אקזיט אמריקני מתוצרת ישראל

מקורב לחברה מספר על הדרך שעברו המייסדים הישראלים עד לאקזיט: "הם לא נרתעו מול הפתעות טכנולוגיות" מחיר החברה שפיתחה שיטה לניווט בתוך הלב עשוי לזנק ב-175 מיליון דולר נוספים

תאגיד המכשור רפואי בוסטון סיינטיפיק הודיע אתמול על רכישת חברת Rhythmia medical, שעוסקת בתחום הטיפול בהפרעות בקצב לב, בסכום של 90 מיליון דולר וסכומים נוספים שיכולים להגיע לכ-175 מיליון דולר, בהתאם לעמידה באבני דרך.

ריתמיה מפתחת שיטה לניווט תוך גופי בעומק הלב, כחלק מניתוחים לצריבה מהירה של נקודות ברקמת הלב, כדי לטפל בהפרעות קצב. צריבה מדויקת של נקודות מסוימות ברקמת הלב, יכולה ליצור צלקת שמונעת מעבר של זרם חשמלי באותה הנקודה, וכך לנרמל את קצב הלב. פעולה כזו עשויה לחסוך טיפול בתרופות או בקוצבי לב.

מוצר דומה פותח על-ידי ביוסנס הישראלית, שהוקמה על-ידי פרופ' שלמה בן חיים, לואיס פל, ד"ר מוטי ביאר ופרופ' רפי ביאר, ונמכרה לחברת ג'ונסון אנד ג'ונסון ב-425 מיליון דולר. ביוסנס נחשבת לאחת החטיבות המצליחות של ג'ונסון ומכירותיה בתחום זה מוערכות במעל חצי מיליארד דולר. גם מדיגייד שנמכרה לסיינט ג'וד ב-300 מיליון דולר, עוסקת בתחום.

ריתמיה מיצבה את עצמה כמי שיש באמתחתה מוצר חדש ומשופר בקטגוריה. ניסויים שערכה החברה נועדו להראות כי המוצר צורב את הלב בצורה מדויקת ומהירה יותר ביחס למתחרים. לאחר שבוצעו ניסויים בכמה עשרות חולים, החברה ממתינה לקבלת אישור FDA בחודשים הקרובים. בהודעת החברות נמסר כי השקה רכה של המוצר צפויה במהלך 2013 והשקה מלאה ב-2014.

סטודנטים למינהל עסקים

ריתמיה הוקמה ב-2004 בבוסטון על-ידי הישראלים ליאון אמריליו ודורון הרלב, שמשמשים כמנכ"לים משותפים בחברה. השניים למדו בחוגים למינהל עסקים באוניברסיטאות הרווארד ו-MIT בהתאמה, והחליטו להקים את החברה אף שלא היה להם רקע ספציפי בתחום הרפואי.

הרלב, שלמד הנדסה בטכניון ובאוניברסיטת תל אביב, היה לפני כן מהנדס באחת היחידות הטכניות במשרד הביטחון ושימש כמנהל פרויקטים בשתי חברות.

אמריליו, שלמד גם הנדסת חומרים באוניברסיטת קיימברידג', שימש כמנהל הפיתוח העסקי בסרגון וכחלק מצוות המשקיעים בתחום הטכנולוגיה של דויטשה בנק.

מקורב לחברה אמר היום: "עוד לפני שהם יצאו לדרך בפיתוח המוצר, הם פשוט בילו ימים רבים וארוכים בבתי חולים ובשיחות עם רופאים ויועצים, כדי לגלות מהם הצרכים שלהם, והיכן הצרכים הללו יכולים לפגוש את הידע והיכולות של צוות ההקמה".

השניים זיהו כי תחום הניווט התוך גופי של הלב והצריבה של רקמות לב, מהווה הזדמנות טובה למי שיביא שיפור הנדסי, וזאת אף שיש בו כבר מוצרים מצליחים.

סבב הגיוס הראשון של החברה היה ממשקיעים פרטיים, בעיקר ישראלים, בהם מנכ"ל סרגון לשעבר שרגא כץ; אביעד פרידמן; אלחנן נועם וכן איש הנדל"ן ושוק ההון שיר רויכמן, שכיום הוא כנראה בעל המניות הישראלי הגדול בחברה.

בסבב השתתף גם אד רוברטס, פרופסור ליזמות מ-MIT, שסייע לחברה לגייס, בתוך שנתיים נוספות, סכום של 7 מיליון דולר מקרנות הון סיכון אמריקניות ובעיקר נורוויץ' וונצ'רס ובונורה וונצ'רס. גם תאגיד הביומד Abott השקיע בחברה בהמשך.

פי 9-3 על הכסף

על-פי ההערכות ההשקעה הכוללת בחברה מסתכמת ב-20-30 מיליון דולר, כלומר ההחזר על ההשקעה הוא פי 3 על הכסף לפחות, עם אפשרות להגיע עד פי 9 על הכסף, בכפוף כאמור לאבני דרך שונות ולקבלת תמלוגים.

מקורבים לחברה אומרים כי ריתמיה הצליחה למזג את הטוב בתרבויות היזמיות האמריקנית והישראלית. מצד אחד, אמריליו והראל בנו את החברה ואפיינו את המוצר לפי הספר, כפי שלמדו בהרווארד ו-MIT. מאידך, הם לא נרתעו מקשיים טכנולוגיים והציגו נחישות גם מול אתגרים והפתעות טכנולוגיות.

העסקה עם בוסטון סיינטיפיק בוצעה למרות שלבוסטון יש כבר מכשיר בתחום האבלציה, אולם עד כה הייתה החברה חלשה יותר בתחום המיפוי. אנליסטים שמכסים את בוסטון מעריכים את שוק הטיפול בתחום הפרעות קצב הלב ב-12 מיליארד דולר עם צמיחה של 20% בשנה. תחום האבלציה מוערך נכון להיום בכ-800 מיליון דולר לשנה והוא צומח מהר יותר ביחס לשוק.