עקב ההוריקן: אל-על מבטלת טיסות לניו-יורק הלילה-ומחר

(עדכון) - "סנדי" עושה את דרכה לארצות-הברית ■ אל-על מבטלת את טיסות הלילה לניו-יורק, כמו גם טיסת הבוקר מחר וכן טיסות החזרה מחר מניו-יורק לתל-אביב ■ החזאים מעריכים כי "סנדי עשויה להיות סופה בסדר גודל היסטורי"

עקב סופת ההוריקן "סנדי" המתקרבת לצפון אמריקה, אל על מבטלת את טיסות הלילה לניו יורק (001, 027) כמו גם טיסת הבוקר מחר (007), וכן טיסות החזרה מחר מניו יורק לתל אביב.

סופה במימדים היסטוריים - כך מכנים חזאים בארצות הברית את ההוריקן "סנדי" שצפוי להכות בחוף המזרחי של המדינה הלילה. עד כה נהרגו באזור הקריביים לפחות 41 בני אדם במעבר הסופה.

"סנדי" צפויה להכות בחופי מדינת דלאוור בארצות הברית ככל הנראה במהלך הלילה (שעון ישראל), שם היא צפויה לפגוש שתי מערכות חורפיות ולהפוך לסופת כלאיים מפלצתית, בעלת מאפיינים טרופיים וחורפיים כאחד. ההערכה היא כי הסופה עשויה להביא ליותר מ-300 מ"מ של גשם ובמספר מדינות אף שלג בגובה של כחצי מטר.

לקראת הסופה הורה מושל מדינת ניו-ג'רזי על פינוי כפוי של אזורים הקרובים לחוף.

צבא ארצות הברית נערך לתת מענה הולם לאזרחי 12 מדינות בחוף הצפון-מזרחי, המאוכלס בצפיפות. הפנטגון הודיע כי העמיד בכוננות לא פחות מ-61 אלף אנשי המשמר הלאומי שיסייעו ככל שיידרשו. כמו כן הורה מפקד הצי האמריקני ל-26 ספינות, בהן המשחתת הארי טרומן, לעזוב את הנמל ולהרחיק לעומק הים על מנת לחמוק מהסופה.

צפי להפסקות חשמל נרחבות

אנשי ממשל במדינה לא חסכו במילים וקראו לציבור להתכונן למספר ימים ללא חשמל. גם חברות התעופה הודיעו על צפי לביטולי טיסות נרחבים. "ראו הוזהרתם", אמר מושל מדינת קונטיקט דאנל מאלוי. "צאו מנקודת הנחה שתהיו במרכזן של הצפות ענק, בסדר גודל שאולי לא נתקלתם בו באף אחת מהסופות הגדולות שחוויתם ב-30 השנים האחרונות".

מומחים אומרים כי הסופה "סנדי" תהיה נרחבת וחזקה יותר מ"איירין", שהכתה בחוץ המזרחי של ארה"ב בשנה שעברה וגרמה לנזקים בשווי כ-16 מיליארד דולר. "הצפי הוא לסופה גדולה מאוד מאוד", אמר לואיס אוצ'ליני, יו"ר מנהל האוקיינוסים והאטמוספרה.

"זה עומד להיות אירוע ממושך", הזהיר חזאי במרכז חיזוי ההוריקנים במיאמי. "מדובר ביומיים-שלושה במהלכם יושפעו אנשים רבים. אנו מדברים על רוחות עזות, הפסקות חשמל נרחבות, גשם כבד והצפות באזור החוף ובתוך היבשה".

"סופה בסדר גודל היסטורי"

גם בעיר ניו יורק מתכוננים לבואה של סנדי. לאחר שהסופה איירין נעצרה במרחק של 20 ס"מ לפני הצפת מערכת הרכבת התחתית, בעיר מתכוננים לאפשרות שייאלצו להשבית את כל התחבורה הציבורית.

"סנדי עשויה להיות סופה בסדר גודל היסטורי", הזהיר חזאי נוסף במדינה. לדבריו, הסופה עשויה להיות אף חזקה יותר מהסופה שמחזיקה בשיא בחוף המזרחי - הוריקן שהלם בניו אינגלנד ב-1938 והביא למותם של כ-800 בני אדם.

עשרה ימים בלבד לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית וגם המועמדים נאלצים לשנות את התוכניות בעקבות הסופה. המערכת הקיצונית צפויה לחלוף במספר מדינות מפתח, שם מרכזים אובמה ורומני את מאמציהם. רומני וסגן הנשיא ביידן כבר הודיעו על ביטול של כנסי בחירות בחופי מדינת וירג'יניה בתחילת השבוע.