"תלות בספק גז ייחודי מהווה איום אסטרטגי לישראל"

ד"ר עמית מור: "כשל באספקת הגז משדה הגז 'תמר' מסיבות פוליטיות, טכניות, פגעי טבע או פיגועים חבלניים בשנים הקרובות, עלול להביא להפסקות חשמל ממושכות, שהמשק לא יוכל לעמוד בהן"

ד"ר עמית מור, מנכ"ל משותף באקו אנרג'י ויועץ לבנק העולמי בנושא משק האנרגיה, מזהיר מפני הסכנות הצפויות, הטלטלות והמגמות העתידיות שמדינת ישראל צפויה לעבור בשנים הבאות בתחום משק הגז הטבעי, משק החשמל ותחבורה נקייה. זאת, לקראת ועידת אנרגיה ועסקים שתפתח בעוד שבוע (מתקיימת ב-28-29 באוקטובר).

מור אומר כי "התלות בספק גז ייחודי בשנים הקרובות מהווה איום אסטרטגי לביטחון הלאומי. כשל באספקת הגז משדה הגז 'תמר' מסיבות פוליטיות, טכניות, פגעי טבע או פיגועים חבלניים בשנים הקרובות, עלול להביא להפסקות חשמל ממושכות, שהמשק לא יוכל לעמוד בהן."

"ממשלת ישראל חייבת לקחת על עצמה ולהקים את תשתית ההולכה והטיפול בגז לכניסה הצפונית מהשדות 'לוויתן' ו'תמר', וזאת מבלי להמתין לגיבוש פרויקט גז טבעי נוזלי, אם יצא לפועל בישראל. "

"בנוסף", אומר מור, "קיימת חשיבות לאומית להבטחת ייבוא של גז טבעי נוזלי LNG לאורך זמן, וזאת ע"מ להבטיח אספקה רצופה של גז במקרי חירום. הפתרון של המצוף, הממוקם 10 ק"מ מחופי חדרה, שדרכו יסופק גז טבעי ממיכליות שיפרקו את מטענן מול חופי קפריסין, לא מספק. המדינה צריכה לצאת למכרז BOT ארוך טווח, שיאפשר עגינה של מיכלית מגזזת ב- 20 השנה הקרובות. אם יש צורך, המדינה יכולה לחכור שתי מכליות. האחת מגזזת, שתעגון דרך קבע מול חופי חדרה, והשנייה שתוביל LNG משווקים בעולם".

"העלות החד פעמית של הבטחת אספקת הגז, אותה ניתן לפרוס על פני 20 שנה, בצורה שכזו שקולה לעלות אספקה של כשליש מצריכת הגז השנתית במשק בלבד".

על מצבו העגום של משק החשמל בארץ אומר מור כי "המדינה היא הגורם העיקרי שגרם להיווצרות החוב האדיר של חברת חשמל, שעומד היום על סך של 70 מיליארד שקל, בכך שהיא מחד הטילה על החברה להשקיע מיליארדי שקלים בשנה בהקמת תחנות כוח ורשת הולכה וחלוקה, אך מאידך לא הזרימה הון בעלים לחברה, ולא דאגה להעלות את תעריפי החשמל, שהיו עד לאחרונה, מתעריפי החשמל הנמוכים בעולם המערבי."

"את ההעלאה התעריפית, ניתן לבצע באמצעות הורדה חלקית בתעריף החשמל הצפויה בשנת 2015 ואילך, עם הגדלת השימוש בגז הטבעי הזול. הממשלה לא יכולה להמשיך לעצום עיניים ולהתנער מהמשבר הפיננסי של חברת החשמל, אותו היא יצרה".

"ניתן להקטין למינימום את השימוש בנפט בתחבורה"

בנוגע לשוק התחבורה אומר מור כי "תגליות הגז הגדולות יכולות לאפשר לישראל להקטין למינימום את השימוש בנפט בתחבורה עד שנת 2030. עיקר צי הרכב יוכל לנוע באמצעות גז טבעי בשלוש טכנולוגיות עיקריות: רכב חשמלי - הטענת מצברי רכב בחשמל שכ- 70% ממנו ייוצרו בגז טבעי. כלי רכב ממונעים בגז טבעי דחוס - CNG ייצור מתנול - דלק דמוי בנזין מהגז הטבעי מתאן, והנעת כלי הרכב בטכנולוגיה המוכרת של מנוע בעירה פנימי (רכבי בנזין וסולר)."

לסיום אומר מור כי "באפשרותנו להדגים לעולם כי ניתן להקטין ולצמצם את התלות בנפט, ובכך את חשיבותם האסטרטגית העולה של מדינות המפרץ מחד, והקטנת תלותה של ישראל בנפט מאידך".