מאות עובדים במטה בנק הפועלים יועברו למרכז התפעול ולסניפים

‎‎זאת במסגרת תוכנית התייעלות שמקדם הבנק ■‏‎‎‏ בד-בבד יקוצץ מספר העובדים באמצעות חברות חיצוניות, וייעשה מהלך לעידוד פרישה מוקדמת‏

‎‎ההתייעלות בבנקים הגדולים נמשכת ביתר שאת. לפני חודשיים הודיע בנק הפועלים, בניהולו של ציון קינן, כי בכוונתו לקדם תוכנית התייעלות במטה הבנק, כדי לצמצם את ההוצאות. בימים אלה עמלים בבנק על הכנת תוכנית ההתייעלות, שתוצג בשבועות הקרובים.

על-פי הערכות במערכת הבנקאית, במסגרת ההתייעלות יקטן מבנה המטה ב-20%-30%, כלומר 400-650 תקנים יבוטלו. עם זאת, נדגיש כי העובדים לא יפוטרו, אלא ינוידו. נראה כי הניוד יתבצע בעיקר למרכזי התפעול (כמה מרכזי בק אופיס, אשר המרכזי בהם נמצא בבית דגן) ולסניפים. בד בבד צפוי מהלך לעידוד פרישה מוקדמת.

כאמור, עובדי המטה ישובצו ביחידות אחרות בבנק. במקביל יקטין הבנק את מספר העובדים באמצעות חברות חיצוניות. כמו כן, בחלק מהמקרים של פרישה טבעית או מוקדמת לא יוחלפו עובדים.

‏התוכנית הוצגה לראשי היחידות ולוועד. הוועד, בראשות שרלי אמזלג, הביע נכונות לקדם את התוכנית, ואילו מול ראשי היחידות מתקיימים כעת שיחות לגבי פרטי התוכנית.

התוכנית - שמובילים המנכ"ל קינן וראש החטיבה האסטרטגית, אריק פינטו - כוללת טיפול במבנה הארגוני של מטה הבנק. היישום צפוי להימשך 18 חודשים. לתוכנית שתי מטרות: ביטול כפילויות של תפקידים והשטחה של שכבות הניהול, כלומר צמצום משרות ניהוליות בדרגים שונים. במסגרת התוכנית, כבר הודיע הבנק לפני כחודשיים על פירוק החטיבה לנכסי לקוחות, שבראשה עמדה חנה פרי-זן.

זו אינה תוכנית ההתייעלות היחידה שמתרחשת בבנק. לפני שלוש שנים החלה בהפועלים תוכנית התייעלות במגזר הקמעונאי, כדי לייעל את עבודת הסניפים. חלק מפעילות הבק אופיס הוצאה מהסניפים למרכזי תפעול. התוכנית בוצעה תחת בקרה והפקת לקחים תוך כדי, וצפויה להגיע לסיומה עד סוף השנה.

‎‎יחס יעילות תפעולית נמוך

‎‎לא רק בבנק הפועלים מקדמים בימים אלה תהליך של התייעלות; בנק לאומי הודיע בפברואר על מהלך שכזה. במסגרת תוכנית ההתייעלות הכוללת, מתכננים בלאומי להקטין עד 2014 את מספר העובדים בבנק ב-8%. הבנק יצמצם 800 משרות - 300 מתוכן עד תום השנה הנוכחית.

‏בבנק מעריכים כי יגיעו ליעד על בסיס פרישה של עובדים המגיעים לגיל הפנסיה, נוסף על תחלופה טבעית של עובדים, תוך האטה בקצב קליטת עובדים חדשים. על פי הערכות, בלאומי ישנם 5,000 עובדים ותיקים שנהנים משכר גבוה (עובדי דור א'), שמחציתם צפוי לפרוש ב-10 השנים הקרובות, מה שיקל על המערכת בהתייעלות בשנים הקרובות.

ההתייעלות בבנקים מגיעה על רקע יחס יעילות תפעולית נמוך, הנובע בעיקר בשל עודף כוח אדם במקומות מסוימים ושכר גבוה, בעיקר בקרב העובדים הוותיקים. יחס היעילות בבנק הפועלים עמד במחצית הראשונה של 2012 על 62.4%, ואילו בלאומי הוא אף היה גבוה יותר - 70.8%. לפי הערכות, בבנק הפועלים מקווים להגיע ליעד של יעילות תפעולית של מתחת ל-60%.‏

הבנקים אמנם אינם מצויים במשבר, אך צפויים לרשום ירידה בהכנסות על רקע ההאטה במשק, והגידול בתחרות ובמודעות הצרכן. בד בבד נמתחת ביקורת על היעילות הנמוכה של הבנקים, בין היתר גם מטעם בנק ישראל, ועל כן מקדמים תוכנית התייעלות. זאת, תחת המגבלה של הסכמי שכר נוקשים וועד עובדים חזק בחלק מהבנקים. ‏‎‎‏