אנליסטים: "יהיה פזיז להסיק שמסקנות צמח יעברו בקלות"

אנליסטים מנסים לענות על השאלה האם יהיה אימוץ מלא של מסקנות ועדת צמח ■ ירון זר: פעילות האקספלורציה של נובל אנרג'י באזור - בתרדמת ■ גורם בשוק: מסקנות הוועדה הן הדבר האחרון שמעניין כעת את ראש הממשלה נתניהו

האם אימוץ מלא של מסקנות ועדת צמח למשק הגז נמצא בסכנה? על רקע שרשרת אכזבות בקידוחי הגז בישראל לאחרונה, שוחח "גלובס" עם מספר אנליסטים וגורמים בשוק על מנת למצוא תשובה לשאלה סבוכה זו.

נציין כי לאחר פרסום מסקנות הוועדה הסופיות, בסוף אוגוסט, פורסמו מספר ידיעות מאכזבות בשוק הגז הישראלי, החל מכישלון קידוח "מירה" של הכשרה אנרגיה ומודיעין ועד תוצאות חלשות בקידוח "שמשון" (0.55 TCF גז טבעי לעומת ציפיות מוקדמות לעד 2.3 TCF).

לרצף הזה נוסיף כמובן את ההערכות כי הבחירות יוקדמו לתחילת 2013, עובדה שיכולה להכניס לקיפאון את הדיון והאימוץ של מסקנות הוועדה. אין להקל ראש בדחייה או אימוץ חלקי של מסקנות הוועדה, שכן על פי הערכות רווחות בשוק, תרחיש כזה עשויה לתקוע גלגלים בתהליך כניסת שותף אסטרטגי זר לתגלית "לוויתן", אשר פיתוחו "גדול" על יכולותיה של נובל אנרג'י ודלק לבדן. ברור כי אף שותף לא ייכנס ללא ודאות רגולטוריות בסוגיית יצוא הגז.

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, מציין מספר נקודות, אשר מובילות אותו להעריך כי יהיה זה פזיז ונמהר להסיק שמסקנות ועדת צמח יעברו בקלות את הממשלה, אם בכלל, בין היתר בשל הנתונים החדשים שנכנסו למערכת השיקולים.

ראשית, זר מעריך כי "טעות קדמונית" הביאה להסתמכות יתרה על הערכות המכון הגיאולוגי האמריקני, ה-USGS, לפיהן יש 122 TCF גז טבעי האגן הלבנטיני, מהם כ-40% בישראל.

שנית, זר מציע שלא להקל ראש בפעילות האקספלורציה בלבנון ובקפריסין, פעילות שעשויה להוות תחרות ראויה לגז הישראלי.

שלישית, זר מציין כי פעילות האקספלורציה של נובל אנרג'י באזור נכנסה לתרדמת בשנה האחרונה, עובדה שמרמזת אולי על הערכות בנובל כי לא בהכרח יהיה פה עוד הרבה גז. זר מעריך כי הפוטנציאל המעניין ביותר שטרם נקדח מצוי ברישיונות פלאג'יק, כאשר לכל היותר יתגלו עוד מספר מבנים קטנטנים, שלא בטוח בכלל שיהיה כלכלי לפתח אותם.

יונגר: מסקנות הוועדה יוצגו באור פחות אופטימי

ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, אומר כי "מה שמדאיג אותי באמת ביחס לאימוץ מלא של מסקנות ועדת צמח זה 'שרה' ו'מירה'. דיברו על פוטנציאל של מעל 5 TCF גז טבעי, ואנחנו בינתיים עם קידוח יבש ('מירה', ה.ק.). זה בהחלט מדאיג".

יונגר מוסיף כי סביר להניח שכאשר המסקנות יובאו בפני הממשלה ובפני ראש הממשלה בנימין נתניהו הן יוצגו באור פחות אופטימי, כי אולי יש בעיה עם אימוץ מלא של המסקנות. הוא מעריך כי בסופו של דבר מסקנות הוועדה יאומצו בקו שמרני, עם מכסות יצוא פחותות מאלה שהוצגו בדוח הוועדה הסופי.

גורם נוסף בשוק מעריך כי מסקנות צמח "לא יעברו חלק". לדבריו, "סביר להניח כי על אף תמיכתו של נתניהו במסקנות, זה בערך הדבר האחרון שמעניין אותו כעת אל מול סוגיות בוערות כמו איראן, יחסי ארה"ב-ישראל, תקציב, בחירות ועוד. הסכנה מבחינת היזמים היא תקיעה של המסקנות עד לאחר הבחירות, כשמי יודע מה יהיה הרכב הקואליציה אז. ברור כי אישור סופי ומוחלט של המסקנות קריטי מאוד להכנסת שותף זר ל'לוויתן'".