איך מתנהגת הבורסה בתקופת בחירות וכיצד להשקיע כעת?

בשוק ההון מסרבים להתרגש מהקדמת הבחירות וסבורים כי מדובר במהלך חיובי מבחינה כלכלית שיקצר את תקופת האי-ודאות ■ 4 מנהלי השקעות ממליצים מה כדאי לעשות עם התיק בתקופה הקצרה שנותרה עד ליום הבוחר

צבי סטפק, יו"ר מיטב: "לא תהיה כלכלת בחירות"

"בתקופת בחירות אין כללים, והתנהלות השווקים תלויה בהרבה גורמים. בעבר תקופת בחירות התקשרה עם המונח של 'כלכלת בחירות', אבל המצב כיום לא מאפשר זאת. עם זאת, ייתכן שאם הבחירות יתנהלו סביב הנושא החברתי, החברות במשק ייזהרו מהעלאת מחירים, ואלה שתכננו העלאות ייאלצו לעכבן.

"עקרונית, לא מדובר במהלך שישנה את כללי המשחק, אלא בהשפעה חיובית מעטה. בהיבט פסיכולוגי, הקדמת הבחירות למעשה מקצרת את האי-ודאות; אחת הסיבות להקדמת הבחירות היא הקושי להעביר את התקציב. מהזווית הזאת מדובר בתקופת ביניים שהיא יחסית קצרה, וזה טוב - גם מעשית.

"בהיבט הכלכלי, במצב הנוכחי של גירעון גדל בתקציב מדובר בסיטואציה חיובית: אנחנו נכנסים ל-2013 בלי תקציב, ובפועל אנחנו צפויים להתנהל במשך כשלושה חודשים ללא תקציב מאושר - כך שהיכולת להוציא יותר מהתקציב לא קיימת.

"אני לא צופה שלבחירות תהיה השפעה על אפיקי ההשקעה השונים, למעט אולי השפעה קלה לחיוב. מבחינת האפיק המנייתי, ברור שגם התנהלות שוקי המניות בעולם תשפיע, אבל מה שיקבע הוא אופן ההתנהלות של שוק האג"ח הקונצרניות המקומיות הכלליות, שהן פחות חזקות, שכן בין שני האפיקים קיים קשר די הדוק.

"מנגד, האג"ח הממשלתיות יושפעו הרבה יותר. המשמעת התקציבית, שאוטומטית תהיה הדוקה יותר בגלל שאין תקציב, תיטיב עמן. עם זאת, ההשפעה העיקרית תגיע מאג"ח ממשלתיות בעולם, בעיקר ארה"ב וגרמניה.

"מבחינת המשקיעים הזרים, הבחירות לא מהוות עבורם תמרור אזהרה. הם הושפעו מאלמנטים אחרים, בעיקר מהאיום האיראני, ונראה שהמחירים הזולים והרגיעה בנושא התקיפה גרמו להם לבחון את ישראל מחדש".

הבחירה של מיטב: הבחירות לא צריכות להוביל לשינוי בדפוסי ההשקעה. רמות השערים הנוכחיות נוחות, בייחוד באג"ח הקונצרניות, ופרופיל הסיכון-סיכוי בהחלט אטרקטיבי.

זיו שמש, מנכ"ל מנורה מבטחים פיננסים: "יתרון קל לאפיק השקלי על הצמוד"

"אני לא צופה שלהקדמת הבחירות תהיה השפעה דרמטית על השוק. תקופת בחירות מיטיבה עם הכלכלה הישראלית, אבל להתפתחויות בחו"ל עדיין השפעה משמעותית יותר על השוק המקומי.

"בתקופה האחרונה שוקי העולם נהנים מסנטימנט חיובי, ואנחנו עדים להשקעה מחודשת בנכסי סיכון. המשקיעים בעולם החלו להפנים שנגידי הבנקים העולמיים פועלים במלוא הכוח בניסיון להביא לפתרון המשבר.

"בארץ לעומת זאת דווקא היו לנו גזרות כלכליות. סביר שבתקופת הבחירות לא תהיינה גזרות. למעשה, יכול להיות שייאלצו לדחות חלק מהגזרות המתוכננות, ואולי אפילו לא יצליחו לממש את חלקן, מה שכמובן ייטיב עם החברות עצמן ועם שוק המניות.

"מבחינה מוניטרית, העובדה שהתקציב לא יעבור לפני הבחירות גורם לכך שבחודשים הקרובים הוא יהיה יותר מרוסן, וזה צפוי להיטיב עם האג"ח.

"נוסף על כך, צפוי יתרון קל לאפיק השקלי על פני הצמוד, כי הבחירות ייסובו, בין השאר, סביב המחאה החברתית ויוקר המחייה. לדעתי, הדבר יתמוך בהתחזקות השקלים, מה גם שהיום הציפיות האינפלציוניות גבוהות ממילא.

"כרגע הכיוון של השווקים נראה חיובי, ואם הבחירות היו בסימן שאלה של מהפך פוליטי, הדברים היו יכולים להיראות אחרת. כרגע לא צפויה מהפכה, לכן המצב צפוי להישאר כמו שהוא, ללא דרמה גדולה - שעלולה להשפיע לרעה על שוק המניות.

"הסוגייה האיראנית והירידה בהסתברות לתקיפה מוסיפים גם הם לסנטימנט החיובי. ייתכן שכניסת המשקיעים הזרים לשוק המקומי בתקופה האחרונה נובעת מהחזרה לנכסי סיכון, אבל כך או אחרת, אין ספק שגופים זרים מתחילים לזהות ולנצל הזדמנויות בשוק המקומי, כמו למשל רכישת השליטה של קרן יורק על החוב של אי.די.בי פתוח. הבחירות ישפיעו על הזרים לטובה".

הבחירה של מנורה מבטחים: תקופת הבחירות לא מצריכה שינויים בתיק, אולי רק שינויים מינוריים במינונים. ככל שהזמן עובר כסף זול ממשיך לזרום לשווקים, והשילוב עם המחירים הסבירים תומך בהמשך המגמה החיובית בישראל ובעולם כולו.

תמיר פורת, סמנכ"ל השקעות ומחקר בכלל פיננסים: "לא תהיה דרמה באג"ח הממשלתיות"

"הקדמת הבחירות מתרחשת בשנה מאתגרת מבחינה תקציבית, והנושא הכלכלי צפוי לתפוס חשיבות יתר על פני נושאים אחרים. מדובר במהלך בעל צדדים חיוביים שכן, אלמלא הקדמת הבחירות היינו עלולים להיכנס לתקופה ארוכה ללא תקציב מסודר, שהייתה משפיעה לשלילה על לא מעט תחומים.

"אמנם לפי הסטטיסטיקה, לאחר הבחירות ובמהלך חצי השנה שאחריהן שוק המניות לרוב עולה בכ-5% בממוצע, אבל לא הייתי תולה בזה תקווה.

"הנושאים הכלכליים-חברתיים שצפויים לעמוד במרכז הבחירות ידרשו משמעת תקציבית ויגבירו את הוודאות. ככל שהשקיפות בנושא תהיה גבוהה יותר כך המצב בשווקים יהיה טוב יותר.

"לבחירות יש חשיבות גדולה בכל הנוגע להשקעה באפיק אג"ח. עם זאת, צריך לזכור שאג"ח מושפעות מכמה גורמים, כגון הריבית הקצרה והריביות בשוקי העולם, וכן פרמיית הסיכון ביחס לעולם וכמובן גודל הגירעון. הריביות בעולם נמוכות וצפויות להישאר כך, וגם בארץ ההערכות מצביעות על כך שהריבית צפויה להישאר ברמות הנוכחיות. מאחר שפרמיית הסיכון הביטחוני עדיין גבוהה, אנחנו עדיין לא רואים השפעה דרמטית על תשואות האג"ח הממשלתיות.

"בניגוד למה שחשבנו, 2013 לא תהיה שנת בחירות, שמאופיינת בכלכלת בחירות ופזרנות תקציבית. לכן, הממשלה לא תצטרך להרחיב סדרות אג"ח והתקציב יהיה מרוסן יותר - מה שיוביל את משרד האוצר להנפיק פחות אג"ח, ובהתאם לכך יהיה פחות לחץ על הסדרות.

"המצב הגיאופוליטי, התמחור ביחס לשוקי העולם והרגולציה שהקשיחה עמדותיה הם שהובילו את המשקיעים הזרים להדיר רגליהם מהשוק המקומי, ויש לי תחושה שהזרים מאמינים שהמדיניות המרסנת הקיימת בישראל תמשיך להתקיים גם אחרי הבחירות".

הבחירה של כלל פיננסים: יש לא מעט הזדמנויות באג"ח הקונצרניות ובמניות הישראליות. השקעה באג"ח הממשלתיות מורכבת בשל התשואות הנמוכות. קשה לומר שהשוק זול, אבל ריקברי בשוקי העולם, ובעיקר באירופה, ישפיע לטובה על ישראל.

דני ירדני, סמנכ"ל השקעות באלטשולר שחם: "הקדמת הבחירות - הרגעה לזרים"

"הבחירות הנוכחיות הן על רקע חוסר היכולת להעביר את התקציב, ומדובר בעניין שהוא כלכלי במהותו. אני מאמין שלאחריהן יהיה קל יותר להעביר את התקציב, כך שמבחינה פיסקאלית מדובר בצעד טוב. במקביל, זה צעד שמגדיל את האמון במקבלי ההחלטות.

"ועדיין, למרות שמדובר בבחירות על רקע כלכלי, בכל הנוגע לאופן שבו אנחנו מנהלים השקעות אנחנו לא מייחסים לבחירות עצמן חשיבות עודפת, אלא ממשיכים בדרך שלנו, שלפיה עיקר ההשפעה על השוק המקומי תנבע מהמצב בשוקי חו"ל. אנחנו מאמינים שאם יצליחו לשמור על תקציב מאוזן, אז ההנחה הזו תישמר.

"ההכרזה על הקדמת הבחירות היא מעין צפירת הרגעה עבור המשקיעים הזרים. הם מבינים שהממשלה לא יכולה להתנהל בצורה הנוכחית, בגלל הקשיים באישור התקציב, והצעד הזה של הקדמת הבחירות מגביר את הביטחון שלהם שיש כאן ניהול - בדומה לאפקט המרגיע של העלאת מיסים, שמצביע על זה שיש בישראל מדיניות עם חשיבה.

"האמינות של מקבלי ההחלטות בשיראל היא מרכיב חשוב מאוד, כי חייבים לשמור על הקופה מאוזנת. היום אין מקום לטעויות. ברגע שתהיה רגיעה בפן הכלכלי-תקציבי ותתחזק האמינות של מקבלי ההחלטות, הפוקוס בהשקעות יחזור להיות כלכלי גרידא, כלומר תשומת הלב תחזור למחירי הניירות.

"הקדמת הבחירות לא מצריכה שינויים משמעותיים בתיק, מעבר לכך, ההקדמה נעשית על רקע חוסר היכולת לאשר תקציב. ההערכה היא שבחירות מוקדמות יאפשרו את אישור התקציב הנדרש באופן אחראי מבחינה פיסקלי. השורה התחתונה היא שמדובר על מהלך חיובי לשוק הישראלי.

הבחירה של אלטשולר שחם: עקום התשואות בישראל תלול יחסית, וניתן להשקיע באג"ח ממשלתי במח"מ יחסית ארוך. אג"ח קונצרניות יש לבחור בקפידה לפי חברה ותמחור. למרות ההאטה, יש מקום להשקעה במניות במכפילים ראויים, כיוון שהריביות בעולם נמוכות מאוד, וכנראה ישארו כך בטווח הקרוב.

דש: העבר מלמד שהבחירות היטיבו עם שוק המניות

חמש מערכות הבחירות האחרונות שהתפרסו על פני פרק זמן של עשור (1999 עד 2009) היטיבו בדרך כלל עם השוק המקומי. כך עולה ממחקר שביצע אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש. המחקר השווה את רמתו של מדד ת"א 25 בשלושת החודשים שלאחר הבחירות למול שלושת החודשים שקדמו להן, ועל פי הנתונים במהלך התקופה הזו שוק המניות הניב תשואה חיובית ממוצעת של כ-11%.

ממוצע זה כולל ירידה של 7% בבחירות 2001 שהתקיימו על רקע התפוצצותה של "בועת האינטרנט" והתדרדרות ביטחונית בישראל. עם זאת, בניכוי התשואה של שוק המניות האמריקני בתקופה המקבילה (כדי לנטרל את ההשפעה של השווקים מחו"ל על השוק המקומי), מתברר שהתשואה הממוצעת בתקופה שנבחנה דווקא חיובית ומגיעה ל-6%. למעשה, באף שנת בחירות בישראל, התשואה של שוק המניות המקומי לא נפלה מזו שהניב מדד ה-S&P 500 האמריקני.

עם זאת, לדברי זבז'ינסקי מערכת הבחירות הקרובה תהיה מיוחדת. "זוהי הפעם הראשונה שהנושא הכלכלי תופס משקל כבד, כידוע, הסיבה העיקרית להקדמת הבחירות היא הצורך להתמודד עם הגירעון בתקציב, המהווה אחד האיומים העיקריים על שוק האג"ח. הממשלה שתקום תאלץ לטפל בנושא הגירעון והשאלה היא באיזו דרך תבחר: 'הספרדית', באמצעות קיצוצים בהוצאות, או 'הצרפתית' שכוללת העלאת נטל המס על המגזר העסקי והעשירים".

"לכל אחת מהשיטות תהיה השפעה שונה על המניות", אומר זבז'ינסקי ומוסיף כי שוק אג"ח, לעומת זאת, צפוי להגיב באדישות. "לרוב, הבחירות נתפסות כאירוע שמגדיל את האי ודאות, וכתוצאה מכך השפעתן על שוק האג"ח אמורה להיות שלילית. בפועל, במהלך מערכות הבחירות שהיו בישראל בעשור האחרון תשואות האג"ח נותרו יציבות בתקופה של 3 חודשים עד הבחירות, וחלקן אף ירדו, כשבשלושת החודשים אחרי הבחירות התשואות עלו, להוציא את 2009 שכללה יציאה מהמשבר".

זבז'ינסקי מציין כי עקרונית, הסיכוי למוצא חיובי לשוק האג"ח כתוצאה מהקמת ממשלה חדשה אמור להיות גבוה, מאחר שממשלה בתחילת הקדנציה לא תאתגר את השווקים על ידי סטייה מהותית מהמשמעת התקציבית. "כפי שמראה הניסיון האחרון, השווקים הפיננסיים עלולים להפגין חוסר סובלנות קיצונית לגילוי פזרנות וחוסר אחריות מצד המדינה".

תא 25
 תא 25