פוטאש מאשרת את המגעים שהיא מנהלת למיזוג עם כיל

(עדכון) מנכ"ל פוטאש הגיע לאחרונה לישראל ונפגש עם רה"מ נתניהו כדי לקדם את העסקה ■ כלל פיננסים: "היתרון - שיקול הגיוני לקראת סיום הזיכיון של כיל על ים המלח; החיסרון - תשואת הדיבידנד של פוטאש נמוכה משמעותית משל כיל"

זה לפחות 13 שנה שיצרנית האשלג הגדולה בעולם פוטאש לוטשת עיניים אל יצרנית הדשנים הישראלית כיל, שבה היא מחזיקה כיום 13.8% מהמניות. כעת נראה כי נעשה ניסיון נוסף באמצעות מיזוג בין שתי החברות.

פוטאש היא יצרנית הדשנים הגדולה בעולם, ועוסקת בעיקר בייצור אשלג. החברה חולשת על נתח שוק של כ-18% מענף האשלג, ונסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של כ-35 מיליארד דולר.

על רקע הפרסומים על המגעים קפצה היום מניית כיל בכ-4% (נכון לשעת הצהריים) וסחפה אחריה גם את בעלת השליטה החברה לישראל לעליות בשיעור דומה.

בעקבות הפרסומים, החברה לישראל הודיעה היום כי: "פוטאש הקנדית נמצאת במגעים עם רשויות ממשלה שונות, ובין השאר אף התקיימה פגישה עם ראש ממשלת ישראל, בקשר לבחינת אפשרות למיזוגה של כיל עם פוטאש. נושאי משרה בכירים בחברה לישראל מלווים את מגעי פוטאש עם ממשלת ישראל". באתר האינטרנט שלה, פוטאש פרסמה הודעה שהיא מאשרת את המגעים אך לא הרחיבה מעבר לכך.

מיזוג כזה עשוי להניב לחברה לישראל, שבשליטת עידן עופר, רווח הון ענק של כ-25 מיליארד שקל. כיל רשומה בספרי החברה לישראל לפי שווי של כ-4 מיליארד שקל, בעוד ששווי השוק של המניות הוא כ-30 מיליארד שקל. אם המיזוג ייעשה בפרמיה על מחיר השוק, הרי שרווחי ההון עשויים להיות אפילו גדולים יותר.

החברה לישראל אמנם נחשבת לחברת החזקות גדולה ויציבה, אך רווח הון דרמטי כזה (גם אם הוא חשבונאי), יחזק אותה באופן משמעותי. בנוסף, היא תחזיק במניות בפוטאש, ותיהנה מדיבידנדים נאים.

"יותר יתרונות מסיכונים"

למדינת ישראל מניית זהב בכיל, כיוון שמדובר בחברה השולטת במשאב טבע, ולכן המדינה תצטרך לאשר עסקה שכזו. במשרד האוצר רואים את הדברים בחיוב. לפי בכיר במשרד האוצר, "על פניו, לעסקה הזו יותר יתרונות כלכליים מאשר סיכונים, ויש לבחון אותה. עסקה זו יכולה להיטיב מאוד עם המשק וליצור יתרונות לגודל עצומים שהם רק לטובת המשק".

באוצר חושבים שהעובדה שמשקיע זר ישלוט במשאב טבע אינה בעייתית. עוד מעריכים באוצר כי אם עסקה כזו תיחתם, הממשלה תדאג להבטיח את כל הזכויות שלה במצבי חירום.

"מה זה משנה אם משקיע זר או מקומי מחזיק במשאב טבע?" תהה בכיר אחר באוצר, "מה שחשוב הוא איזה סוג של משקיע הוא - האם מדובר במשקיע אסטרטגי, בעל איתנות פיננסית. רק בשבועות האחרונים ראינו משקיעים אסטרטגים זרים שנכנסו לשוק המלט הישראלי ומנסים להיכנס לשוק הגז הישראלי. מה הבעיה עם זה? שוק הגז והמלט הם פחות חיוניים משוק האשלג?".

הרומן בין פוטאש לכיל נמשך זה זמן רב. בשנת 1999 אף קיימה פוטאש מגעים מתקדמים לרכישת החברה לישראל מידי משפחת אייזנברג, אלא שברגע האחרון הגיעה משפחת עופר ורכשה את השליטה.

באותה תקופה התחילה פוטאש לרכוש מניות של כיל והגיע עד להחזקה של קרוב ל-14%. מדובר היה בהשקעה מצוינת עבור פוטאש, שכן תמורת המניות שילמה פוטאש פחות מ-2 מיליארד שקל, ואילו מניות אלה שוות היום יותר מ-8 מיליארד שקל (לכך יש להוסיף גם דיבידנדים נאים שפוטאש קיבלה מן החברה לאורך השנים). לפני שש שנים נעשה ניסיון נוסף של פוטאש לרכוש את כיל, שגם כן כשל. לפני כשנה בדקה אפשרות עם המדינה לקבל אישור להגדיל את החזקותיה, אך בסוף לא עשתה זאת.

אשלג
 אשלג