עסקת ביומדיקס-מדיקה בוטלה; מדיקה תחלק נכסיה למשקיעים

הביטול: בעקבות התנגדות הצדדים לעסקה, שבמסגרתה הייתה אמורה חברת הניהול להעביר לתוך ביומדיקס את המזומן והנכסים שנותרו במדיקה, ולקבל בתמורה את השליטה בביומדיקס

בוטלה סופית העסקה למיזוג קרן מדיקה עם חברת ביומדיקס הבורסאית. כפי שנחשף ב"גלובס", העסקה שיזמה חברת הניהול של מדיקה, בראשות ד"ר אהוד גלר, נתקלה בהתנגדות מצד שני הצדדים לה, הן משקיעי ביומדיקס והן משקיעי מדיקה.

חברת הניהול מדיקה הודיעה היום למשקיעיה, כי במקום למזג את נכסי קרן מדיקה II שלה לתוך ביומדיקס, יוחזר המזומן שנצבר בקרן למשקיעים, והנכסים, שעתידים להפוך בקרוב למזומן, ושאין עוד צורך בניהולם האקטיבי, יועברו לנאמנות.

בכך מסיימת קרן מדיקה II את חייה אחרי 12 שנה, כמתוכנן וככתוב בתקנונה. נכסי קרן מדיקה II כוללים מניות באינטרקיור, לומניס וקולגרד, וכן זכויות למזומנים כתוצאה מעסקת מכירת חברת סופרדיימנשן לתאגיד המכשור הרפואי Covidien.

התנגדות משני הצדדים

במסגרת העסקה הייתה אמורה מדיקה להעביר לתוך ביומדיקס את המזומן והנכסים שנותרו בקרנות מדיקה, ששוויים הוערך לצורך העסקה ב-50 מיליון שקל, ולקבל בתמורה את השליטה בביומדיקס מידי מני מור וזאב ברונפלד. ביומדיקס היא חברת אחזקות של חברות ציבוריות בתחום הביומד, וביניהן נסווקס, קולפלנט, אליום וגפן השקעות.

ביומדיקס נסחרת היום בשוק לפי שווי של 24 מיליון שקל. בעת ההודעה על העסקה נסחרה ב-37 מיליון שקל, והעסקה הייתה אמורה להיעשות בפרמיה של כ-94% על שוויה.

המשקיעים בביומדיקס אמנם שמחו לרעיון של כניסת מזומן לחברה, לעובדה שהעסקה בוצעה לכאורה בפרמיה לביומדיקס ומכך שיצטרף כוח ניהול רב ניסיון לחברה. עם זאת, הם התנגדו לדמי הניהול הגבוהים שביקשה מדיקה לגבות: 4 מיליון שקל לשנה הראשונה, עם אפשרות לעליית דמי הניהול בהמשך, וכן 20% מכל אקזיט. כמו כן, הם לא היו בטוחים כי הערכת השווי של הנכסים שתכניס מדיקה לקרן אכן מייצגת את שוויים האמיתי. עוד הוטרדו מכך, שבמסגרת העסקה היה אמור להינתן תגמול מיוחד לבעלי השליטה מור וברונפלד, שונה ממה שקיבלו בעלי המניות האחרים.

מה יקרה לביומדיקס?

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", גם המשקיעים במדיקה התנגדו לעסקה. הם ציפו בשלב זה של חיי הקרן להיפגש עם המזומן שלהם, ולא ראו כל יתרון בכך שהקרן תשקיע בחברה בורסאית נכסים שעשויים להפוך בקרוב למזומן, ועוד תמשיך לגבות על כך דמי ניהול גבוהים. במכתב לקרן טענו המשקיעים, כי מטרת העסקה היא רק להמשיך להעשיר את כיסה של חברת הניהול. מדיקה לא הצליחה לגייס בינתיים קרן רביעית, וגם הקרן השלישית שלה מתקרבת לסיומה.

בעוד שמשקיעי מדיקה יקבלו את המזומן שלהם, ומבחינתם הסיפור נגמר, הרי שמשקיעי ביומדיקס נותרו כעת עם סימני שאלה לגבי המשך דרכה של החברה. נכון לסוף המחצית השנייה של 2012 היו לביומדיקס לבדה (לא כולל החברה הבת בבעלות מלאה ספירהד), 3.5 מיליון שקל בקופה.

שווי נכסיה הבורסאיים הוא כ-44 מיליון שקל, והיא מחזיקה גם כ-6% מחברת צ'ק קאפ הפרטית, אך חלק מן המניות שלה חסומות, וחלקן משועבדות למדען הראשי.

העסקה שביקשה ביומדיקס לחתום עם מדיקה מעידה כי בעלי השליטה בה, מור וברונפלד, כבר מחפשים את דרכם החוצה מן החברה. כנראה בין היתר בשל כך, ירד שווי החברה, בעוד המשקיעים ממתינים לשמוע מן החברה מה מתוכנן לעתידה. בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי כעת מתעניינת חברה בורסאית נוספת ברכישת ביומדיקס.