"חלון ההנפקות ביורונקסט פתוח לחברות ביומד ישראליות"

ורוניק לורנט-לסון מבית ההשקעות Aelios Finance: "שווי השוק שחברות הביומד מקבלות נמוך מבעבר, אך גבוה פי 2 ממה שייתנו היום הקרנות"

הקושי בגיוס הון לחברות ביומד צעירות בבורסה בת"א, בנאסד"ק או מקרנות הון סיכון, מוביל את החברות הישראליות לחפש פתרונות יצירתיים להשקעה. אירופה, שבעבר נחשבה למקור מימון זניח עבורן לעומת ארה"ב, תופסת היום מקום מרכזי יותר, ושיתופי פעולה עם חברות אירופיות, מימון ממיזמים ממשלתיים ופרטיים וכניסה לשוק האירופאי לפני האמריקני - כבר הפכו לנפוצים. עם זאת, בבורסת היורונקסט האירופית שנהנית היום ממטריית המותג החזקה של ה-NYSE בארה"ב, נמצאות מעט מאוד חברות ביומד ישראליות.

ורוניק לורנט-לסון, בעבר בכירה ביורונקסט וכיום סמנכ"לית ואחראית על פעילות ההנפקות בבית ההשקעות הצרפתי Aelios Finance, טוענת כי החברות הישראליות מפספסות הזדמנות. בכנס ג'רני של "ארנסט אנד יאנג" ו"גלובס" שייערך ביום חמישי , תנסה לורנט-לסון למשוך ישראלים לבורסה הזו. Aelios ובנק ההשקעות הישראלי רוסאריו קפיטל, שותפים יחדיו ברשת המיזוגים והרכישות העולמית M&A אינטרנשיונל. במסגרת ביקורה, תיפגש לורנט-לסון עם חברות בתחום הביומד וההיי-טק שאותרו ע"י רוסאריו קפיטל וסומנו כמתאימות להנפקה.

מוכנות לקחת סיכון

25 חברות ביו-טק ו-22 חברות מכשור רפואי נסחרות ביורונקסט בפריז, ולהן שווי שוק של בין חצי מיליון אירו ל-15.5 מיליארד. מחזור המסחר בתחום מגיע ל-68 מיליון אירו ביום. "חלון ההנפקות פתוח בבורסת היורונקסט ומחפשים שם גם חברות קטנות ובינוניות", אומרת לורנט-לסון. לורנט-לסון מודה כי "שווי השוק שמקבלות חברות המכשור הרפואי המנפיקות אמנם נמוך מבעבר", אך מוסיפה ש"הוא עדיין גבוה בערך פי 2 ממה שייתנו היום קרנות הון סיכון או משקיעים פרטיים".

- איך נוצר פתאום חלון הנפקות לביומד באירופה עמוסת הקשיים?

"בימים החריפים של המשבר המשקיעים חיכו עם המזומן. כעת הוא מתחיל להשתחרר והראשונות לקחת אותו הן חברות הביומד. הן הראשונות שנגמר להן הכסף ולכן הן מוכנות לקחת את הסיכון ולנסות את השוק".

- מה מחפשים המשקיעים?

"יש תיאבון לחברות עם מכירות, אבל גם לחברות בלי מכירות בתנאי שיש להן אופק של 3-4 שנים עד הגעה למוצר מוצלח והסכמי שיתוף פעולה. ההסכמים מעידים על כך שהתעשייה תומכת בהן, והם מבדלים בין החברות. ביורונסקט, יותר מבבורסות אחרות, הבורסה דורשת והמשקיעים מצפים להסבר מפורט לייעוד של הכסף. אם אתה לא יודע להסביר אילו מהלכים יוצרי ערך תעשה עם הכסף שגייסת - אז בשביל מה באת להנפקה?", היא מוסיפה.

בשל המיעוט היחסי של החברות לעומת ארה"ב, לא התפתחה באירופה דינמיקה של פיזור סיכונים בביומד, אלא המשקיעים בוחרים, בדומה לישראל, כמה חברות. לדברי ליאור פייס, משנה למנכ"ל רוסאריו קפיטל, תהליך ההנפקה ביורונקסט של חברת ביומד ישראלית צפוי לקחת כ-6 חודשים.

- האם ישנם אנליסטים מומחים רבים לחברות ביומד ביורונקסט? בעבר דובר על כך שחסרונם בבורסה בת"א מונע מהתחום להתפתח.

"חסר אנליזה לחברות קטנות בכלל, ולחברות הביומד בפרט. הערכת חברות ביומד מבוססת על היוון של תזרים מזומנים עתידי משוכלל בהסתברות להצלחה, וכן על השוואה לחברות אחרות. אבל החברות הללו אינן באמת ברות השוואה, ולכן מה שאנליסט ביומד יבדוק בעיקר הוא האם החברה עמדה ביעדים שהציבה לעצמה, ומה תחושתו לגבי ההנהלה שלה. רק אם אני מרגישה שההנהלה אמינה - אתחיל להעריך את החברה במודלים המקובלים", אומרת לורנט-לסון.