ארליסנס דואגת שלא תתדרדרו

החברה שמפתחת מוצר לניטור מצבם של מאושפזים בבתי חולים מקווה להגיע תוך ארבע שנים למכירות של 100 מיליון דולר

ארליסנס, שעוסקת בהצלת חולים על-ידי גילוי וניטור מידע, ניצלה בעצמה הודות לניתוח מוקדם של הנתונים. החברה הוקמה במקור על מנת לבצע איתור מוקדם של התקפים בקרב חולי אסטמה, בעת שנתם בבית. בהמשך הדרך הבינה החברה שהשוק אינו בשל ושינתה את המיקוד שלה לתחום של ניטור התדרדרות חולים במחלקות פנימיות בבית החולים.

"לשמחתנו עשינו 'ארלי סנסינג' גם לטעויות שלנו, ושינינו כיוון כשעוד היה אפשר לעשות זאת", אומר מנכ"ל החברה, אבנר הלפרין, "כך הצלחנו להימנע מגורלן של חלק מהחברות שצמחו במקביל אלינו וגילו את החסמים בשוק שלהן רק בשלב ההשקה".

ארליסנס ממוצבת כיום כחברה חלוצה בשוק שנמצא בחיתוליו אולם עשוי לגלגל מחזור של כ-5 מיליארד דולר ואולי יותר. מוצרי החברה מותקנים באלפי מיטות בארה"ב, היא צומחת במאות אחוזים בכל שנה ורושמת לפי הערכות שונות מכירות של מיליוני דולרים בשנה.

היזם הראשון של ארליסנס, ד"ר דני לנגה, התפרסם השנה בזכות אקזיט קטן בחברה אחרת שהקים - אידזיה שנמכרה לאינטל תמורת כמה מיליוני דולרים. לנגה הקים את ארליסנס כאשר התמודד עם מחלת האסטמה של קטין, בן משפחה.

ילדים שחולים באסטמה נמצאים בסיכון גבוה כאשר הם סובלים מהתקפים בשנתם והרופאים המליצו להוריו של הילד לשהות ליד מיטתו ולהאזין לנשימתו במהלך הלילה, כדי לזהות שינויים שמנבאים התקף. לנגה, מומחה לעיבוד אותות, החליט למצוא פתרון שיספק נתונים מדויקים ויאפשר לכולם ללכת לישון.

אל לנגה הצטרפו היזם הסדרתי יוסי גרוס וד"ר גיא שנער, לשעבר בכיר ב-X Technologies. הם גייסו כמנכ"ל את הלפרין, לשעבר סגן נשיא לשיווק ברדקום. החברה הוקמה ב-2004 בהשקעה של כמיליון דולר, רוב הסכום הגיע מקרן אתגר והיתרה ממשקיעים פרטיים. יוסי ויניצקי מקרן אתגר משמש עד היום כיו"ר החברה.

ארליסנס פיתחה משטח דקיק שמונח מתחת למזרן של החולה. סדרת חיישנים על המשטח מגיבה לתנועותיו של הנבדק ובאמצעות אלגוריתמים היא יכולה ללמוד מהתנועות הללו את קצב הנשימה של החולה, לצד פרמטרים נוספים.

פוטנציאל אדיר

מצבם של מאושפזים עלול להתדרדר, באופן פתאומי, בשל מגוון סיבות וארליסנס יודעת להתריע על רבות מהבעיות הללו. המערכת שלה מאבחנת לא רק קצב נשימה, אלא גם קצב לב וכן ירידה מדאיגה בתנועתיות של החולה.

בעוד חולים שמאושפזים במחלקות טיפול נמרץ מנוטרים כיום כל הזמן, באמצעות מכשירים יקרים שמחוברים אליהם, הרי שחולים במחלקות רגילות אינם מנוטרים כלל. פעם בכמה שעות, במקרה הטוב, ניגשת אליהם אחות שדורשת בשלומם.

"ישנם מחקרים שמראים שהיום יותר מסוכן ללקות באירוע לב בעת אשפוז במחלקה כירורגית, מאשר ברחוב", אומר הלפרין, "בבית החולים, אף אחד לא רואה אותך. בעיקר בארה"ב, שם רבים מן החולים מאושפזים - לנוחיותם - בחדרים פרטיים, והמשפחות אינן נוהגות לשבת לידם יומם ולילה".

רשויות הבריאות בארה"ב, חברות הביטוח ובתי החולים בעצמם לא אדישים למחקרים הללו. בשנים האחרונות השתנתה שיטת התגמול לבתי החולים, וכיום אם חולה מתדרדר בזמן שהוא מאושפז, בית החולים סופג את העלות של הטיפול בהתדרדרות, ואינו יכול לגבות על כך תשלום נוסף מן הביטוח.

במקביל, הממשל האמריקני מתמרץ את בתי החולים לאסוף על החולים מידע רב ככל הניתן. "מחקרים מראים שאם מתערבים מוקדם יותר בהתדרדרויות שמתרחשות בבית החולים, ניתן לחסוך כ-40% מהעלויות של ההתדרדרויות ו-70% ממקרי המוות", אומר הלפרין, "יש כאן פוטנציאל אדיר לשיפור הטיפול".

פוטנציאל הוא עניין אחד ותקציב הוא עניין אחר. מערכות הבריאות לא יכולות להרשות לעצמן לחבר חולה במחלקה רגילה למערכות הניטור שמקובלות במחלקות הטיפול הנמרץ. לכן, מערכת כמו זו של ארליסנס, שהיא זולה יחסית לניטור בטיפול נמרץ, ושכלל אינה נוגעת בפציינט - יכולה לפתור את הבעיה.

הלפרין: "עם התפתחות השוק של ניטור מחוץ לטיפול נמרץ, אנחנו שומעים יותר על כניסתם של מתחרים נוספים, אולם רובם מציעים טכנולוגיות שדורשות מגע עם המטופל".

ביוני השנה גייסה ארליסנס לדירקטוריון שלה את פיטר סודרברג, ששימש בעבר כמנכ"ל חברת היל רום, החברה המובילה בארה"ב למיטות בתי חולים חכמות ומערכות ניטור נלוות. סודרברג גם השקיע מהונו האישי בחברה. כאשר סודרברג הצטרף לחברה אמר הלפרין שארליסנס מקווה להגיע למכירות של 100 מיליון דולר תוך ארבע שנים.

"יחסים עם המושל"

הדרך אל היעד הזה עוברת דרך שורה ארוכה של ניסויים קליניים שאמורים להוכיח את היעילות של המכשיר וגם את התועלת הכלכלית שלו לבית החולים. "חשוב כל הזמן לטפל בקליניקה וגם בכלכלה", אומר הלפרין, "אנחנו נעזרים בתחום הזה, בין היתר, בחברת Boston Medtech Advisors, שמכירה היטב את הממשק בין קליניקה וכלכלה".

במסגרת ההתרחבות בארה"ב הקימה ארליסנס סניף בבוסטון, ויצרה קשרים טובים עם מושל מדינת מסצ'וסטס. "המושל הגיע לאירוע ההתקנה של המוצר שלנו בבית חולים במדינה, והצטלם עם המוצר", מספר הלפרין, "יחסי הציבור האלה חשובים לחברה קטנה מישראל שרוצה להציג פנים של חברה גדולה בארה"ב".

- מה לדעתך הגורם העיקרי להצלחה?

"יש לנו משקיעים יוצאי דופן. מעבר לכך, אנחנו מאמינים בבניית צוות הטרוגני, שלא תמיד יסכים אחד עם השני אבל תמיד יהיה מאוד ממוקד במטרה אחת - להביא לשוק מוצר מציל חיים. יש לנו בחברה ישראלים ואמריקנים, יהודים וערבים, יותר נשים מגברים וטווח גילאים של עד 70. זה חלק מהפילוסופיה שלנו".