דיווח: נובל אנרג'י וקבוצת דלק יקבלו 25% מהרווח בקפריסין

שיעור המיסוי ונוסח ההסכם הסופי נשמרים בחשאיות משום שהם עשויים להשתנות מהסכם להסכם, בעוד שבישראל השיעור קבוע בחוק

נובל אנרג'י וקבוצת דלק יהיו זכאיות ל-25% בלבד מהרווחים שיפיקו מהגז בבלוק 12 בקפריסין, כך עולה ממידע שפורסם בסוף השבוע בכלי תקשורת בקפריסין. המשמעות היא כי חלק המדינה בהסכם של קפריסין עם נובל עומד על 75% לעומת 52 עד 62 אחוז בלבד בישראל, לאחר חוק ששינסקי.

קפריסין אינה מפרסמת נתונים על שיעור המס שהיא גובה משום שהוא נקבע לכל בעל רישיון בנפרד, בתום מו"מ מסחרי בינו לבין המדינה, במסגרת משטר של הסכמי חלוקת הפקה (PSC). יצויין כי האחראי על ענייני הנפט והגז בקפריסין סולון קאסיניס אמר בעבר בוועידת ישראל לעסקים כי המס בקפריסין גבוה מבישראל.

שיעור המיסוי ונוסח ההסכם הסופי נשמרים בחשאיות משום שהם עשויים להשתנות מהסכם להסכם, בעוד שבישראל השיעור קבוע בחוק. משום כך, עשוי שיעור המס שישולם בפועל להיות נמוך בהרבה מהנתון הרשמי - זאת אם ההסכם משאיר בידי היזם מרווח גדול לתיכנוני מס יצירתיים. בפרסום נאמר כי המס יוטל לאחר שהיזם יחזיר את הוצאותיו בגין פעילות החיפושים, ההפקה וההולכה של הגז הטבעי.

על-פי דיווח בכלי תקשורת קפריסאי מהימן, נתנה ממשלת קפריסין רק בשבוע שעבר את אישורה הסופי לעסקה להעברת 30% מהזכויות בבלוק 12 מנובל אנרג'י לידי שותפויות אבנר ודלק קידוחים, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה. לאישור קדמה התלבטות קשה לאחר שהגוף המקצועי המייעץ לשר המסחר המליץ כי הזכויות יועברו לידי ממשלת קפריסין. על-פי הדיווח, ההמלצה נדחתה בסופו של דבר לאור רגישות היחסים עם נובל אנרג'י שאמורה למלא תפקיד מרכזי במיזם ייצוא הגז מקפריסין וכן לאור חשש מתגובת ישראל.

חשיבות העברת הזכויות בבלוק 12 קיבלה חיזוק בשבוע שעבר בעקבות דברי בכיר בנובל שאמר כי בשטח הבלוק יש פוטנציאל גדול לתגליות מעבר למאגר אפרודיטה שהתגלה בתחילת השנה, המכיל ככל הנראה כ-7 טריליון רגל מעוקבת (TCF) גז טבעי.

נובל מחזיקה ב-100% מהזכויות בבלוק 12 מאז זכתה בסבב הראשון של חלוקת הרשיונות בקפריסין ב-2008. לצורך אישור העסקה נזקקה קבוצת דלק לשנות את הדין הישראלי ושכנעה את רשות ניירות הערך להתיר לשותפויות חיפושי נפט וגז ישראליות להרחיב את פעילותן גם לקפריסין. לאחר שישונה ההסכם בין ממשלת קפריסין לנובל אנרג'י יחזיקו השותפויות אבנר ודלק קידוחים יחזיקו בזכויות בבלוק 12 בחלקים שווים (15%) ונובל תמשיך להחזיק ב-70% מהזכויות.

כידוע, בעקבות חקיקת חוק ששינסקי הועלה חלק המדינה ברווחיהם של מפיקי הגז ל-52% עד 62%, כשהשיעור הנמוך יותר מתייחס למאגר "תמר" שלגביו נקבעו הוראות ביניים מקילות. יחד עם זאת, לא ברור כיצד מחשבת קפריסין את הרווח שממנו נגבה המס ומהו מרחב התמרון של המפיקים להכרה בהוצאות לצורך מס.