סגנית ראש ממשלת ספרד: לא בטוחים שהסיוע הולך לעבוד

(עדכון) במסיבת עיתונאים שהתקיימה לאחר ישיבת הממשלה השבועית חשפה לראשונה סגנית ראש הממשלה את הסיבה האמיתית לעיכוב בבקשת הסיוע ■ ראש הממשלה מריאנו ראחוי: "נקח את ההחלטה הכי טובה עבור ספרד"

בזמן שספרד נמצאת תחת לחצים כבדים מצד מספר גורמים לפנות לאיחוד האירופי על מנת לבקש חבילת סיוע למדינה, חשפה אתמול סגנית ראש ממשלת ספרד את הסיבות בגינן ספרד מהססת לבקש סיוע בינלאומי. את הדברים חשפה סגנית רש הממשלה סוראיה דה סנטה-מריה במהלך מסיבת עיתונאים שהתקיימה אתמול בתום ישיבת הממשלה השבועית.

סגנית ראש הממשלה אמרה כי המדינה מהססת לפנות לאיחוד האירופי לסיוע בשל חששות מאופן התנהלות התהליך, ואם בכלל הוא יעבוד. זאת הפעם הראשונה שבה גורם רשמי בספרד חושף את המניעים האמיתיים מאחורי התנהגות הממשלה בסוגייה הזו.

"אנחנו צריכים שכל האלמנטים של המהלך הזה יהיו על השולחן, ואנחנו גם צריכים את הוודאות שאכן מהלך כזה יצא אל הפועל, לפני שאנחנו נגיש בקשה רשמית לסיוע", אמרה סנטה-מריה, במהלך מסיבת העיתונאים.

הדברים של סגנית ראש הממשלה הסבירה, כאמור, את התנהגות הממשלה בסוגייה הזאת, וזאת בתקופה שבה גוברת הביקורת על תוכנית הממשלה להפחית את הגירעון של המדינה מבלי לבקש חילוץ. ראש הממשלה הספרדי מריאנו ראחוי, שסופג את מירב הביקורות, אמר בשבוע שעבר כי הוא יבקש חילוץ רק במידה והתשואות על אגרות החוב של ספרד יהיו מעל לממוצע שלהן ב-10 השנים האחרונות, ב-100 נקודות הבסיס. אמירה זו של ראחוי הגבירה את הביקורת על תפקודו בנושא.

במהלך ועידה שהתקיימה במלטה בסוף השבוע שבה השתתפו המדינות הדרומיות של גוש האירו, אמר ראחוי כי "יש מדינות שמצליחות לממן את עצמן בחינם, בעוד שמדינות אחרות צריכות לשלם סכומים גדולים על מנת לממן את עצמן. קשה ליצור מקומות עבודה חדשים כשעלויות המימון שלך כל כך גבוהות".

"מימון זול וקבלת אשראי הינם דברים חיוניים, בלעדיהם לא ניתן יהיה ליצור מקומות עבודה חדשים ולא ניתן לבנות אמון. בסופו של דבר אנחנו נקח את ההחלטה הטובה ביותר עבור ספרד", אמר ראחוי.

ראש הנציבות המוניטארית והכלכלית של האיחוד האירופי אולי רן ונגיד הבנק הספרדי לואיס מריה לינדה הביעו השבוע ספקות בנוגע לדרכים בהן המדינה מתכוונת לטפל בגירעון שלה. ואמרו כי התשואות הגבוהות על אגרות החוב של ספרד מקשות על המאמצים להפחית את החוב של המדינה.

הדברים של סגנית ראש הממשלה בספרד באים שעות ספורות לאחר ששר האוצר של המדינה לואיס דה גווינדוס גרם לנוכחים בהרצאה שהוא נתן בבית הספר לכלכלה בלונדון לפרוץ בצחוק לאחר שאמר כי ספרד אינה זקוקה לחילוץ בכלל. אפילו העוזר של השר לא הצליח להתאפק ופרץ בצחוק בעצמו.