יציבה, מהווה עדות ליציבות הכלכלית של ישראל לנוכח המשבר הכלכלי העולמי. הודעת החברה חוזרת ומאשרת את היותה של ישראל המדינה המערבית היחידה שזכתה להעלאת דירוג אשראי מאז פרוץ המשבר הגלובלי, וכן מדגישה שוב את הצורך בהמשך השמירה על משמעת תקציבית ומדיניות כלכלית אחראית".

כאמור, כלכלני בנק HSBC פרסמו אמש סקירה מקיפה על הכלכלה הגלובלית ברבעון הרביעי של 2012, הכולל התייחסות לשווקים העיקריים, ובכללם המשק הישראלי.

לגבי ישראל, מציינים ב-HSBC כי הגרעון יצמח בשנת 2012 ל-4.1% (לעומת 3.3% ב-2011), צפויה עוד הפחתת ריבית אחת של 0.25% עד סוף 2012, או לכל המאוחר בתחילת 2013. הצמיחה בישראל בשנת 2012 צפויה להסתכם ב-2.9% ולרדת לכ-2.6% ב-2013. האבטלה בישראל צפויה לצמוח ל-7.8% ב-2013, לעומת 7.4% ב-2012 ו-7% ב-2011. הדולר צפוי לרדת ל-3.65 שקלים עד סוף 2013.