עסקת ביומד ישראלית: סורפס מדיקל נמכרה תמורת 100 מיליון דולר

ד"ר יגאל גראד שהקים את החברה שעוסקת במניעת שבץ צפוי לקבל כמה מיליוני דולרים ■ תאגיד המכשור הרפואי סטרייקר עשוי לשלם עוד 35 מיליון דולר בכפוף לעמידה באבני דרך ■ גראד: "אנחנו מאוד גאים במה שהשגנו"

חברת סורפס מדיקל הישראלית-אמריקנית, שעוסקת בתחום מניעת השבץ, נמכרה לתאגיד סטרייקר ב-100 מיליון דולר. סורפס תוכל לקבל 35 מיליון דולר נוספים, בכפוף להשגת אבני דרך. החברה העסיקה פחות מ-20 עובדים עם מכירתה, וגייסה רק סבב סיד ממשקיעים פרטיים.

סורפס הוקמה על-ידי שלושה יזמים, בהם הישראלי יגאל גראד, דוקטור להנדסה רפואית, שניהל את החברה עד לאחרונה. גראד ייסד בעבר את חברת מיינד גארד שהוקמה בחממת ניות, שפעלה גם היא בתחום השבץ, גייסה 25 מיליון דולר מקרנות ההון סיכון הישראליות המובילות ואף חתמה על הסכם השקעה עם תאגיד המכשור הרפואי מדטרוניק, אך נסגרה ב-2005. במקביל לסגירה הקים גראד את סורפס, שפעלה במודל פיננסי כמעט הפוך.

היא גייסה הון מועט, רק ממשקיעים פרטיים, ופעלה עד היום מתחת לרדאר.

"אנחנו מאוד גאים במה שהשגנו", אומר היום גראד ל"גלובס". "אנחנו גאים בכך שחברה חזקה וגדולה רכשה את הטכנולוגיה ותאיץ את ההגעה להרבה חולים. הושקעו הרבה שנים של פיתוח במוצר, בשנים הראשונות כאן בישראל ובשנים האחרונות בעיקר בארה"ב". לגבי הלקחים ממיינגארד אמר: "באמת לומדים מסיפור של חברה כמו מיינדגארד", אך סרב לפרט.

המייסדים האמריקנים של סורפרס הם הרופא ד"ר אג'יי ווקלו, ראש מחלקת הנוירו-הדמיה וההתערבות הנוירולוגית בבית הספר לרפואה באוניברסיטת מסצ'וסטס ופרופ' בארי ליבר, פרופ' להנדסת ביו רפואה באוניברסיטת סטוני ברוק בניו יורק.

יו"ר החברה הוא יאן קלצן, לשעבר מנכ"ל של חברות רפואיות רבות בהן Angiodynamics שנסחרת בנאסד"ק תמורת 376 מיליון דולר ו-CryoCath, שנמכרה למדטרוניק.

המוצר של סורפס הוא מערכת שנועדה לטפל במפרצות עורקים במוח - מצב שבו דופן העורק נחלש, ונוצרת התנפחות דמויית בלון בדופן העורק. עם הזמן הדופן נחלשת עד כדי כך שנוצר בה פיצוץ או חור, דם זורם החוצה למוח ונגרם שבץ מוחי.

דופן העורק נחלש

הגישה הנפוצה לטיפול במפרצות מוחיות היא באמצעות סלילים איתם ממלאים בהדרגה את אזור ההתנפחות, כדי שדם לא יזרום לשם אלא ימשיך ויזרום ישר בתוך העורק. כך מגינים חלקית על הדופן, אולם התהליך לא תמיד יעיל, בעיקר במפרצות בעלות צורה מורכבת.

המוצר של סורפס הוא צינור ארוך, עשוי ממארג חצי-חדיר של חוטי מתכת. הוא מושתל לאורך עורק במוח ומולך על-ידי קטטר, כמו השתלה של סטנט. הצינור דואג לכך שרוב הדם ינוע בתוך העורק, וכלל לא יגיע למקום בו ישנה דופן פגועה, ולכן גם לא יפעיל לחץ על הדופן הפגועה. עם זאת, כיוון שהמוצר בכל זאת מעט חדיר, עובר מעט דם אל הנימים, מספיק כדי לוודא שתהיה אספקת דם סדירה לאזורים בריאים. עם הזמן, בשל מיעוט זרימת דם לאזור הפגוע, הדם באזור המפרצת נקרש והמפרצת נחסמת.

20% ממקרי השבץ

סורפס מעריכה כי מפרצות מוחיות אחראיות על 20% ממקרי השבץ וכי השוק הנוכחי לטיפול במפרצות מוחיות מגלגל כ-1.2 מיליארד דולר בשנה.

יצוין כי חברת ITGI הישראלית, שנסחרת בבורסה, מכוונת גם היא לאותו השוק. היא פיתחה סטנט אטום שמצופה ברקמת חיה, אשר יכול לשמש בין היתר לטיפול במפרצות מוחיות.

סורפס קיבלה אישור CE לשיווק המוצר שלה באירופה באוגוסט 2011, ולאחרונה קיבלה אישור להתחיל ניסוי קליני בארה"ב.

עסקת המכירה הזו היא חלק מהמגמה של תאגידי מכשור הרפואי, גם אמריקנים, לא לחכות לקבלת אישור של רשות המזון והתרופות האמריקנית (ה-FDA) לשיווק מוצר בארה"ב, אלא לרכוש חברות כבר בשלב המכירות באירופה, אם הצליחו להציג מכירות נאות ביבשת הישנה.

המתחרה הקרובה ביותר של סורפס, Chesnut Medical, נרכשה על-ידי חברת EV3 ב-2009 ב-150 מיליון דולר, טרם קבלת אישור FDA לשיווק בארה"ב. EV3 עצמה נמכרה ב-2010 ב-2.6 מיליארד דולר לתאגיד קובידיאן, שביצע לאחרונה מספר רכישות בארץ. המוצר אושר לשיווק בארה"ב ב-2011.

המוצר של סורפס
 המוצר של סורפס