ההאטה בכלכלת הענק: האם סין כבר נגעה בשפל שלה?

כיצד ניתן להסביר את נתוני ההאטה המגיעים מסין? ■ בית ההשקעות טנדם קפיטל מעריך כיצד החמרה של המצב במדינה תשפיע על הכלכלה העולמית ועל כדאיות ההשקעה בסין עצמה

אין זה סוד כי לבעיות שמכבידות על הכלכלה הגלובלית, תורמת סין משקל לא קטן. כידוע, גם הכלכלה השנייה בגודלה סובלת מהאטה חדה שמתקדמת מהר מהצפוי, ומעלה את התהיה האם הענקית האסיאתית בדרך למיתון. בבית ההשקעות טנדם קפיטל בדקו מה הסיכוי שההאטה בסין אכן תתגלה כמיתון, מה תהיינה ההשלכות על העולם, וכיצד הדבר משפיע על אטרקטיביות ההשקעה במדינה.

במהלך השנה האחרונה, נזכיר, הפתיעה כלכלת סין את האנליסטים כשרשמה האטה חדה מהצפוי. למעשה, בזמן שהנתונים הצביעו על התכווצות הייצור התעשייתי, החלו לזרום אזהרות רווח ודיווחים על ירידה ברווחי החברות.

לדברי ארז ברית, מנכ"ל טנדם, "ההתפתחויות בסין הובילו את המשקיעים לתהות, איך קורה שכלכלה שצומחת בשיעור של 7.6% לשנה, אינה מייצרת מספיק ביקושים בכדי לתמוך בייצור המקומי; וכיצד ייתכן ששוק המניות הסיני נמצא ברמה הנמוכה ביותר מאז המשבר הגלובלי של 2008, בעוד שבארה"ב, שרושמת צמיחה זעומה של 1.5% בחישוב שנתי, מדדי הבורסה קרובים לשיאם". בבית ההשקעות סבורים שהתשובה פשוטה: השקעת יתר וחוסר יעילות ההשקעה.

לדברי יוליה ויימן, אנליסטית מקרו לשווקים גלובליים, ההשקעה הקבועה בסין מהווה קרוב ל-50% מהתמ"ג - כלומר, חלק הארי של הצמיחה הוא תוצאה ישירה של גידול מתמיד בהוצאה על בניית בתים, כבישים ושדות תעופה.

"הביטוי לבעייתיות האסטרטגית של המודל הסיני, הוא החזר נמוך על השקעה, ונראה שהרשויות בסין לא יודעות להתמודד עמה. כך, לדוגמה, מרבית שדות התעופה הסיניים מפסידים כסף - ובכל זאת סין בונה עוד ועוד שדות", מסביר ברית, שמאמין כי ההשלכות של אותה 'השקעה בלי חשבון' מתחילה לבוא לידי ביטוי היום.

בבית ההשקעות מעריכים, כי כ-5% מתוך 9.2% צמיחה של הכלכלה הסינית בשנת 2011 מקורם בגידול בהשקעה. במילים אחרות, לדעתם, אם סין הייתה בונה השנה בדיוק את אותו המספר של בתים, מפעלים, שדות תעופה, גשרים וכבישים כמו בשנה שחלפה, הדבר היה מפחית כ-5% מסך שיעור הצמיחה השנתי של 2012.

נראה שגם במגזר הפרטי התמונה אינה ורודה. "החברות הפרטיות השקיעו יותר מדי בהגדלת קיבולת הייצור, במחשבה שימשיכו להגדיל את הייצור ואת היצוא לנצח, וכעת הן מפסידות בגלל התכנון הלקוי. נראה כי סין השקיעה כל כך הרבה בהגדלת קיבולת הייצור במהלך השנים, עד שצמיחה כלכלית של 7.6% לשנה אינה מספיקה בכדי לתמוך בביקושים לכל ההיצע הזה", אומרת ויימן, ומסכמת: "גידול של 16% שנתי בשכר הריאלי במשך העשור האחרון, יחד עם התחזקות המטבע, גורמים לשחיקתו של מודל צמיחה מובל-יצוא, שהושק לפני יותר מ-30 שנה".

חברות המזון בכוננות ספיגה

אז איך אפשר לדעת מתי ההאטה החדה הופכת למיתון? בטנדם סבורים, כי "נחיתה קשה" היא נפילה חדה בשיעור הצמיחה, כפי שקרה במשבר הכלכלי הגלובלי, אז ירדה הצמיחה מהשיא של 14.8% (שנתי) ברבעון השני של 2007 לשפל של 6.6% ברבעון הראשון של 2009.

"הפעם, ההאטה נראית פחות חדה - מהשיא של המחזור הנוכחי, שיעור צמיחה שנתי של 11.9% ברבעון הראשון של 2010, ל-7.6% ברבעון השני של השנה. לא נראה שזהו השפל, אלא סביר להניח כי ההאטה תימשך", אומר ברית וקובע: "אם הצמיחה תרד מתחת ל-7% בחישוב שנתי, במונחי סין זה יהיה מיתון כלכלי".

אך גם בלי תיוג מדויק לגבי חדות ההאטה בסין, אין ספק כי היא תשפיע על כלכלת העולם. בטנדם מציינים, כי תחילה היא תורגש במדינות אסיה, המספקות רכיבים תעשייתיים ותשומות אחרות למגזר התעשייתי הסיני. במקביל, גם יצואניות הסחורות התעשייתיות, ובפרט אוסטרליה, ברזיל ומדינות אפריקה, ייפגעו מהאטת הביקושים לעופרת ברזל, נחושת, גז טבעי נוזלי ופחם: סין צורכת כ-40% מסך המתכות התעשייתיות הנמכרות בעולם, ויש לה השפעה ניכרת על מחירן.

"חברות המזון, הקמעונאות ואחרות בכל העולם, החל מיוניליוור ועד סימנס, צפויות להרגיש את ההאטה הסינית בספריהן. כמובן שצמיחה איטית יותר בסין צפויה להוות גורם לירידת מחירי כלל הסחורות, כולל נפט והסחורות החקלאיות. בכל מקרה, ביניהן שאסיה היא כעת מנוע הצמיחה העולמי, גם הצמיחה הגלובלית תיפגע", מציין ברית.

אולם למרות הפסימיות שמפגינים בטנדם לגבי כלכלת סין, נראה כי כאשר מדובר בהשקעה בה - התמונה משתנה: "צריך לעשות הפרדה בין הכלכלה לבין כדאיות השקעה. אין ספק שכלכלת סין מאטה יותר ממה שציפו, אך יחד עם זאת, יש הרבה מאוד חברות - בעיקר כאלה שנסחרות בהונג קונג - שהן אטרקטיביות", אומר ברית.

לדבריו, בשווקים המתעוררים בכלל, ובסין בפרט, מתחוללת מהפכה דמוגרפית: "מספר בעלי ההון צומח בשיעורים הגבוהים ביותר בעולם, וזה מוביל לשינוי בצריכה, בדגש על מוצרי יוקרה. לכן, אנחנו לא מסתכלים על המדינה בכללותה אלא על חברות שייהנו מהטרנד הזה, כמו מפעילות בתי הקזינו Galaxy Entertainment ו-Sands China. הסינים גם עוברים תהליך של שינוי בטעמים: בשנים האחרונות הם החלו לצרוך יותר בשר, ויש חברות מקומיות, כמו China Resources ו-China Yurun, שצמחו מאוד בשנים האחרונות הודות לשינוי הצרכני הזה".

מאז 2008
 מאז 2008