מקורבים לאייפקס: "אין עיסקה למכירת דיון מדיקל לסיסמקס"

זאת בניגוד לפרסומים מהבוקר ■ דיון מדיקל מפתחת מוצר לשיפור תוצאות הניתוחים של חולות סרטן השד

חברת דיון מדיקל אינה מנהלת מו"מ למכירתה לחברת סיסמקס היפנית ואין מגעים לעיסקה כזו", כך מסרו היום (ג') מקורבים לקרן אייפקס, בעלת המניות הגדולה בחברה, זאת בניגוד לפרסומים בעיתונות היום.

דיון דווקא נמצאת במצב מתאים למכירה: החברה העוסקת בתחום הטיפול בסרטן השד, ממתינה לאישור FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית) לשיווק המוצר שלה בארה"ב, זאת לאחר שביוני קבעה הוועדה המייעצת של הרשות ברוב של 10 ל-1 כי כדאי לאשר את המוצר.

אם אכן תקבל את האישור, צריכה דיון לבחון את המשך דרכה: הפצה עצמאית של המוצר שלה, הסכם הפצה בלעדי עם חברת מכשור רפואי גדולה וגם אפשרות של מכירת החברה. סיסמקס היפנית, העוסקת בעיקר בתחום בדיקות הדם והאבחון המולקולרי, היא לאו דווקא החברה המתאימה לרכישה.

דיון פיתחה מכשיר רפואי שאמור לשפר את סיכויי ההצלחה של ניתוחי כריתת גידול בשד. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על כך שבאמצעות קרינת RF ניתן לבחון האם שולי הגידול סרטניים או בריאים, וכך לדעת האם כל הגידול הוסר. אם נותרה מעט רקמה סרטנית בתוך השד, היא עלולה להתפתח לגידול נוסף או לשלוח גרורות. היום, לאחר הניתוח, נהוג לקחת את הגידול ולבחון אותו במעבדה פתולוגית, ואם נמצא ששוליו סרטניים - המטופלת נקראת לניתוח חוזר. כ-20% מחולות סרטן השד, נציין, עוברות ניתוח שני. בשיטה של דיון, הבדיקה נעשית בזמן אמת וכך ניתן לחסוך את מרבית הניתוחים החוזרים - זה הבטחתה של החברה.

דרכה של דיון לקבלת האישור לשיווק המוצר בארה"ב לא הייתה קצרה. החברה ביצעה ניסוי ב-600 חולות, ורק לאחר מכן הגישה ל-FDA את הבקשה לשיווק. עם זאת, המוצר כבר נמכר באירופה ולאחרונה ביצעה החברה עיסקה עם בית חולים גרמני מוביל להטמעת המוצרים שלה שם. כמו כן, המוצר של דיון יכול להיות רלוונטי לטיפול בסוגי סרטן נוספים, והחברה החלה לקדם אותו גם לטיפול בסרטן הפרוסטטה.

דיון הוקמה בשנת 2001 בחממת משגב על ידי דן השמשוני, דוקטור לפיזיקה ובעבר המדען הראשי של חברת X-technologies שנמכרה לגיידנט ב-60 מיליון דולר. היא מנוהלת על ידי גיל רוזן. בחברה הושקעו עד היום כ-30 מיליון דולר. מלבד אייפקס, בעלי המניות בחברה כוללים את קבוצת meditech advisors, משפחת רייך וזאב מוזס.