המוסדיים מאיימים לטרפד את המהלך למחיקת הוט מהמסחר

מניות החברה משמשות כבטוחות לאג"ח שהנפיקה החברה האם קול, המחזיקה ב-69.2% ממניות הוט ■ המוסדיים: דרהי לא מדבר איתנו ישירות

האם הגופים המוסדיים יסכלו את ניסיונו של פטריק דרהי להפוך את הוט לחברה פרטית? דרהי, בעל השליטה בהוט (69.2%), שולט בחברת התקשורת באמצעות החברה הפרטית קול (Cool). לפני קרוב לשנה הנפיקה קול אג"ח פרטיות בהיקף של כ-850 מיליון שקל, על מנת לממן רכישה של מניות הוט מידי שותפיו של דרהי, נוני מוזס ואליעזר פישמן.

כעת מנסה דרהי להפוך את הוט לפרטית, ולשם כך הוא הגיש הצעת רכש למניות הציבור בחברה לפי מחיר של 38 שקל למניה (סך ההצעה הוא 852 מיליון שקל), שמשקף להוט שווי של 2.77 מיליארד שקל. אלא שלהערכת הגופים המוסדיים, בעלי האג"ח של קול, מהלך מחיקתה של הוט מהמסחר מהווה עילה לפירעון מוקדם של ההלוואה. זאת, משום שמניות הוט שימשו כביטחונות שניתנו לגופים המלווים. מחזיקי האג"ח הגדולים של קול הם חברות הביטוח מגדל, כלל והפניקס, אקסלנס, בנק מזרחי טפחות ובנק ההשקעות גולדמן זאקס.

בקרב הגופים המוסדיים ישנו כעס על דרהי שלפי שעה לא מדבר עימם ישירות. בשלב זה המוסדיים עדיין לא הודיעו כי הם מתנגדים להצעת הרכש של דרהי, ולא בטוח שהם יבחרו להוביל מאבק משפטי נגד המהלך, אולם האפשרות המשפטית לפעול לסיכולו, או לדרוש מדרהי פיצויים - קיימת.

הערב צפויים הגופים לקיים אסיפה, ולאחריה ייתכן שתהיה התקדמות בנושא. כך או כך, מבחינת המוסדיים שהעמידו את האשראי, ההלוואה הייתה עם ביטחונות ואלה ייפגעו כאמור עם השלמת הצעת הרכש מכיוון שהבטוחות - מניות הוט - יהפכו ללא סחירות. "מדובר בהפרה של הסכם המימון של דרהי והוט למול המוסדיים, שכעת רוצים פיצוי כלכלי על מנת לשמור על ההלוואה הטובה מבחינתם", אמר על כך היום ל"גלובס" גורם המעורה בנושא.

מגעים עם בנקים זרים

אחד מהתנאים המתלים להשלמת ההצעה הוא "קבלת הסכמות, ככל שיידרשו, ממשרד התקשורת, מועצת הכבלים והלוויין ומתאגידים בנקאיים שהעמידו מימון לקול ולחברה (הוט)". בהצעת הרכש לא מפורט מהיכן יגיע המימון לרכישת המניות בהצעה הנוכחית של דרהי, ואם הדבר יצריך ממנו קבלת מימון נוסף. לפי הערכות, מקיים דרהי מגעים עם בנקים זרים להשגת המימון. אסיפת בעלי המניות של הוט תתכנס ב-4 בנובמבר במטרה לאשר את הצעת הרכש. הרוב הנדרש הוא שלושה רבעים מכלל המשתתפים בהצבעה, למעט הנמנעים, ובלבד שהרוב יהיה של מי שאינם בעלי עניין אישי בהצעה, וסך המתנגדים לא יעלה על 2%.

דרהי הגדיל בעבר בהתמדה את ההחזקות שלו בהוט, וכך ב-2011 הוא רכש מקבוצת פישמן את רוב המניות שלה תמורת כ-250 מיליון שקל, במחיר מניה של 54.5 שקל, הגבוה ב-48.3% מהמחיר הנוכחי, וב-43.4% מהמחיר בהצעת הרכש. באותה תקופה דרהי גם מימש אופציה לרכישת מניות שהיו בידי ידיעות תקשורת, במחיר 650 מיליון שקל ולפי מחיר 65 שקל למניה - 76.9% מעל המחיר הנוכחי. כאמור, את המימון לעסקאות אלה השיג בעזרת האג"ח שהנפיקה קול, שכיום עומדות במוקד המחלוקת עם המוסדיים.

הוט מובייל: הערכה פסימית

להצעת הרכש צורפה הערכת שווי שערכה חברת TASC, שביצעה בשנה שעברה הערכת שווי למירס שנרכשה על-ידי הוט, והפכה לזרוע הסלולר שלה (תחת השם הוט מובייל). ההערכה החדשה שונה מהקודמת בשני פרמטרים הקשורים להוט מובייל: בעוד שבשנה שעברה ההערכה הייתה שהחברה תגיע לנתח שוק (לקוחות פרטיים ועסקיים) של 12.5% ב-2020, כעת מדובר על נתח גבוה יותר של כ-14.7%. אולם בנתון המשמעותי של ה-ARPU, הכנסה חודשית ממוצעת ללקוח, הערכת השווי החדשה פסימית מהקודמת, בעוד שבהערכה הקודמת דובר על ARPU משוקלל (פרטי ועסקי) שיישחק לאורך התקופה עד ל-105 שקל ב-2020, הפעם מדובר על ARPU שיירד עד ל-81 שקל ב-2017. השנה, מעריכים ב-TASC, צפוי ה-ARPU להסתכם ב-98 שקל. הוט נסחרת בבורסה לפי שווי של 2.68 מיליארד שקל.