הפערים בין גברים לנשים: ישראל הידרדרה למקום 56

דוח הפורום הכלכלי העולמי: התקדמות מועטה בלבד בסגירת הפערים ב-2012 ■ ישראל ירדה ב-21 מקומות מאז הגיעה למקום ה-35 בדירוג הראשון

מעט מאוד התקדמות הושגה בסגירת הפערים הכלכליים בין המינים בעולם בשנת 2012 - זאת גולת הכותרת של הדוח השביעי על פערי המינים של הפורום הכלכלי העולמי (WEF). הפורום מדרג את יכולת המדינות לסגור פערים ב-4 תחומים עיקריים: גישה למערכת הבריאות, גישה לחינוך, השתתפות פוליטית (השתתפות במנגנון קבלת החלטות) ושוויון כלכלי בין המינים (רמות שכר, השתתפות בשוק העבודה ומשקל הנשים בתפקידים בכירים).

גם השנה המדינות הסקנדינביות מככבות בראש הדירוג, שאותו פותחות איסלנד, פינלנד ונורבגיה. את הרשימה סוגרות המדינות סוריה, צ'אד, פקיסטן ובנין, שבהן נותרו פערים גדולים ביותר בעיקר בתחום הגישה לחינוך ולבריאות. סעודיה היא המדינה הערבית המדורגת במקום הגבוה ביותר ברשימה - המקום ה-107 מתוך 135 מדינות המשתתפות.

שליש מהמדינות רשמו שיפור

הדוח מצביע על סגירת פערים משמעותית בתחום הגישה לשירותי בריאות ולחינוך ברוב המדינות בעולם (סגירת פערים של יותר מ-93%). מנגד, בתחום ההשתתפות הפוליטית הושגה התקדמות קטנה מאוד, כשרק 20% מהפערים בתחום נסגרו.

בתחום השוויון הכלכלי נרשם המצב הקשה ביותר: רק 9 מדינות סגרו יותר מ-10% מהפערים בשבע השנים האחרונות, כאשר 75 מדינות שיפרו את המצב בפחות מ-5% באותה תקופה.

עם זאת, כלכלני ה-WEF מצאו מתאם גבוה בין מדינות שהצליחו לסגור את הפער המגדרי בתחום הכלכלי לבין המדינות הכי תחרותיות בעולם. בשליש מהמדינות בעולם נרשם שיפור בתחום השוויון הכלכלי, לרבות ב-4 הכלכלות הגדולות בעולם: ארה''ב, סין, יפן וגרמניה.

ישראל: מגמת הירידה נמשכת

ישראל ממוקמת השנה במקום ה-56, כאשר לפני 3 שנים בלבד, ב-2009, דורגה במקום ה-45, וב-2006, השנה הראשונה שבה נערך הדירוג, כבשה את המקום ה-35. מדובר בירידה של 21 מקומות בתוך שבע שנים.

עם זאת, הנפילה של ישראל בדירוג עלולה להטעות. "ישראל איבדה מקומות, למרות שהיא ממשיכה להשתפר ובגלל השיפור היחסי של מדינות אחרות", נכתב בדוח. כמו כן, גם השנה ישראל נמצאת ברשימת המדינות שבהן שיעור ההשתתפות בהשכלה הגבוהה בקרב נשים גבוה מזה של גברים. עוד נכתב כי ציוניה של ישראל במדדים על שוויון כלכלי והשתתפות פוליטית הם עדיין מעל הממוצע העולמי, והיא דורגה בתחום השוויון הכלכלי לפני מדינות כמו צרפת וספרד.

פערים בין המינים
 פערים בין המינים