כחלון עם לבני - 27 מנדטים לעומת 30 לנתניהו וליברמן; הערכות: לבני תסכים לשמש מס' 2 של כחלון

סקר שהוזמן עבור כחלון: אם ירוץ עם ציפי לבני יעמוד הפער בין רשימתם לליכוד ביתנו על 3 מנדטים בלבד, העבודה תידרדר ל-13 מנדטים ולפיד ודרעי יקבלו פחות מ-10 מנדטים ■ הערכות: כחלון ולבני יחליטו בקרוב אם להקים מפלגה

המפץ הפוליטי החדש? מפלגה בראשות שר התקשורת, משה כחלון, ויו"ר קדימה לשעבר, ציפי לבני, פותחת פער של 3 מנדטים בלבד מהליכוד-ביתנו - כך עולה מסקר שעשה מכון המחקר של רפי סמית והוזמן על ידי מקורבי כחלון. אם נתניהו חשב שהחיבור עם ליברמן מסיר ממנו דאגות, אז החיבור של כחלון ולבני גורם לו לכאב ראש חדש וחזק מאוד: בעוד כחלון ולבני גורפים 27 מנדטים, זוכים נתניהו את ליברמן ל-30 מנדטים בלבד. השניים, שעל-פי הסקרים שלהם יכולים לגרוף אפילו 42 מנדטים, מאבדים 12 מהם לטובת הכחלונים.

הסקר, שבדק גם את מי היה הציבור מעדיף לראות עומד בראשות המפלגה המשותפת, מצא כי כחלון זוכה ליתרון קל על לבני כשהוא עומד בראש הגוף הפוליטי החדש. כשלבני עומדת בראשות המפלגה, מתפזרים תומכיו של כחלון בין המפלגות השונות. גורמים המקורבים לשר התקשורת מעריכים כי לבני תיענה לבקשתו של כחלון להיות מספר 2 ברשימה. כחלון צפוי לקבל מחר סקר נוסף שיביא אותו לקבלת החלטה סופית.

היום (ד') צפויה לבני להיפגש עם אהוד אולמרט. לדברי אנשים ששוחחו עמה, צפויה לבני לומר לו כי החליטה שלא להמתין להכרעתו שלו באשר לכוונותיו הפוליטיות והיא מתכוונת לצאת בהודעה משלה קודם לכן, ייתכן שאף מחר. לדברי מקורבים לשניים, לבני נוטה לקבל את רעיון החבירה לכחלון.

מפלגה משותפת - כחלון את לבני בע"מ - מדרדרת את העבודה לכ-13 מנדטים, ומורידה את יאיר לפיד ואת ש"ס ודרעי ביגון שאולה. השניים מתרסקים אל כ-6% הצבעה בלבד (פחות מעשרה מנדטים) בקרב המגזר היהודי.

בין אם כחלון יקים מפלגה עצמאית ובין אם יחבור ללבני, נראה ששמחתם של ה"ביברמן" - ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואביגדור ליברמן, השותפים החדשים, הייתה מעט מוקדמת. מהסקר שביצע רפי סמית ושהוצג בפני כחלון בתחילת השבוע עולה כי מפלגה בראשותו של כחלון היא האיום החדש על המערכת הפוליטית, והיא צפויה לנגוס בכל המפלגות הקיימות.

מהסקר עולה כי אין חסינות מהכחלוניזם: לו יחליט כחלון לצאת לדרך פוליטית חדשה ולעמוד בראשות מפלגה, תגרוף מפלגה בראשותו 20 מנדטים בקרב המגזר היהודי ואילו הליכוד-ביתנו יאבדו גובה וירדו לכ-32 מנדטים. מפלגתו של כחלון צפויה על-פי הסקר הזה לגנוב ממפלגת העבודה את התואר "השנייה בגודלה" ולתפוס את מקומה. העבודה, שנפגעת קשות ממפלגה בראשות כחלון, גורפת 15-17 מנדטים בלבד. "יש עתיד" של יאיר לפיד וש"ס של דרעי צונחות אף הן ומגיעות לשפל של מתחת לעשרה מנדטים כל אחת.

נראה שלנושא החברתי יש פוטנציאל נפיץ במערכת הבחירות הקרובה. מועמד מזרחי-חברתי שנהנה מתדמית חברתית ומציב את הנושא החברתי בראש סדר היום, לוקח מנדטים מכולם. הוא פוגע בימין, בשמאל, בחרדים ובאנטי-חרדים. כולם כולל כולם.

נתניהו מחוץ למשחק?

הדאגות של נתניהו לא מסתיימות כאן. להיפך. הן רק מתחילות. המפלגה החברתית החדשה של כחלון עלולה לערער את היכולת של נתניהו להקים קואליציה. שר התקשורת, שהיה ידיד עד לפני כמה חודשים, הופך באחת ליריב וללשון מאזניים.

כחלון הוא זה שיוכל לקבוע את אופיה של הקואליציה. הסיכויים שהיא תקום בלעדיו נמוכים הוא יהיה הראשון להיכנס, והוא זה שיכתיב מי יהיו השחקנים הבאים בתור.

אם יצטרף לממשלת נתניהו-ליברמן, יגיעו שתי המפלגות יחד ל-55 מנדטים. מספיק שיצרפו את ש"ס - ומלאכת הרכבת הקואליציה גמורה. את שאר המפלגות יוכלו לקנות במחירי סוף עונה. וכחלון? הוא יהיה שר האוצר, בדיוק כפי שרצה.

הסיוט של נתניהו יכול להיות גדול אף יותר, אם כחלון ימליץ על שלי יחימוביץ' לראשות הממשלה. אם יסגרו ביניהם רוטציה - הם יכולים להשאיר את נתניהו מחוץ למשחק.

הנקודה המעניינת באמת היא לא מה הן תוצאות הסקר, אלא העובדה שכחלון הזמין את הסקר. נראה שהאיחוד של הליכוד-ישראל ביתנו שינה לכחלון את התוכניות. רק לפני כמה שבועות הצהיר כחלון כי בכוונתו לקחת פסק זמן מהחיים הפוליטיים כשהוא מסמן את הקדנציה הבאה-באה כנקודת חזרה במטרה לכבוש את ראשות הליכוד, אולם חזרתו של ליברמן לשורות הליכוד איימה על האפשרות הזו, וכחלון החליט לבדוק אילו אפשרויות עומדות בפניו כבר במערכת הבחירות הנוכחית.

השאלה המעניינת היא האם כחלון עשה סקרים קודם להחלטתו לפרוש מהחיים הפוליטיים. הדבר ישפוך מעט אור על נסיבות פרישתו המפתיעה מהליכוד. אולי נגלה שכחלון היה הראשון לזהות שהימין החברתי לא קיים, או שאולי הוא פשוט גילה כמה מהר חולפת תהילת עולם, לאחר שכותרות האיחוד בין הליכוד לישראל ביתנו השכיחו את הכחלוניזם מסדר היום.

כחלון יצטרך לקבל החלטה ומהר. בפוליטיקה ללכת עם ולהרגיש בלי לא תופס. הציבור רוצה מישהו שיודע לחתוך ולקבל החלטות. לא גמגומים והתלבטויות. מה שבטוח הוא שהיום התברר הקשר בין כחלון למופז- שניהם הגדירו מחדש את המושג "פסק זמן" מהחיים הפוליטיים.

לא ניתן היה לקבל את תגובתה של ציפי לבני.

יחימוביץ': "אני רוצה מאוד לראות את כחלון בחיים הפוליטיים"

הקרב על כחלון: על רקע כוונותיו של כחלון להקים מפלגה חברתית חדשה, נבדקה גם בעבודה האפשרות להציע לכחלון חבירה למפלגה. מסקרים שהזמינה המפלגה עולה כי חבירה של כחלון ליו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', עשויה לזכות את המפלגה המשותפת בכ-30 מנדטים. בראיון לגלי צה"ל הודתה היום (ד') יחימוביץ' כי בדקה את הנושא. "כחלון הוכיח את עצמו כאדם חברתי ואני מבינה למה הוא עזב את הליכוד. הוא אדם ראוי, ועל-פי סקר מאוד יסודי שאנחנו הזמנו - השילוב של כחלון איתי בעבודה מביא הרבה, הרבה יותר מנדטים", אמרה.

יחימוביץ', שהתראיינה גם לקלמן ליבסקינד ב"גלי ישראל", הוסיפה כי היא מעוניינת לראות אותו חוזר לחיים הפוליטיים. "קודם כול אני חושבת שכחלון הוא נציג ציבור מצוין. אני חושבת שהעזיבה שלו את הליכוד היא משמעותית. אני מאוד רוצה לראות אותו בחיים הפוליטיים. אני אומרת לך בכנות, וכאן אני באמת לא עוסקת בטובתה של מפלגתי שלי, מעבר לחישובי אלקטורט כאלה ואחרים, הכניסה של כחלון לזירה הפוליטית משרתת בדיוק את הדבר הזה שאני נאבקת עליו: הפסקת הדיכוטומיה הזאת שהיא לא רלוונטית יותר בין ימין שמאל מדיני. אין יותר שני גושים ימין שמאל מדיני, זה הכול קיבעון מחשבתי ויצירת תפיסה חדשה של מהי מפלגה פוליטית, מה היא מדינת ישראל, ולכן אני אשמח אם הוא יצטרף לחיים הפוליטיים".

כחלון למקורביו: "ארסן את המדיניות הכלכלית האכזרית של נתניהו"

עם הודעתו על הפרישה מהחיים הפוליטיים, הצהיר השר משה כחלון שלא יעזוב את הליכוד, אבל אין בנתון הזה כדי להעיד על מערכת היחסים בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בשיחות סגורות עם מקורביו לא מסתיר כחלון את הביקורת שיש לו על מדיניותו החברתית-כלכלית של ראש הממשלה והוא אמר יותר מפעם כי "יש לרסנה".

כחלון אף הביע חשש כי הליכוד בהנהגת נתניהו לא יקבל מספר מנדטים גבוה בבחירות הקרובות.

לדברי מקורביו, גם אם מפלגתו החדשה של כחלון תמליץ על בנימין נתניהו לראשות הממשלה, ינסה שר התקשורת להחליש את המדיניות הכלכלית-חברתית הדורסנית של נתניהו, מחשש שהיא תהיה "כוחנית, אכזרית וקפיטליסטית", כדבריו, לנוכח החבירה למפלגתו של אביגדור ליברמן.

כבר לאורך הקדנציה האחרונה שלו בלטו חילוקי הדעות בין השניים על הרקע החברתי-כלכלי.

המחלוקת הגיעה לשיא כשכחלון הצביע נגד הגזירות שביקש נתניהו להעביר בממשלה.

סקר שהזמינה יחימוביץ': 32 מנדטים ליחימוביץ' עם כחלון

יו"ר מפלגת העבודה יחימוביץ' פירסמה הערב סקר שבוצע להזמנתה שבדק כמה מנדטים תגרוף העבודה אם ישמש כחלון מספר 2 במפלגה. מהסקר עולה כי בעוד עם לבני זוכה כחלון ל-27 מנדטים, יחד עם יחימוביץ' המנדטים ממריאים ל-32, והם מתחרים ראש בראש בליכוד-ביתנו שזוכים לאותו המספר בדיוק. יאיר לפיד, על פי הסקר, זוכה ל-14 מנדטים ואילו ש"ס ל-13.

בחירות 1
 בחירות 1

בחירות 1
 בחירות 1