ראחוי מכחיש את הדיווחים: ספרד לא תבקש חבילת חילוץ

(עדכון) - עפ"י מקורות בכירים בגוש האירו, הממשלה הספרדית מוכנה לפנות לקבלת סיוע פיננסי, אולם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מתנגדת בשל הלחץ מבית

ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, מכחיש היום (ג') את הדיווחים כי המדינה תבקש בקרוב חילוץ מהמוסדות האירופאים, כך עולה מדיווח של סוכנות הידיעות יורופה פרס.

דבריו מגיעים על רקע דיווח של רויטרס המצטט בכירים באירופה, כי ספרד מוכנה לפנות למוסדות גוש האירו על מנת לקבל חבילת חילוץ עד סוף השבוע הבא, ואילו גרמניה אותתה כי כדאי למדינה לחכות.

"הספרדים היו די הססנים, אולם כעת הם מוכנים לבקש סיוע", אמר בכיר אירופאי. עוד שלושה מקורות מגוש האירו מצוטטים כתומכים בדברים, לאחר שבועות ארוכים של חוסר ודאות בנוגע לעתידה של ספרד.

עם זאת, שר האוצר הגרמני וולפגאנג שאובל אמר כי ספרד נוקטת בכל הצעדים המתאימים כדי להתגבר על בעיותיה הפיסקליות ואינה זקוקה לחילוץ. על פי ההערכות, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מעדיפה לדחות חבילות חילוץ נוספות למדינות הפריפריה, בשל המחלוקת הפוליטית בתוך גרמניה, שמהווה את הבסיס האיתן למימון הכלכלה הקורסת בגוש האירו.

ביום שבת פרסם משרד התקציב הספרדי פרסם הודעה לפיה הממשלה הספרדית מתכוונת ללוות כ-207 מיליארד אירו במהלך השנה הבאה, וזאת פחות מ-48 שעות אחרי שהוצג התקציב של המדינה לשנת 2013. לאחר קבלת הסכום הזה יחס החוב-תוצר של המדינה יעמוד על 90.5% וזאת לאחר שהמדינה תספוג את עלות הצלת מערכת הבנקאות והחשמל שלה, הקורסת גם היא, בנוסף לעלויות הסיוע ליוון, אירלנד ופורטוגל.

הגירעון התקציבי של המדינה צפוי לעמוד בשנת 2013 על 7.4%, ואילו בנוגע ליעד הגרעון של 2012, 6.3%, הדיווחים סותרים; שר התקציב הספרדי כריסטובל מונטורו אמר כי המדינה תצליח לעמוד ביעד הגירעון, אולם התבטאויות שיצאו מהממשלה מאז הצגת התקציב אומרות אחרת.

הסקטור הפיננסי במדינה מוכת החובות זקוק ל-60 מיליארד אירו (77 מיליארד דולר) כדי לכסות את חובותיו ולחזור לפעילות בריאה, כך עולה מדוח שפורסם לאחר מבחני לחץ שנערכו לבנקים בספרד, לאחר שמוסדות גוש האירו העניקו לה לפני מספר חודשים מסגרת אשראי של 100 מיליארד אירו עבור שיקום המערכת הבנקאית שלה.