בשורה לתעשיית התרופות בישראל: נחתם הסכם עם אירופה

הפרלמנט האירופי אישר ברוב קולות את הסכם ACAA עם ישראל ■ הסכם ה- ACAA יאפשר הכרה הדדית בבדיקות תקן (GMP) לתהליך ייצור התרופות ועשוי להוזיל את משמעותית את ייצוא התרופות

הישג דיפלומטי אדיר לישראל: הפרלמנט האירופי אישר היום (ג') ברוב קולות את הסכם ACAA (Agreement on Conformity Assessment and Acceptance of Industrial Products), הסכם שנחתם במאי 2010, אך הפרלמנט האירופי תוקע את ישומו באמצעות מניעת האשרור שלו זה שנתיים, בעיקר מטעמים פוליטיים.

"חברי הפרלמנט רואים באשרור ההסכם פרס לישראל והם אינם מעוניינים לתת אותו" הסביר לפני כמה חודשים ל"גלובס" פקיד בכיר בבריסל המעורב בתהליך. בכך מגיעו לקיצו אחד מהתהליכים הקשים ביותר של ישראל בפרלמנט, שסביבו התנהל, מאחורי קלעים, מאבק קשה ועיקש בין דיפלומטים ישראלים ולוביסטים למען ישראל מול ארגונים פרו-פלשתינאים ואנטי-ישראלים.

הסכם ה- ACAA לתעשיית התרופות יאפשר הכרה הדדית בבדיקות Good Manufacturing Practice (GMP), תקן לתהליך ייצור התרופות, שעורכות הרשויות המוסמכות באירופה ובארץ (משרד הבריאות) בקרב יצרני תרופות.

ההסכם צפוי להסיר מכשולים לסחר ויוזיל משמעותית את ייצוא התרופות שכן הוא צפוי לפטור את יצואני התרופות הישראלים מביצוע בדיקות מעבדה נוספות על אדמת אירופה וכן יאפשר למשרד הבריאות הישראלי לבצע את הביקורות התקופתיות על תהליך ייצור התרופות ולהעניק את האישורים. בכך, ישראל נהפכת למדינה הראשונה בעולם שאיננה חברה באיחוד ואיננה מיועדת להיות חברה, שחותמת על הסכם שכזה עם האיחוד.

משמעות ההסכם בחיסכון של מאות מיליונים יורו עבור תעשיית התרופות הישראלית, תחום הסחר העיקרי בין שני הצדדים, כמו כן, תקדים חשוב לחתימת הסכמי ACAA בסקטורים אחרים.

"הפרלמנט הוא גוף פוליטי גרידא ולא כל שיקוליו הם שיקולי סחר או כלכלה. לכן, הקשר שלנו עם הפרלמנט וחברי הפרלמנט הוא קריטי וחייבים לטפח אותו" אמרה ל"גלובס" אתי לוי, מנהלת תחום הסכמי סחר בילטראליים ואחראית על יחסים עם האיחוד האירופי במשרד התמ''ת, בראיון מיוחד שנערך איתה בינואר 2011, לרגל הגעתם של 500 חברי פרלמנט לישראל באותה תקופה.

על מנת לתקוע את יישום ההסכם, דורשים חברי הפרלמנט כי ההסכם לא יחול על מעבדות שממוקמות בשטחים וייתן העדפה למעבדות שנמצאות בשטחי הרשות הפלסטינאית. הפקידים בבריסל הסבירו כי הדבר הינו בלתי אפשרי בעליל הן מבחינה חוקית והן מבחינה פוליטית. לפי ההסכם שכבר נחתם, נכתב מפורשות כי הוא אינו קשור לתקנות מקור, לכן שינוי כזה מצריך כתיבת כל ההסכם מחדש. "מבחינה פוליטית, אנו מבינים כי נתניהו או ליברמן אינם יכולים להסכים לדבר כזה" אמר אחד מהפקידים.

עם זאת, הפקידים המעורבים בתהליך עוד מסרו ל"גלובס" כי ישנן כמה סיבות נוספות, מעבר לפוליטיות, מדוע הפרלמנט מעכב את האשרור, לרבות ה"תחרות מוסדית" שנוצרה עם כניסה לתוקף של אמנת ליסבון, המעניקה סמכויות חדשות ורחבות לפרלמנט. "הפרלמנט וחבריו עושים הרבה שרירים על מנת להסביר לנציבות שהמציאות השתנתה ויש להם מה להגיד על כל נושא. זו הסיבה שהם תקעו לנו ACAA עם מרוקו ועם קולומביה, ולאחרונה אף הפילו סופית ACAA עם אחת ממדינות הבלקן עקב חשש מהעסקת ילדים בתחום".